Hästar föredrar inte varmt dricksvatten

(Ridsport)
En hästägares undersökning av sina hästars dricksvanor vintertid har föranlett veterinären Sue McDonnell, New Bolton Center, University of Virginia, att förtydliga ett forskningsresultat som misstolkats att hästar skulle föredra varmt vatten vintertid.

Läs mer...

Sv: Hästar föredrar inte varmt dricksvatten

KL

Min stora häst får ljummet vatten inne, som svalnar ganska snabbt. Han har alltid en halv hink kvar på morgonen. Ute får dom sedan rykande hett vatten (ca 35-40 grader) och då sveper han två hinkar på en gång. Han står och stampar och väntar på att hinkarna ska komma ut i hagen.

Haha så vad resultaten säger är ju typ att hästarna inte alltid vet vad som är bra för dom, eftersom dom dricker mindre om dom får dricka kallt vatten.

Nja, det där beror ju helt på om de BEHÖVER dricka mer vatten än de gör med kallt. Och det är nog väldigt individuellt om inte annat.

Men vore intressant om de forskade vidare om exakt varför de dricker mer med varmt, och hur det är jmf med behoven. Dricker de hellre kallt men dricker mindre då för det är obehagligt ta lika stora klunkar, eller dricker de mer varmt för de tar större klunkar då, och dricker de då 'mer än de behöver' med varmt t ex.

Om jag hade en häst som drack för lite, hade problem med kolik etc skulle jag tveklöst enbart erbjuda den varmvatten, just för att få den dricka så mkt som möjligt. Men mina nu t ex, som inte har minsta problem med den mängd de dricker, och har vatten dygnet om, de skulle jag inte ge enbart varmt när de föredrar kallt. Just för de inte verkar behöva mer än det de dricker av kallt.

KL

Min stora häst får ljummet vatten inne, som svalnar ganska snabbt. Han har alltid en halv hink kvar på morgonen. Ute får dom sedan rykande hett vatten (ca 35-40 grader) och då sveper han två hinkar på en gång. Han står och stampar och väntar på att hinkarna ska komma ut i hagen.

Precis lika med min ena häst, hon väntar tills jag kommer ut med det varma vattnet. Jag har haft varmt och kallt i två olika hinkar och hon vill absolut ha det varma. Hon vill nästan ha det halvhett.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka