Hästar å Hönor??

M

Mhiloy

Har nu byggt ett stall hemma och ska ha hönor vägg i vägg med stallet. Har hört att hönorna kan ge hästarna sjukdomar om dom e för nära.

Stämmer det?

Sv: Hästar å Hönor??

fanns en tråd om detta för ett atg sen.prova SÖK.

F.ö har vi aldrig haft problem med höns o hästar,de är frigående o går gärna in o hälsar på hos hästarna.
mvhR

Min häst hade pärlhöns som sprang in o ut ur hennes box då det inte fanns dörr utan bara 2 kedjor.
Hon brydde sig inte, o inte blev hon sjuk heller. Detta var hos förra ägaren.

Om dom sprider sjukdom till varandra eller inte vet jag ej men att ha ett häst stall/hönshus skulle ja inte rekomendera då hästar är känsliga för damm och hönor yr runt dammet ganska bra i sitt hönns hus.

Men att ha hönor som går lösa i på stallplan och i bland kommer in i stallet ser jag inga problem med bara hönshus och stall är skillda från varandra med hjälp av vägg eller olika bygnader.

kram

Ska de bo vägg i vägg förstår jag inte faran. Hönor har inte mer sjukdomar än andra djur och är man noga med att städa hos hönsen kan de faktiskt bo i stallet. Vi har gjort ett höns hus i stallet och de får gå ute fritt. Vi gör så att jag tar först ut hästarna till hagen och sedan öppnar jag dörren till hönshuset. På kvällen har hönsen gått in i sitt hus och då stänger jag och hämtar hästarna. Mina höns ( 7 ) kacklar inte en massa, som folk verkar tro. De är faktiskt tysta och lugna hela tiden. De är bara när det är ovänskap i flocken eller om man trampar på dem som de kacklar. Med andra ord störs inte hästarna av oväsendet. En annan sak är det här med damm, mina höns dammar inte mer än hästarna. De har sand att bada i och håller sig rena och friska. Mina hönor tillbringar bara natten i sitt hus, på dagen är de ute hela tiden. Ägg lägger de visserligen i sina redan, men det är allt de gör inne på dagen. De får inte gå in i hästarnas boxar, tycker inte att de ska vara och skita i hästarnas bädd.
Höns och hästar går visst i hop, så länge man tar hand om båda djurarterna. Höns som mår bra varken dammar nämnvärt eller kacklar i onödan.

Vad jag har hört så kan hönsen om de har löss sprida dem till hästar, då de tydligen funkar lika bra som hyresvärd som hönsen :eek:
Kan ju kanske vara en anledning till ett speciellt avstånd!
Har själv haft häst inhyrd i samma stall som höns då bodde de i varsin ända av stallet med dörr emellan, men på dagarna gick de lösa och då hände det ju att de kom in i stallet eller i hagen och hälsade på. Min pålle fick ialla fall inte löss eller några andra sjukdomar.

Stämmer, finns nått som heter hönslöss som kan trivas bra på häst oxå, men med välskötta höns så minskar man nog risken.

Löss!! Och jag tror det kan komma även på välskötta höns så därför ska man hålla dem isär. Våra höns går på stallplanenmen vi sätter galler för in till stallet så de inte kan gå in pga risken . Har hört men vet ej om det stämmer att man inte ens ska ha höns i samma byggnad men det vet jag inte om det kanske är en skröna..

Kika i tidigare trådar.

Det går inte att avliva alla dessa skrönor, som hästvärlden verkar vara nedlusad :) med. Ett bra tips är att tänka själv och använda det sunda förnuftet.

LIA

Fågel loppor heter det...eller höns loppor i folkmun. Det sprids av fåglar och däggdjur som tex råttor. Den är inte artspecifik, därför kan den smitta andra djur som tex hästar..Alla höns har ju inte loppor, först måste de ju bli smittade av någon.

Ja, det är nästan som rasism! Mina hönor får intemer löss och loppor och sjukdomar än något annat av mina djur. Har aldrig haft sjukdomar på djuren, eller ohyra kanske jag ska kalla det. Förstår inte varför folk är så rädda för hönor, när de kan ha burfåglar där hemma. Vi har rent hos våra hönor, där städas det varje dag och minst en gång om året ska man typ sanera stället och det kan man lämpligast göra på sommaren när hästarna går på bete och när det är varmt så att man kan tvätta av väggar och golv i hela stallet. Det tar några timmar/ en dag allt som allt beroende på hur stort stallet är att städa, men det är ju inte jobbigt. förutom varje dag städningen, vilket man ju gör till hästarna ändå.

Det handlar inte om hur rent man har utan fåglar i allmänhet dammar. När dom ruggar så dammar det, när nya vingpennor kommer fram så dammar det, dessutom sprätter dom samt badar runt i bädden vilket gör att det dammar. Så dammet är faktiskt den värsta boven, inte loppor.

Och finns inte råtter ofta i gödselstackar? Min ena katt fångade en råtta i stallet i vintras. Vi har dessutom möss i huset som vi förösker utrota. Fast det blir till att ta fram det tunga artilleriet då de inte vill flytta (råttgift). Hönorna viftar inte heller med vingarna dygnet runt som folk tycks tro, inte heller skriker de som besatta.

Man bör inte ha hästar och höns tillsammans.

Dels beror det på röda hönskvalstret, se länk till SVA ,

dels beror det på att höns avger damm som är väldigt finfördelat, och ofta är allergent för hästar.

Flera har skrivit i tråden att de har höns och hästar ihop och det går bra, och visst, liksom med allt så innebär risker inte att alla drabbas av problem, men jag rekommenderar starkt att man har separata byggnader till höns och hästar.

Även välskötta höns kan ha hönskvalster.

Det är nog upp till var och en om att ha höns tillsammans med hästar. Risker att ta loppor osv...

Höns kan även smitta ringorm till hästarna.

Men du som tänker ha höns och häst vägg i vägg så skulle jag ju inte tro att det är någon fara, om du inte har direkt ventilation in till hästarna från "hönshuset".

Jag vet många som har höns och hästar ihop, dock inte i stallet men ute går det hur bra som helst....

Jag har ev. en tanke på att ha höns men skulle aldrig sätta ihop höns med hästar inne i stallet just pga loppor och ringormen.

Vi har hönsen i en del av stallet sedan många år. Utan att några av dom problem, som nämns här, visat sig. I tidigare trådar har jag skrivit om det, så den som är intresserad kan söka och läsa.

Vore intressant att höra om någon, som fått sina hästar smittade av ovan relaterade orsaker, kunde berätta om det.

LIA

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
351
Senast: Bison
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 165
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp!
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka