Hästägare

P

Poccahontas

Jag har undrat ganska länge hur en vanlig dag ser ut för er hästägare. Det är mycket jobb med en häst det vet jag. Vad gör ni vilka tider?

Tacksam för alla svar:bump:

Sv: Hästägare

06.30 Frukost (en liten, liten gnutta betfor och några morötter).
Därefter utsläpp.
09.00 Plockar ut någon av hästarna från hagen för "dagens arbete".
09.45 Släpper ut hästen och plockar ut nästa häst.
10.30 Släpper ut häst nummer två i hagen. Häst nummer tre vilar.
Mockar tre boxar, städar stallet och gör iordning foder för intag.
20.00 Tar in hästarna. Ställer betfor till morgonen.
22.00 Ger natthö.

kommer från skolan ca 16:30 mockar gör mat och rider :D

inte mina hästar och mitt stall, även om det känns så :p
Såhär ser en dag ut iallafall.
07.00 havre
08.00 utsläpp (hö finns redan i hagen sen kvällen innan)
08.00 - tills det är klart :rofl: (9-10 tiden) mockning + hö och havre läggs in i boxarna, betfor läggs i blöt.
14.00 insläpp (ibland tidigare om det är dåligt väder, ibland lite senare om det är bättre väder, men oftast inte efter tre)
15.00 - ca 18.00 kommer "vi" och rider och pysslar och gör allt det där som man gör med en häst :idea:
Vi kör också ut hö i hagarna till nästa dag.
16.30 får alla hästar morötter!
ca 18.00 kvällsfodring

Hola,

Beror på om det är sommarbete eller ej. Har mina ute ca 4 1/2 mån om sommaren. Då är det bara hagtillsyn, vattning och
ridning kvällstid som gäller.

Övrig tid så...
7.30 Utsläpp och fodring i hage
Heltidsjobb på dagen
14.30 Fodring i hage (av dottern när hon kommer hem från skolan)
18.00 Fodring i hage
19.00-21/22-tiden Ridning märren. Lite grundarbete med unghästen.
21/22-tiden Mockning, fixa kraftfoder och höpåsar för nästa dag. Insläpp, fodring och Nattning.

Vi har hästarna hemma så jag och maken delar på hästjobbet. Just nu kan vi inte rida samtidigt då vi har småbarn som måste tas om hand...

mvh Eva

De gångerna jag är ut hos medryttar hästen ser ungefär ut såhär

14.30 hälsar jag på hästen i hagen
15.00 går in och mockar och gör foder
16.00-16.30 tar in hästen från hagen och gör igjorning den för att tränna körning eller något annat.
17.30-18.00 ´så släpps hästen in i boxen och jag åker hem :)

Mvh
Eran Emma

Jag har undrat ganska länge hur en vanlig dag ser ut för er hästägare. Det är mycket jobb med en häst det vet jag. Vad gör ni vilka tider?

Går upp kl 06:00 åker till skolan
Slutar kring 15-17:00 och åker direkt ut till stallet (1 timmes bussresa)
mockar, gör mat, rider, gör allt efterarbete
tar bussen hem och är vanligtvis hemma vid 20:00
20:00 ÄÄÄÄTER JAG

Jag jobbar natt och har två egna hästar som är inhyrda ca en mil hemifrån.
Jag brukar åka till staller efter lunch typ, beroende på hur länge jag jobbat kvällen innan. Mockar och gör foder allra först. Sen brukar jag antingen åka till ridhuset eller rida ut i skogen. Den ena hästen har varit konvaleset länge så det är bara den andra som har arbetats det senaste året. Men i juli ska mitt andra monster också igång, så nu funderar jag på att hitta en medryttare. Känns lite stressat ibland när man jobbar tolvtimmarspass flera dagar i rad, men det är det värt!

Olika tider för olika dagar.
Men först mockning som tar 5 min.
Hämtar häst och smörjer innan ridning (iaf på sommaren då hästen har exem)
Rider i ca 45 min - 1 timme.
Pållen får "efter ridning mat" eller kvällsfoder beroende på tidpunkt.
Medans hästen mumsar packar jag hö + gör iordning krafft.
Samt plockar undan alla grejjer.
Sen sätts exemtäcket på och beroende på tidpunkt på dagen så går han antingen ut eller får stå kvar i boxen.

Oftast går de 2 - 3 timmar åt stallet varje dag :)
Men de är ett val man gör i livet :D

06.30 Frukost (en liten, liten gnutta betfor och några morötter).
Därefter utsläpp.
09.00 Plockar ut någon av hästarna från hagen för "dagens arbete".
09.45 Släpper ut hästen och plockar ut nästa häst.
10.30 Släpper ut häst nummer två i hagen. Häst nummer tre vilar.
Mockar tre boxar, städar stallet och gör iordning foder för intag.
20.00 Tar in hästarna. Ställer betfor till morgonen.
22.00 Ger natthö.

Hur hinner du med allt det? Jobbar du inte??? :confused:

inte mina hästar och mitt stall, även om det känns så :p
Såhär ser en dag ut iallafall.
07.00 havre
08.00 utsläpp (hö finns redan i hagen sen kvällen innan)
08.00 - tills det är klart :rofl: (9-10 tiden) mockning + hö och havre läggs in i boxarna, betfor läggs i blöt.
14.00 insläpp (ibland tidigare om det är dåligt väder, ibland lite senare om det är bättre väder, men oftast inte efter tre)
15.00 - ca 18.00 kommer "vi" och rider och pysslar och gör allt det där som man gör med en häst :idea:
Vi kör också ut hö i hagarna till nästa dag.
16.30 får alla hästar morötter!
ca 18.00 kvällsfodring

Varför tar du/ni in hästarna så tidigt? Jag ifrågasätter inte det och försöker heller inte vara spydig, bara undrar. :smirk: Våra hästar är ute mellan 7.30 på morgonen och 21 på kvällen (utom 1,5 timme på eftermiddagen när jag rider).

Mvh C

Jag har då min häst inackorderad, så jag behöver inte göra så mycket.

Brukar väl åka ner till stallet mellan 16-18.30.
Börjar med att göra iordning kraftfoderhinkarna (Annars glömmer jag bara :p )
Sen borstar av skitgrisen
Rider
Ev andra saker
Åker hem

Brukar inte ta sådär superlång tid, beroende på hur smutsig hon är och vad jag gör när jag rider/hur länge jag rider.

Jag också min inackorderad så det tar inte alls lång tid i stallet.

Oftast åker jag till stallet vid 18.00 tiden, rider jag är jag oftast hemma till 20.00 rider jag inte är jag hemma efter en halvtimme:) Mockar och gör iordning foder, ibland hjälper jag till att ta in också.

Jag och sambon har våra nordisar inhyrda i stallet hos en kompis. Under vinterhalvåret har vi mockning, in/utsläpp (beroende när på dygnet vi är där) och fodring av alla hästar i stallet (4 st) varannan dag och så tar stallägaren våra hästar varannan dag.

Vi är ändå ute i stallet nästan varje dag och rider/kör (har vi mkt att göra nån dag ber vi stallägaren visitera våra hästar). Åker oftast dit vid sjutiden på kvällen. Borstar rider/kör ena eller båda hästarna (beroende på om vi båda är ute eller inte) och är hemma vid 22-23 tiden. Har vi mockning och fording brukar vi tar lite kortare rid- och körpass och va hemma ungefär samtidigt.

Nu på sommaren är man mer flexibel och ledig då hästarna går på bete. Fyller på vatten när man är där och rider/kör. Kollar till hästarna varje dag, även när man inte rider/kör. Har man ont om tid nån dag kan stallägaren kolla dem.

Just nu under betet är det mönstring en gång om dagen. Ju närmare fölningen vi kommer desto oftare koll. Syrran och jag samarbetar i detta då dom står på hennes gård just nu (hennes häst som ska föla mitt föl). Annars har jag egen mark och stall;)

Den installade perioden ser ut som följer:
6.00-7.00 Frukost inne och utsläpp direkt när dom käkat klart. Mockar då.
17.00 Arbete för den nu treåriga fröken. Ridning 3 ggr/veckan och resten vid handen - sen tillbaka till hagen.
22.00 Insläpp.
Helgerna jag inte jobbar är det lika med skillnaden att jag ibland åker iväg och tränar för tränare...

Varför tar du/ni in hästarna så tidigt? Jag ifrågasätter inte det och försöker heller inte vara spydig, bara undrar. :smirk: Våra hästar är ute mellan 7.30 på morgonen och 21 på kvällen (utom 1,5 timme på eftermiddagen när jag rider).

Mvh C

Självklart måste du få undra lite, behöver inte be om ursäkt för det!
Är nog mest för att det är ganska smidigt, och så hinner hästarna in och äta och vila innan ägare och andra kommer och ska rida och pyssla o.s.v.
Alla har börjat rätta sig efter den tiden och kommer inte "hur som helst" och ska rida och så...
Det blir en ganska bra rutin och nu är hästarna så vana vid det också.
Och inte verkar dom må sämre av att få stå inne heller, i början tyckte jag också att det var lite taskigt att ta in dom så tidigt, men det fungerar bra i det stallet-för både människor och hästar.
Sen att dom kommer in tidigare om det tex. regnar är nog lite för att han som äger stallet tycker lite synd om hästarna - när han fryser och vill gå in, vill hästarna det med :p

Det handlar för övrigt om ett stall med för tillfället 9 hästar (4 inackorderingar, två ston med föl, en treåring och 2 "egna" ridhästar)
Vi hjälps åt mycket men han som äger stället är 75år och det är han som mockar,släpper in och ut osv. om dagarna (med hjälp av sin dotter när hon inte jobbar)

Turas om med sambon att sköta stallet så jag gör inte allt själv varje dag.

8.00 utsläpp och hö i hagen.
13.00 hö i hagen
17.00 hö i hagen
22.00 insläpp och natthö, kraft mm.

Någongång under dagen så mockas det och läggs in hö, kraftfoder, lusern, olja, vitaminer osv och fylls på vatten i hinkarna.
Ev läggs ny halm in ifall det behövs fyllas på.
Allt görs klart för natten så är det bara att ta in kusarna sen.

Ibland rids även hästarna (2-5dgr/vecka/häst) men det varierar mellan fm, dag och kväll beroende på när sambon jobbar, barnen sover eller andra omständigheter.

06.00 Frukost (inhyrd tjänst)
07.00-09.00 Utsläpp, mockning, iordningställande av foder, eventuellt ridning
18.00-21.00 Insläpp ev. ridning. Ev. foder (beroende på hur mycket hästarna går och om de går på gräs etc)
21.00-22.00 Nattfodring (inhyrd tjänst)

Eget stall, dock ej hemma. Just nu går de på mycket gräs på dagarna och får två mål kraftfoder/dag (morgon/natt). Silage i boxarna när de kommer in.

Jobbar hemma och kan bestämma våra tider rätt fritt. När jag jobbat i stan har det varit kvällarna som varit vikta åt hästeriet.

Jag jobbar och kommer till stallet vid 18-tiden. Mockar och gör i ordning maten. Rider eller tömkör. Är hemma igen vid 22-tiden. Hästen är inackorderad så han får mat och släpps ut/in från hagen varje dag. Kvällsfodringarna turas vi om med.

Vilken tid jag åker till stallt varierar.
Helgerna brukar bli förmiddagar och varadagar då jag har bäst med tid.

Vardagarna ser ut så här:
På vintrarana är boxarna mockade och hästarna inne från och med 16.
Så det brukar då bara vara att borsta, göra betfor och rida.
Detta brukar gå på 2-3h då jag har 2 hästar.

Helgerna: Mocka & strö, sätta betfor, hämta in från hagen,
borsta, rida och ev. hjälpa till att slänga in mat.
Det tar cirkus 3-4 timmar med båda inräknade.

Står i privat stall med full service.
dagarna för stallchefen ser ut så här.
7-8: fodra
8-8,30: Släppa ut de 12 hästarna som finns i hagarna.
10-12: Mocka
16: Tar in hästarna och de får mat
21: kvällsfodra

Vi har stora gräshagar så hästarna har nästan året runt mat där i.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en fundering som jag kom och tänka på nu när sommaren äntligen närmar sig. Ni som är ägare alternativt medryttare , vad...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 823
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 462
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar