Kul med en tråd för oss som har en -02or!
Kan passa på att presentera min:
"Herr Häst" (H.H).
Föddes natten mot den 5e april 2002 i Vimmerby, men är moderlivsimporterad från Irland. Irländsk korsningsponny är den etikett som ligger närmast till hands, även om han visst råkade bli 162 cm i mkh. Hans mamma är en irländsk KP, B/C-ponny till måttet, med uppgiven blandning 50% Connemara, 25% Arab och 25% Welsh Mountain. Hans pappa ska vara "renrasig" Irish Cob och maxad D-ponny storleksmässigt. Således är han alltså 50% Irish Cob, 25% Connemara, 12,5% Arab och 12,5% Welsh Mountain, om nu detta stämmer. (Folk som sett honom på typ tävlingar och liknande brukar dock nästan alltid gissa på lipizzaner/lipizzanerkorsning. Ingen aning om varför.
)
Han är utbildad MsvC+högre rörelser i dressyr, LB (110) hoppning, H90 FT, WE LB och grundligt inkörd.
Temperamentsmässigt har han en arbetsvilja som helt saknar motstycke, samtidigt som han är något helt enormt pigg, stundvis kan vara mycket stark, och i vissa situationer även bockig. Han har en ponnys busighet, och ställer inte sällan till med små hyss, även om han aldrig vill någon illa. Tyvärr är dock inte ens 1/10 så trevlig mot andra hästar som mot människor, särskilt inte på senare år....
Han brottas även med en del hälsoproblem i form av artros i höger bakkota, komplex och mångfacetterad hovproblematik, insulinresistens, kommande PPID (regelbundet provtagen i 3 år!), känslig mage och ett relativt gravt överbett. Jag har dock ett mycket bra team av hovslagare och veterinärer runt honom, så jag känner mig ändå lugn.
Jag träffade honom första gången i november 2013 när jag var medryttare åt en kompis häst, började rida honom så smått i januari 2015 när jag började jobba extra i det stallet, blev fodervärd den 12 april 2015 och köpte honom slutligen den 23 december 2016. Så vi har hängt ihop i snart 4 år på heltid. Hjälp vad tiden gått fort!
Han är min första häst, och tillika dressyrläromästare. Vi har tävlat upp t.om. regional LA dressyr, men rider helst programmet LB:3, där procentrekordet ligger på 65.33%. Vi tävlar dock inte primärt för att placera oss/vinna, utan för att det är kul.
Planen för i år att fortsätta sprattla runt i LB dressyr, samt att även på allvar träna och tävla WE på LC-LB nivå. Jag blev introducerad för sporten för 3 år sedan, men då rann det lite ut i sanden. Något som var väldigt synd, då H.H verkligen verkar uppskatta det! Så planen är att komma igång på allvar där, och ev. kanske vara med i Mälarcupen.
Slänger in några bilder på honom när jag ändå håller på.
Från tidigare idag
En av alla hans små hyss; "Tvätta" mitt hår (aka. Slicka på det)
Julen 2018
När vi red LB:3 på 65.33% i augusti 2018
Första gången jag red honom - 23 november 2013