Hästägare

Sv: Hästägare

Min häst står hos min mor just nu så NU ser en vanlig dag ut ungefär såhär:

07.30 Fodring/utsläpp
Efter det grejar jag med det som behövs om jag är ledig annars åker jag till jobbet.

ca 19.00 Tillbaka till stallet, om jag jobbat gör jag det som jag på lediga dagar gör på morgonen: mockar, borstar, rider, bygger hagar, river gräs, lägger foder, pysslar och donar.
Sen är det fodring och nattning.

Jag har sju egna hästar + sex inackorderingar i stallet. Har egen hästgård men så här är kan en dag se ut för mig.

6:00 - Morgonfodring
07:00 - Utsläpp + utlägg av lite ensilage i hagarna & ev. fylla på med vatten i badkaren om det inte finns.
08:00-10:00 - Mockning åt min egna hästar, plocka iordning i stallet göra iordning foder osv.
10:00 - Rider första hästen.
11:00 - Rider andra hästen.
12:00 - Lägger ut mer Ensilage i hagarna och kolla att det finns vatten till dom.
13:30 - Rider tredje hästen.
14:30 - Rider fjärde hästen.
15:30 - Fixar lite runt om i stallet, lägger ut lite mer Ensilage i hagarna och kollar vattnet.
17:30 - Rider femte hästen.
20:00 - Insläpp
22:00 - Kvällfodring.

Det är ungefär så en dag kan se ut för mig men håller jättehårt på utfodringarna. och försöker hinna med att rida fem hästar per dag.

Där mina hästar stod innan såg det ut så här:

Jag åkte till stallet vid 08.45.
Släppte ut stallägaren 7 hästar och 1 av mina.
Red eller arbeta för hand den som var inne ca 1 timme.
Gjorde i ordningen den hästen släppte ut den och tog in min andra.
Jobba häst nr 2 med det som skulles. Oftast 3 åringen så ca 30 minuter tog det.
Mockade mina boxar.
Vägde hö till kommande dygn och hällde in det kraftfoder de skulle ha i krubborna.
Lunchade hästarna i hagen och vägde hö för eftermiddagen.
Kom hem vid 11-12 beroende på hur mycket hästarna jobbat.

Sedan fixade stallägaren resten på kvällen medans jag umgicks med barnen och gubben.

Nu hamnar de på lösdrift och då håller ägaren av gården koll på dem och de har fri tillgång på foder.
Så då kommer jga åka ut 1 gång om dagen kolla lösdriftsstallet om det behöver mockas, rider om det ska ridas och fodrar kraftfodret om det behövs.
Räknar minst 3 timmar om dagen till stalltid och nu när de går på lösdrift så kan jag anpassa tiderna lite mer till jobbet och inte tvärt om.

Kraftfodring klockan 0730
Hö körs till hagen, så fort kraften är uppäten så får hästarna gå ut.
Sen går de ute hela dagen, får hö i hagen av förste man hemma, mellan 15 och 17 brukar det bli.
Mockningm ta in hö, fixa kvällskraftfoder. Vatten i hagen etc.
In med hästarna beroende lite på när man rider, men mellan 18 och 19 brukar det bli
Ridning
Kvällsfodring

Brukar räkna med minst 3 timmar i stallet varje dag.

Jag har hästen i ett inackorderingsstall där in- & utsläpp, 4 fodringar/dag, spån, halm och hö ingår. När jag kommit hem från skolan gör jag ev läxor innan jag far till stallet vid 18-19. Börjar oftast med mockning, gör iordning kvällsmaten och tränar sedan i ca en timme. Åker från stallet vid 20-21. Hästarna går ute mellan ca 7-20. Om det är riktigt dåligt väder får de komma in tidigare. Under betesperioden går de ute dygnet runt, och då ser vardagen lite annorlunda ut beroende på om man sommarjobbar eller inte :)

Ojoj, det var duktigt att orka/hinna med att rida 5 hästar per dag! :bow:

Brukar oftast bli så här nu på försommaren, andra tider på sommaren när de går ute dygnet runt och vintern då de släpps ut senare och går in tidigare.

06:00 - Frukost (hö och kraftfoder)
07:30 - Utsläpp, mockning
10:00 - 12:00 - Rider eller kör två hästar
12:00 - 13:00 - Lunch (för mig)
13:00 - 16:00 - Rider eller kör de resterande tre, tränar fölet
(gör i ordning foder, sköter utrustning efter behov osv)
21:00 - Insläpp, pyssel
22:00 - Kvällsfoder (hö och kraftfoder)

Dom har fri tillgång på grovfoder i hagarna innan nån kommer med nån anmärkning på fodringstider.

Där jag stått under vinter har vi delat upp utsläpp vardagar & fodring & utsläpp helger.

men på helgen där man har hand om stallet så har de sätt ut ungefär såhär:

06.00 - Fodra
07.30-08.00 - Utsläpp
08.00-till det är klart* - Mocka sin box, fixa mat osv, "helgsysslorna" är att kolla vattnet i hagarna (rengöra osv) fixa gödselstacken, sopa ordentligt, städa(sopa) foder&sadelkammare.
(Alla tar in sina egna hästar, mockar & fixar)
22.00 - fodra

skoldagar : sommartid,bete

05.30 Kliver upp ger mat,hö
mellan 05.30-07.20
gör i ordning mej för skolan

efter skolan är jag hemma ca 14-15.00

då tar jag in och rider juni.sen ger jag hästarna mat klockan är då ca 16.30
om jag har ridit får hon mat i boxen och den andra kompisens häst i hagen senare ca
18.00
så kollar jag att dom har ordentligt med vatten och så kastar jag ut lite morötter till dom sen är det natt i natti.

06.00 -Hästarnas frukost, kraftfoder + hö (mamma o jag har staallet ihop, hon börjar jobba senare så hon kör fodring + utsläpp 07.00)
07.00 - Hage
12.00 -Hästarnas Lunch, hö. (fodras också av mamma som jobbar 50% så dom får lunch när hon kommer hem)
16.00 - Hem från jobbet, mockar, rider första hästen
17.00 -Hästarnas middag , kraftfoder + hö. (jag äter middag när hästarna ändå äter)
18.30 - Rider andra hästen
19.30 - Åker hem o vilar en stund
21.00 - 21.30 - Kvällsfodrar, kraftfoder + hö

de dagar jag har utsläppet:
7,00: Fodrar m kraftfoder,byter täcke
7,30: Släpper ut
17,30-19,30: Mockar, rider tar hand om hästen
21,00: Kvällsfodrar

De jag har insläppet:

17,00: Mockar, gör iorning all mat till em, kväll och morgon.
17,40: Släpper in, tar av ev. utetäcken.
18,20: Rider
19,30 gör iordning hästen - åker hem.

När jag inte har någon fodring alls:

nångång mellan 17,30 och 21,00: Mockar, rider, sköter om hästen

Är i stallet vid 16-17, och då mockar jag och fixar morgondagens mat. Hö, krafft betforr mm.

Sen tar jag in hästarna, borstar min egen och rider henne.

Borstar henne igenoch ger henne mat.

Gör iordning alla grejor, sopar av och tänder nattlampan.

Åker hem vid 20-21.

HeJ!

Oftast är jag i skolan hela dagen och åker till pålle efteråt. Brukar vara där 2-3 timmar/dag, under vilken tid jag hämtar i hagen. borstar, myser, rider, eller tömkör eller nåt, nu på våren betar jag henne också så hon vänjer sej vid gräs. Sen när jag är klar åker hon ut i hagen och jag åker hem.

På helger na är jag där på mmorgonen istället, så jag får resten av dagen att göra annat på!

/ lavinia, med häst på helinackordering och lösdrift. Själv undrar jag mest vad folk utan häst gör med all sin tid och alla sina pengar..

Vintertid:

7-8 Utsläpp. Morgonhö.
15 Lunchhö, flyttar hästarna till hage närmre stallet. Rider den ena hästen, eller aktiverar unghästen. Mockar, gör mat åt båda.
20-21 Insläpp, kvällsmat.

Nu är de ju på bete, så då är det riktigt slappt! :) Rider storhästen eller aktiverar unghästen när det passar mig, olika dag till dag.

Vintertid då:

07.00 åker jag till jobbet
17.00 slutar jag jobbet och åker till stallet
Rider eller kör (om det inte är vilodag för hästen då)
Mockar
Blandar mat etc.
20-21 är jag klar.

Sommartid:

07.00 åker jag till jobbet
16.00 slutar jag jobbet och åker till betet
Rider eller kör och pysslar om hästen samt flugsprayar och ger vatten
Åker hem när jag är färdig - dvs. någon gång mellan 19.00 och 22.00...

mina dagliga rutiner ser väl ut som allas andra. sen ska man tänka på att hovslagarn ska ringas, foder ska köpas in, hålla koll på när vet ska kallas in osv.

ca 08.00 frukost
ca 14.00 lunch (automatisk grindöppnare)
ca 20.00 kväll
ca 02.00 natt (automatisk grindöppnare)

Kraftfoder ges vid tillfälle men brukar se till att det blir på em, kväll så att det blir någorlunda regelbundet. De får en gång per dygn.

Ridnin, körning, annan träning sker när vi har tid och lust beroende på jobb och skola. Just nu oftast på em.

nu på sommaren åker jag till stallet, tar in min häst så att hon får vila lite+ mat sen motionerar jag henne och sen åker hon ut igen...
men annars blir det :
hästen kommer in geom betalt intag vid 16 tiden sen kommer jag typ vid den tiden, låter henne smälta maten sen mockar jag, blandar foder och motionerar sen bye bye

får nog ändra på mitt ovanstående inlägg
from idag så står min häst inne på natten pga stort sticksår i låret/rumpan, så nu blir det samma rutiner som på övriga delar av året

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en fundering som jag kom och tänka på nu när sommaren äntligen närmar sig. Ni som är ägare alternativt medryttare , vad...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 823
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 462
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka