- Svar: 33
- Visningar: 4 462
Två hästägare i Dvärsätt har blivit stämda av Distriktsveterinärerna på 30 000 kronor. De har vägrat att betala en faktura eftersom de anser att deras häst blev felbehandlad.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har droppet fått sitta på så pass länge att det har svullnat upp så pass så har ju veterinären absolut gjort fel. Men hamnade det fel, det upptäcktes typ direkt, som det bör ha gjorts så kan nog knappast veterinären lastas för det tänker jag.Intressant att se hur detta slutar.
Har droppet fått sitta på så pass länge att det har svullnat upp så pass så har ju veterinären absolut gjort fel. Men hamnade det fel, det upptäcktes typ direkt, som det bör ha gjorts så kan nog knappast veterinären lastas för det tänker jag.
Blir mkt spännande att följa!
Sånt där får ju inte hända bara, misstag sker dock och då ska dom också stå för det misstaget.
Misstag sker, här har vi komplikationen att ägarens och veterinärens uppfattning om vad som hänt går isär. Hur vet du att ägaren har rätt?Sånt där får ju inte hända bara, misstag sker dock och då ska dom också stå för det misstaget.
Enligt vad DV säger till SR så har ärendet redan varit där https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/distriktsveterinarerna-inget-fel-har-begattsJag tror de går fel väg, farligt att vägra betala hela summan- faktiskt, går en diskussion och förlikning inte igenom som önskas så är det nog mer rätt att dra det till veterinära ansvarsnämnden.
Alltså, min hästs böld såg bra mycket värre ut. Inget dropp eller så, hon fick den bölden efter en helt vanlig vaccinering, utan det blev efter ett stick. Svullnaden du ser kommer med all sannolikhet inte av vätskan som gick in utan av infektionen som blev av sticket.Alltså, i den här artikeln finns ju bilder längst ned..
Och jag (som inte har veterinär kunskaper) förstår inte hur de bölder a skulle kunna ske av att man lagt vätska under huden.. Måste vara en himla massa vätska i så fall?
https://www.hippson.se/artikelarkiv...sveterinarerna-stammer-hastagare-jag-stod.htm
Men svullnaden är ju inte på samma ställe som sticket? Har infektionen liksom ramlat ner till bringan?Alltså, min hästs böld såg bra mycket värre ut. Inget dropp eller så, hon fick den bölden efter en helt vanlig vaccinering, utan det blev efter ett stick. Svullnaden du ser kommer med all sannolikhet inte av vätskan som gick in utan av infektionen som blev av sticket.
Men svullnaden är ju inte på samma ställe som sticket? Har infektionen liksom ramlat ner till bringan?
Vätska -oavsett vad för vätska- under huden följer minsta motståndets lag och sjunker neråt.
Ju mer ytlig svullnaden är desto lättare flyttar den på sig och ju längre in i muskeln svullnaden är desto mindre är risken att den flyttar på sig. Jag har haft en häst som efter ett kraftigt islag i mitten av bogen precis i övergången från halsen hade en icakasse stor svullnad hängande mellan frambenen. Där var det i de ytliga tunna musklerna skadan fanns och man kunde senare när det hade läkt känna en inbuktning i den muskulaturen. Hade skadan istället varit längre ner in i en tjockare muskel hade svullnanden gissningsvis inte flyttat sig men svullnaden tar minsta motståndets väg. Det är alltså inte mindre troligt att kroppens försvar, dvs. infektion, svullnad, blåmärke osv. flyttar sig i gravitationens riktning när det är ytligt än att det är droppvätskan som flyttat sig i gravitationens riktning.Men svullnaden är ju inte på samma ställe som sticket? Har infektionen liksom ramlat ner till bringan?
Det är inget misstag att sätta droppet fel. Det är slarv och inget annat. Jag har aldrig varit med om en enda veterinär som inte kollar att nålen hamnat rätt. Finns liksom inga ursäkter till det där, orsakade hästen onödigt med lidande.Misstag sker, här har vi komplikationen att ägarens och veterinärens uppfattning om vad som hänt går isär. Hur vet du att ägaren har rätt?
Man betalar för veterinärens tid och expertis. Har veterinären varit försumlig, inte följt praxis och liknade då ska man inte behöva betala men är det ärliga misstag som att inte träffa en åder, en felaktig men rimlig diagnos, en misslyckad operation så finns det väl fog för att betala. Ingen veterinär kan garantera att det kommer att fungera optimalt hur skicklig veterinären än är så blir det fel ibland.
Det där har du ingen aning om. Alla kan sticka fel, allrahelst om hästen rör sig. /VeterinärDet är inget misstag att sätta droppet fel. Det är slarv och inget annat. Jag har aldrig varit med om en enda veterinär som inte kollar att nålen hamnat rätt. Finns liksom inga ursäkter till det där, orsakade hästen onödigt med lidande.
Sen oavsett utgången med bölden eller inte så gjorde veterinären fel, den var slarvig helt enkelt och orsakade hästen onödigt med lidande. Och jo, jag tror dom flesta veterinären vet hur dropp fungerar och hur man ser att nålen prickar rätt.