Hästallergi

Sv: Hästallergi

båda mina syskon har tagit sprutor när dom var yngre började redan som barn minns dock inte vilken ålder men syrran va då inte änns tio tror ja, båda har astma ... Hon va allergisk mot alla pälsdjur men nu äger hon själv tre hundar dock reagerar hon på mina hästar om hon står å borstar en stund fast de gå bra för henne att rida ute :)
Jag e enligt allergi testen jätte allergisk mot katter , men ja tror inte riktigt på dom där testen då ja själv äger fyra st som ja aldrig reagerar på ... De ända ja kan märka av e om dom river mig me klorna t.ex vid lek då bli de lite svullet en stund runt såret men de kan ju oxå bero på att dom inte ha så värst rena klor oxå ... Skulle helt klart kräva att få ta sprutor om de va så att ja vart allergisk mot hästar för man kan få de men de e så me läkare nu för tiden att man ´få se till å tjata för att få sin vilja igenom ett bra knepp e å låta föräldrar ringa å va lite arga :devil: då brukar dom få tummen ur arslet . ( vet av egen erfarenhet :angel: )

Det kan bero på hur kraftig astman är kanske? Men om hon inte märkt av något så borde den ju inte vara så allvarlig.

Det farliga är ju om man har allergiastma eftersom risken är stor att man får anfall när man utsets för vaccinet.

Tror nog inte det räknas som tjänstefel, det är nog olika mellan olika landsting och läkare. Dessutom hur mycket man kan tala för sin sak, hade hon sagt att hon vet att det finns andra som har astma och gör det kanske det hade låtit annorlunda. Eller så ville han bara spara pengar...:devil:

Det är allergiastma, men min kompis tex, visste inte ens att hon hade astma innan det visades på test, själv har jag inhalator för att jag reagerar mot katt & hund så det märks ju..

Min läkare sa också att det inte fanns något annat att göra än att hålla sig borta från hästarna. Tills min pappa kom och slog näven i bordet och sa att det inte är något alternativ. Då fanns det visst en möjlighet. :devil:

Jag har gått på det som kallas hyposensiblitering (eller nått sånt) i snart 4 år nu. De första två åren gick jag varje till varannan vecka, nu går jag var 6-8 vecka. Man sprutar som sagt in det allergena ämnet, i början ökar man dosen varje gång, det är därför man går så ofta, sedan är det en underhållsdos.

jag gjorde samma sak! men då var jag 13 och tog det bara i två år och sen var jag nästan "immun" till mina allergier :banana: . och så gjorde jag så att jag tog sprutorna oftare i början (det var 2 sprutor varje dag de första veckorna) sen gick jag dit mindre och mindre (med dosen blev större och större och mer concentrerad). och faaaaaan vad det sved att ta dom i slutet...man fick nästan tårar i ögonen. i början gjorde det inte ett dugg ont! med mina sprutor så behövde man bara vänta i ca 30 min så att jag inte fick någon allergiattack, men sen fick jag gå och göra vad som helst :D. men det var värt det, för nu kan jag vara med min älskade häst utan att känna av några allergier:D. om du har många andra allergier så kan du ju fråga din läkara om det?

jag är allergisk mot nästan allt, Pälsdjur ( Då menar jag alla pälsdjur undantag degusar :/ ). Gräs, pollen, damm, timotej, ja och en massa annat men de är väll de som finns mest i stallet.

de jag brukar göra är att borsta utomhus så mkt de går om de inte är regnoväder/snö/hagel då annars står jag oftast utomhus och borstar. Visst nyser jag o kliar i ögonen men man får stå ut. köp sån a där clarityn tabbletter gärna frystorkade dom smälter i munnen och smakar lite mint ;), ögondroppar och allerginässpray. fråga din läkare om råd :).. Du kan ju om du får svårt att andas som jag kan få ibland när jag är i stallet o fixar med hästen o mockar o så, så brukar jag ha nått som täcker näsa/mun så jag inte andas in så mkt sånt där. Fasst jag har ju lätt ansträgnings astma på allting också ;).. hoppas de löser sig för dig, föresten är jag i stallet nästan varje dag :)..

Jag har astma mot pälsdjur. När jag var yngre var det värre men nu är det helt ok. Sådana sprutor man kan ta som Rumpnissen pratar om handlar ju om att man utsätter sig själv för det man är allergisk mot och på så sätt blir på ngt sätt 'resistent' eller så. Detta brukar de inte rekommendera att man gör mot djur eftersom det brukar ta väldigt lång tid och inte ge särskilt bra resultat. Däremot mot pollen brukar det ju fungera.

I vilket fall, så som det fungerar med sprutorna har jag tydligen (omedvetet) gjort mot mig själv genom att börja med att rida en gång i veckan när jag var 8 till att nu ha egen häst (fick jag när jag var 12). Jag är dock inte fri från astman, bara betydligt bättre än jag var. Jag tar mediciner varje dag och är sällan helt symptomfri. Detta kan dock ha att göra med att vi har katter inomhus också. Hund är dock inte ens att tänka på, kan inte vara i ett hus där det finns hundar mer än ett par timmar innan jag känner av det.

Sen har jag lindrig astma mot olika trädsorter, pollen, kvalster, damm osvosv. Det enda jag inte har är matallergi;)

Min läkare tyckte jag skulle ta sprutor mot pollen men jag avböjde, mkt sprutor och jag vet inte ens om det hjälper, och SÅ ont har jag ju inte av det...

Ja just det, nu på senare år verkar jag ha fått lite ansträngningsastma också. Jippi...

Fy fan, hur fixar du att ta sprutorna så ofta? Jag får vänta på mottagningen i 30 min innan jag får gå hem men sen är jag ändå helt däckad. I början var jag inte normal på ett par dagar...

Kung Bob: Om jag var du skulle jag behandla mot allt du får. Annars kanske du sitter här som jag; kan inte ta en dusch utan att medicinera, bihålsinflammation 6-7 gånger per året osv. Pajat immunförsvar för jag inte började ta hand om min allergier från början.

Kung Bob: Om jag var du skulle jag behandla mot allt du får. Annars kanske du sitter här som jag; kan inte ta en dusch utan att medicinera, bihålsinflammation 6-7 gånger per året osv. Pajat immunförsvar för jag inte började ta hand om min allergier från början.

:eek: Ja, det kanske vor bäst trots allt...

*kl*

Usch vad synd jag tycker om er.
Jag är 100% allergifri (utom mot nått ämne i choklad :p ), och jag önskar att alla fick vara det :(

Allergier är tråkigt. Är själv allergisk mot pälsdjur och allt pollen och gräs man kan tänka sig.

Mina allergier började visa sig när jag var i tolv-trettonårsåldern, och eftersom jag inte ville sluta rida så mörkade jag dem bäst jag kunde för mina föräldrar. Jag medicinerade inte och allergierna blev värre och värre, utvecklade olika spännande korsallergier mot vissa sorters mat etc. Min allergiläkare påstår att det var min slarvighet med medicin som gjort att allergierna utvecklades så mycket, men vad vet jag. Ångrar i alla fall att jag inte medicinerade ordentligt redan från början. Det är tydligen själva reaktionen som gör kroppen mer känslig.

Nu mera, femton år senare, så medicinerar jag med Rhinocort (nässpray) och Cetrizin (tabletter). Vintertid tar jag medicin innan jag åker ut till hästarna och i början av mars börjar jag ta en tablett om dagen och spraya näsan för att få full effekt till pollensäsongen börjar. Det är alltid värre när det blir fler allergier på samma gång, typ vara i stallet när det är vår och massor av pollen. När våren kommer igång fullt ut äter jag en tablett på morgonen och en på kvällen, för att hålla själva allergi-reaktionen borta.

Jag hade fått för mig att jag blev trött av allergimedicinen, men min läkare förklarade att det var för att jag medicinerade för lite, vilket överraskade mig mycket. Tydligen är det själva reaktionen kroppen blir trött av, så om jag medicinerar tillräckligt mycket mår jag prima.

Fantastiskt nog så klarar jag av att vara i stallet precis som jag vill tack vare tabletterna. (till och med att stapla hö!) Se till att du får hjälp hos läkaren och var noga med att ta medicin i förebyggande syfte när du vet att du kommer bli allergisk (alltså: innan du åker ut till stallet, inte när du redan är där och redan står och snörvlar och kliar) så du slipper reaktionerna.

Efter den typ 30:e turen till akuten efter stallvistelse så tröttnade min mamma och hittade: Akupunktur! Jag fick gå tre dar i veckan i två månader á 300:-/besök, men det var det värt! Sån skillnad! Jag har bara måttliga besvär nu, enda gången jag känner av hästen är om jag står och ryktar i mer än ca 40 min. Och det värsta som blir då är att jag nyser. Har däremot blivit mer allergisk mot hundar, men det tar jag lätt!

*knapplån*

Allergier är luriga. Har man fått dem när man är yngre så kan man ha tur och växa ifrån dem.

I mitt fall var det som jobbigast när jag var mellan 7-10 år. I början när jag började rida så var jag jättedålig. Ögonen rann och kliade och jag nös stup i kvarten. Men envis som man är så fortsatte man. Sen flyttade vi ut på landet och jag började hänga i ett stall så gott som varje dag.

När jag blev äldre så kunde jag också kontrollera mig bättre. Tex inte klia i ögonen hur mycket det än kliades. Nu efter 22 år så känner jag mest av min allergi några veckor runt midsommar. Då blir jag täppt i näsan och ögonen kliar lite. Kan nysa då och då. Brukar oftast klara mig utan medicin fram till midsommar.

Har gjort en pricktest en gång och då var jag allergisk mot björkpollen, timotej och pälsdjur. Jag har två hästar och två hundar. Hundarna sover dessutom i sängen.

Jag undviker hö (använder hösilage) och när hästarna fäller som värst så försöker jag borsta krakarna ute. Men annars så gör jag inget speciellt.

Ett tag så hade jag inga hästar alls och då blev jag ganska dålig den första veckan när jag skaffade häst igen. Men sen var det inga problem.

Om jag kommer hem till någon som har katt så kan jag däremot bli lite halvkass men det beror antagligen på att jag inte har någon katt själv.

Min bror däremot kan inte ens komma in till mig och han måste medicinera sig extra innan han kommer till gården fast vi alltid är ute (ena brorsonen älskar hästar). Men min bror har i alla år undvikit kontakt med djur just för att han är allergisk. Han har det inte heller lätt under sommaren, trots medicinering.

Jag tror att jag omedvetet har lyckats "vaccinera" mig till viss del. Men det är inget jag rekommenderar någon att göra. Däremot så kanske man inte skall ge upp i första taget. Ibland kan lite envishet göra underverk men man skall också vara försiktig så att det inte blir värre. Men man känner ju själv efter ett tag om det blir sämre eller inte.

Mvh

Tora

är allergisk mot katter hundar damm o hästar, men de ända jag känner av är katter och damm. har funderat på att prova en sån där "kurs" eller vad det är för att bli "frisk" igen. men känner en del som är allergiska mot hästar och de äter medeciner.
själv kan jag ta allergitabletter när det finns katter i närheten.

hmm hade skrivit massor och sen blev de någe konstigt...

men men ja 'r allergiskt mot polle alla sorter, damm, mögel, hästar kaniner och så!
men de går rellativt bra hela året förutom på våren nu, har alltid mina hästar rakade... klarar inte av när dom är "lurvbollar" känner även jätte skillnad på allergin nu i detta stallet jämfört med förra mycke bättre luft :)

dock sätter de sig på andningen vilket är mindre kul!

läkaren sa dessuomt att jag skulle akta mig för att ta ett uppehåll då jag antagligen kommer vara mycke mer allergisk då ja kommer tillbaka igen i så fall....vilket nog kan stämma då jag är uppvuxen med kaniner men sen jag flyttade hemmifrån stundtals tillåmed känna vilka jobbarkompisar som har kanin hemma och sånnt :mad:
och blir snorig och dan om grannen har sin kanin i uteburen...

Jag har haft astma och varit allergisk ända sen jag var liten mot i stort sett alla sorters pollen och pälsdjur allt förutom häst, har däremot problem med allt spån och hö i stallet och att borsta hästen om den är "dammig" av lera t.ex. Men jag ger mig inte för jag älskar verkligen att vara i stallet även om jag blir pipig i bröstet och igensvullen i näsan. De senaste månaderna har det dock blivit ännu värre och jag har fått börja med kortison nässpray (som inte hjälper ett piss) och dosera med pulmekort (stavning?) morgon och kväll och vanlig brichanyl innan jag åker till stallet. Jag äter två sorters allergimedicin en på morgonen och en på kvällen. Men det vill ändå inte riktigt ge sig i stallet men likaså vill inte jag.

Min lärare tipsade mig om att ta kortisonsprutor men jag vet inte om jag kan det p.g.a min astma?
Eller om jag har nog mycket problem med min allergi för att få ta sprutor i min ålder?
Det är bara det att man blir så förbaskat trött av alla mediciner, som att man inte blir nog trött av själva allergin! :mad:

Jag har alltid varit allergisk mot hæstar men jag har ridit i 10ár. Nu jobbar jag med hæstar 10h om dygnet och det gár alldeles utmærkt. Det jag kan lugna dig med att inte lyssna för mycket pá vad farbror doktor sæger gællande att undvika hæstarna. Lyssna pá din kropp istællet, det ær den som spelar roll i slutændan! Jag tænkte sá hær nær jag valde att fortsætta rida: Sá længe ridningen tillför mig sá mycket att det væger över mina allergisyndrom ska jag fortsætta. men den dagen dá jag kænner att jag már dáligare av att rida æn att inte göra det sá slutar jag helt enkelt, och hær pratar vi alltsá om de posita kænslor ridningen ger mot de negativa fysiska syndrom som allergin ger.

Jag har inte blivit sæmre genom áren, inte heller bættre men jag har undvikit mediciner och bara kænt efter hur min kropp egentligen már.

Sá lyssna till din kropp och ditt hjærta sá blir allt bra!:)

Jag är allergisk mot pälsdjur och pollen!
Den här våren har varit rena helvetet för mig!
HATA ALLERGIER!! :(:(:cry:

jag är hyffsat allergisk mot massa pollen, värst är olika grässorter. sitter o snorar, nyser, kliar näsan, kliar halsen, får astma varje natt när jag sover.....

min första läkare sa att det är klart att jag ska fortsätta vara i stallet, men att jag bör undvika höloft och höfodringar. andra läkaren sa att jag borde hålla mig undan från stall helt, men detta var ju inget alternativ. :p

jag är även allergisk mot katt, damm och kyla.

jag har den senaste tiden blivit MYCKET bättre i min allergi när det kommer till hö. jag köpte i höstas marsvin som ska ha fri tillgång till hö. dom första veckorna var det jobbigt, men nu märker jag inte av det. vilket jag då även märkte i stallet att jag inte alls kände av hösilaget, däremot höt kunde jag få lite prickar på armarna av, men inget i övrigt.

Jag har vart allergisk från 6 års ålden för Pälsdjur. sen har jag Astma. Jag brukar ta allergi tablett varje dag jag far till stallet ;:D
och det funkar prima :banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 504
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 115
Senast: Emro
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 451
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
18
· Visningar
1 784

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?
  • Födda 2022

Omröstningar