- Svar: 26
- Visningar: 998
Numera finns möjligheten för hästägare att avliva sin häst hos Borås djurpark. På plats blir hästarna mat åt rovdjuren – ett beslut som fått både ris och ros från allmänheten.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Bult sägs väl vara ett väldigt hästvänligt sätt att avliva på?Det är väl alltid varit möjligt på olika djurparker att göra så, inget nytt även om det är nytt för Borås.
Däremot är det viktigt om man ska ta bort hästar på det sättet att det är hästar som inte stressar för mycket. Det är inte för alla helt enkelt. Antar att dom måste ta bort med bult och det passar inte om hästen inte är lugn nog så det kan ske på ett säkert sätt.
Vad som händer med kroppen efteråt får man nog tänka bort oavsett vart man tar bort hästen, det är trots allt då bara en kropp.
Men det kräver att hästen är stilla, iallafall sa han som bultade min häst det att det är viktigt att han är still för börjar han veva med huvet så går det inte. Så en häst som tex är åt det huvudskygga hållet eller inte kan stå still är svår att bulta på ett säkert sätt. Man vill ju verkligen inte riskera att missa.Bult sägs väl vara ett väldigt hästvänligt sätt att avliva på?
De brukar väl få stå och äta ur en hink när de bultas(?) Funkar nog på de flesta hästar.Men det kräver att hästen är stilla, iallafall sa han som bultade min häst det att det är viktigt att han är still för börjar han veva med huvet så går det inte. Så en häst som tex är åt det huvudskygga hållet eller inte kan stå still är svår att bulta på ett säkert sätt. Man vill ju verkligen inte riskera att missa.
Nja, en nervös eller huvudskygg häst är svår att muta såpass att dom står still. Dom flesta hästar går säkerligen utmärkt att bulta men alla passar det inte för.De brukar väl få stå och äta ur en hink när de bultas(?) Funkar nog på de flesta hästar.
Tycker en kunnig och erfaren person på att bulta klarar det galant med en nervös häst.Men det kräver att hästen är stilla, iallafall sa han som bultade min häst det att det är viktigt att han är still för börjar han veva med huvet så går det inte. Så en häst som tex är åt det huvudskygga hållet eller inte kan stå still är svår att bulta på ett säkert sätt. Man vill ju verkligen inte riskera att missa.
Det är klart att det finns hästar som är svåra att hantera vid behandling/avlivning, jag har dock svårt att tänka mig att man väljer djurparken i det läget.Nja, en nervös eller huvudskygg häst är svår att muta såpass att dom står still. Dom flesta hästar går säkerligen utmärkt att bulta men alla passar det inte för.
Klarar och klarar, det är ju riskerna man vill minimera.Tycker en kunnig och erfaren person på att bulta klarar det galant med en nervös häst.
I vissa fall är spruta helt otänkbart, i andra fall är bult inte det bästa. Man får nog gå efter vad som passar hästen tänker jag som använt mig av båda metoder.Klarar och klarar, det är ju riskerna man vill minimera.
Sen vill väl ingen utsätta hästen för det lidande som blir om bulten hamnar lite fel. Man vill ju heller inte tränga sig på en häst som stressas av den situationen att ha en främmande person mitt framför huvudet så nära.
Det handlar inte bara om att lyckas till vilket pris som helst, det handlar om att det ska ske på ett bra sätt med så lite risker det går. Jag går nog på den väldigt erfarna personen som tog bort min häst, tycker det lät sunt att inte använda bult till vilket pris som helst, vissa hästar mår bättre av att tas bort med spruta helt enkelt.
Allra minst risk är det med en van person som har bult som arbetsredskap till vardags.Klarar och klarar, det är ju riskerna man vill minimera.
Sen vill väl ingen utsätta hästen för det lidande som blir om bulten hamnar lite fel. Man vill ju heller inte tränga sig på en häst som stressas av den situationen att ha en främmande person mitt framför huvudet så nära.
Det handlar inte bara om att lyckas till vilket pris som helst, det handlar om att det ska ske på ett bra sätt med så lite risker det går. Jag går nog på den väldigt erfarna personen som tog bort min häst, tycker det lät sunt att inte använda bult till vilket pris som helst, vissa hästar mår bättre av att tas bort med spruta helt enkelt.
Som sagt, jag går nog på det som det den erfarna som jobbade med att bulta djur säger. Och tack och lov så använder dom inte bult till vilket pris som helst.Allra minst risk är det med en van person som har bult som arbetsredskap till vardags.
Skrev inte om att lyckas till varje pris, skulle säga att det är en väldigt liten del av alla hästar som är så hysteriska.
Skillnad på nervös och hysteriskt häst.Som sagt, jag går nog på det som det den erfarna som jobbade med att bulta djur säger. Och tack och lov så använder dom inte bult till vilket pris som helst.
Jag ser inte att någon nämner "till vilket pris som helst" här mer än du.Som sagt, jag går nog på det som det den erfarna som jobbade med att bulta djur säger. Och tack och lov så använder dom inte bult till vilket pris som helst.