Hästar med god prognos efter ledinfektion sökes!!!

hannacecilia

Trådstartare
Har ett treårigt hbl-sto som idag blir akut behandlad på S-holm för infektion i armbågsleden efter en spark i hagen igår.
Har nu läst om alla hästar det INTE gått bra för men enligt veterinären är det hela 70% som blir helt återställda.
För att inte tappa besinningen helt söker jag nu efter dessa hästar för att kunna behålla hoppet att jag inte kommer behöver avliva min prinsessa inom kort.

Så hjälp mig nu med lite solskenshistorier om hästar som behandlats för ledinfektioner med gott resultat!

Sv: Hästar med god prognos efter ledinfektion sökes!!!

Har den fått en ledinfektion av en spark? blev leden förstörd av sparken?

Min häst skadade ju sig i hagen för 14 dagar sedan och då befarade veterinären att leden var skadad och ledvätska rann ut och till mig sa hon att prognosen var 10% som klarade det. Och av de hästar jag känner där leden blivit infekterad så har ingen av de hästar klarat sig. Min ena bla fick leden fösrstörd av den sk sjukhusbakterien.

Vill inte ta ifrån dig hoppet men tycker ändå att den siffran din veterinär gav låter ovanligt hög.

sparken gjorde en liiiten kanal under huden upp från överarmsmuskeln till leden.
de var mycket bestämda med 70%, men det förutsätter nog att man spolar under narkos med artroskopet och inte med kanyler.

Min unghäst skadade carpus för ett år sedan. Något gick in och punkterade leden, kotan blev inte skadad. Hon spolades först stående, men infektionen fick fäste och hon fick dagen efter sövas och spolas. Hon hämtade sig från infektionen, men fick snabbt pålagringar när det läktes. Pålagringarna upptäcktes vid återbesök ca två månader efter skadan. De var små, men veterinären ville dömma ut henne redan då och befarade att de skulle bli betydligt större. Knät var mycket tjockt, hon var stel men inte halt.

Vi bestämde oss för att ha henne kvar trots skadan, och trots att vi enligt vet. inte kommer att kunna rida normalt på henne. Kanske inte rida alls. Hon köptes för att också gå i avel, så för oss var det självklart att försöka. Idag, ett år senare, är knät nästan i sin vanliga storlek. Lite knöligt, men inget som syns om man inte går nära. Hon rör sig obehindrat i hagen och böjer benet utan problem. Vi har inte röntgat igen, så jag vet inte hur pålagringarna ser ut idag, men så länge hon verkar må bra är vi nöjda. Vi tar en dag i taget.

Jag håller tummarna för att det går bra för din häst!

Min som fick leden förstörd opererades under narkos men det var ju via en kanyl som hon fick infektionen i leden sas.

Iofs så var ju min häst ett extremt sällsynt fall så min hör väl mer till undantagen.

Men du kan kanske gissa hur nervös jag varit då min andra häst opererades på samma sjukhus :crazy: (hade inget val det är det enda med jour)

vet om 2 hästar som klarat sig, den ena va så dålig så vi trodde inte hon skulle klara sig,(hade blivit sprutad i leden o bakterier blev med in) den andra blev inte alls så nedsatt i sitt allmän tillstånd och henne trodde inte alls veterinären skulle kunna bli bra (men hon va dessutom en ko veterinär o allmänt dålig på häst) tog ut en annan vet som för det första fick plocka av bandaget på framknät o tvätta ur såret som va fullt i asfalt :eek: o jätte stora sårfickor o en allmänt trasig led, men bra blev hästen iaf

en häst i stallet fick en stor skada i en led och jag åkte med henne till s-holm, först spolade vi honom stående fanns tre hål. vi spolade hur länge som hällst, jag fick hjälpa till att trycka och fylla. kompisen satt mäst på en stol chockad. efter det sövdes han dagen efter och spolades igen, och redan efter 5 dagar fick han komma hem med stort bandage som skulle hållas mycke mycke rent.
allt gick bra och han är fullt frisk och ridbar.
Vid detta fall sa vet att det var mycke alvarligt och att det bara var 50 /50 , det var så trasigt och mycke hål.

Hur är det med din häst? Hur gick behandlingen på klinik?

gulligt att du undrar!

hon blev igår spolad med 20 ltr natriumklorid mhja artroskopi (och i narkos då)
hon får antibiotika intravenöst (3 ggr/dag tror jag) och har även fått direkt i leden vid 2 tillfällen.
hon är idag feberfri och stödjer lite på benet:laugh:
dock varnade de oss för att det kan vända till det sämre ännu men att det iaf idag ser positivt ut.
de hade ej fått svar på blodproverna ännu och de kommer ta nya imorgon igen. bakterieodlingen tar ett par dagar till.
så sakta med säkert tänds ett litet hopp!

Håller tummarna för dig! Min var kvar på klinik ett bra tag, och det var lite skakigt under några dagar men redde upp sig till slut :)

Dagen innan min häst skulle fylla två år (den dag hon föddes) så fick hon ett sticksår rakt igenom bakknäet och ut på andra sidan så att ledkappslen punkterades.
Ledvätskan började rinna ut i djurambulansen (som hon fick åka då hon först inte kunde resa sig och sedan var block halt, vågade inte köra hon själva).
Veterinären sa rakt ut att detta är ingen bra prognos men hon hade en fördel för att hon var ung, äldre hästar riskerade tydligen att få en stel led samt att vi komm in med henne i så god tid för då minskades risken för infektion i leden.
De sövde henne och spolade leden.
Hon var halt i början och jag hade lite problem med att det komm var från operations såret, men när det var dags för återbesök 3 veckor senare så var allt kanon bra. Tror hon stod knappt vecka eller nått på djursjukhuset innan jag fick ta hem henne.
Nu är hon 3 år och har inga men utav skadan.

Jagg hoppas att det fortsätter åt rätt håll med din lillla, håller tummarna för er!

dessvärre har det inte gjort det. idag feber och blockhalt igen. skall reopereras under dagen.
hon hade 44000 vita blodkroppar vid ankomst (frisk häst brukar ligga på ett par hundra) vilket tyder på en väldigt aggressiv bakterie då vi var snabbt under behandling men ändå hann få sådan tillväxt.

det kommer verkligen behövas:cry:
hennes vita låg idag på 129 000, dvs bakterien forts växa och de har nu bytt antibiotika.
på torsdag ser vi om det har någon effekt.
ev kan de spola ännu en gång på fredag sedan är det inget mer att göra.

känns som jag befinner mig i ett vakuum just nu, detta är verkligen hästen med H i mitt liv och sedan blir det så här. känns ofattbart och orättvist.

*forts*
tack alla som ber om mirakel för oss hoppas ni orkar lite till.
hon är inget förbättrad idag trots gårdagens spolning utan står på höga doser smärtlindring och man avvaktar nu tills imorgon för att se om det nya antibiotikat insatt igår kväll kan hjälpa.

odlingssvaren har tyvärr ej kommit med 100% säkert svar ännu så man är inte helt säker på att man ger rätt medicin ännu. frustrerande!
ev opererar de imorgon igen.

dagarna känns som år -skulle vilja trycka på snabbspolning just nu.

Mitt sto fick i nov en kraftig ledinfektion i kotleden hö fram. Hon kom till klinik efter ca fem dagar och då med en dålig prognos. Där blev hon spolad i leden två gånger, båda gångerna sövd. Värdena var också skyhöga till en början men efter tretton dagar på kliniken fick hon komma hem igen. Ingen mer antibiotika än den hon fick på kliniken. Under ett antal månader var hon konvalecent under igångsättning och idag är hon i stort sett helt återställd även om jag har extra koll på frambenet. Vi har hunnit tävla två gånger nu i vår o på lördag e d dags igen:bump: Så det finns chanser att allt går vägen men visst är det tungt när man inte vet hur det ska sluta. Hoppas att det ordnar sig för din häst! Lycka till
/Jessica

åh vad roligt att höra!!! och hoppas det går bra för er på lördag!

veterinären har nu ringt och skatan hade en så ovanlig bakterie att de bara ser den 2-3 ggr/år på strömsholm.
det positiva är att hon sedan igår står på rätt antibiotika. så det inger en liiiiten gnista av hopp.
hon är i övrigt oförändrat tillstånd med blockhälta och temp 39c. äter och dricker dock ok. skönt!
veterinären är helt fantastisk och ger mig iaf känslan av att hon inte kommer ge upp i första taget vilket gör mig lugn för stunden.
imorgon blir det provtagning alt spolning nr 3 beroende på hur hon mår.

Tack! jag hoppas också det går bra;)
Hoppas nu det ordnar sig för din häst. Vet hur jobbigt det är att vänta på besked men det får ta den tiden det tar. Låter ju bra med rätt antibiotika i alla fall. Håll ut bara!
/Jessica

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka