Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?
Lånar...... blir lite långt kanske...
Andra har säkert varit inne på samma sak..... men
Något som man kanske skall fundera lite kring är hur det ser ut i hagen. Hur stor är hagen, och vad finns det för sysselsättning i hagen förutom den tiden då hästarna äter den utlagda maten.
Har man en väldigt tråkig hage utan någon som helst möjlighet till sysselsättning så blir ju vistelsen där inte speciellt rolig. Klart att de står och hänger vid insläppet då ... Att bli insläppt är ju ett avbrott i tristessen... -"Shit va roligt!!... De hände något"....
Hur mycket "berikning" av miljön man kan och behöver göra är ju helt och hållet beroende på hur stor hagen är och hur den ser ut. Platt fyrkantig hage är ju rätt vanligt. Väldigt vanligt är också att den platta fyrkantiga hagen i normalfallet inte är så värst stor... En eller ett par hektar i bästa fall.. men många gånger är hagarna betydligt mindre.
Vad kan man då göra för att "berika" miljön i hagen. Jag skulle vilja säga att det bara är fantasin som sätter stopp i det fallet. Lägga in några stockar, kvistar, sly av asp exvis. Blåsig hage som i TS fall... Bygg en rättuppstående plankvägg som bryter av vinden. Det behöver ju inte vara något tak på om man ändå stallar upp hästarna på natten. Men en plankvägg bryter i alla fall av vinden. Man kan bygga ett kryss av plankväggar också i fall man bor på ett ställe där vinden ofta kommer från olika håll. Servera inte maten på ett ställe. Utan ha många små ätstationer så hästarna måste flytta sig mellan dem. Att maten alltid finns på samma ställe är ju inte speciellt naturligt egentligen. Har man lite skog att tillgå så kan man ju variera platserna där maten serveras så hästarna får gå runt och leta lite innan de hittar var maten är just i dag.
Vidare..vem har egentligen kommit fram till att en fyrkantig hage skall vara standard?..
Om man har begränsat med mark kanske man skall bygga korridorhage i stället... En hage där korridoren går i sicksack och maten serveras lägst bort så hästen måste knata en ganska lång bit för att komma dit.... Morgongivan längst bort i hagen... Lunchgivan i andra änden, och kvällsgivan längst bort, allt för att få hästarna att börja röra på sig.... Jag hoppas ni fattar....
De allra flesta hästmänniskor i dag vet att man måste tillfredsställa hästarnas tuggbehov... Men hur många funderar en extra gång på hur de skall lösa hästarnas behov av att ströva... ett behov som är lika stort som tuggbehovet... Ett sätt för hästarna att börja ströva i hagen är att göra som jag skrev ovan... en korridorhage. I en liten platt hage blir det inte speciellt mycket strövat.. Men har man begränsat med mark så kan man i alla fall göra det bästa av situationen.
Har man där emot en stor hage med naturlig variation så finns sysselsättning naturligt så att säga. Där är det mycket enklare.. Där står naturen för fantasin och berikningen.
Sist och slutligen då... Hästar är vanedjur för att vi människor är vanedjur. Det är våra rutiner som vänjer dem... Om man inte gör exakt lika vareviga dag så förväntar sig inte heller hästarna det. Det går lika snabbt att lära hästarna att det INTE finns rutiner som att det finns rutiner. Men för att det skall ske så måste man själv ändra på sig.
Om det inte är möjligt att ha olika tider för in/utsläpp, olika tider för fodring, att plötsligt låta dem gå ute på natten i stället för på dagen, rida på morgonen i stället för på kvällen, eller tvärt om beroende på hur man brukar göra. Kan man av olika anledningar inte ändra på sina egna rutiner i stallet för att bryta rutinerna för hästarna.. då får man nog finna sig i att hästarna står i givakt vid grinden när det börjar närma sig insläpp.
Mina hästar har stor naturlig hage. 2 hästar på 6 hektar vintertid. (Betydligt mindre skogshage sommartid) De tas in på stall en gång per dygn. Oftast på kvällen när jag kommit hem från jobbet. Vid den tiden på dygnet står de i givakt vid grinden.. Vid intag får de individuell fodergiva. De får stå inne ett par tre timmar. De vilar en stund då. Ofta brukar jag passa på att rida vid detta tillfälle. Dessutom får de lite pyssel och vård och sen släpps de ut igen. (ligghall finns)...
Jag har insett efter att jag efter flera år varierat mellan fullständig lösdrift med utevistelse dygnet runt, och uppstallning nattetid att för hästarna spelar det ingen större roll. De rutiner JAG väljer åt dem accepterar de och inrättar sig därefter. Nu upplever jag att de är väldigt nöjda med att få komma in på kvällen. Äta sitt foder... bli pysslade med och kanske vila någon timme i boxen. När jag sen släpper ut dem igen efter ett par tre timmar så är de lika glada över att få komma ut som när jag släppte ut dem på morgonen efter en hel natt på box....