På en ridklubb fanns det en tjej som alltid red svåra hästar, grejen var att de hästarna var bara svåra när hon red. Jag har inte sett henne misshandla dem men hört av andra att hon provocerat och sedan spöade dem för att de "skulle lära sig", det enda de lärde sig var att människor var opålitliga och eftersom hon var en stor mobbare vågade andra inte säga ifrån. Jag avskydde henne efter vårt första möte och den avskyn höll i sig upp i vuxen ålder och den nya klubben jag red på dit även hon flyttade.
Om en häst inte gör som man vill så förstår den antingen inte vad man menar eller så skapar det smärta/obehag/oro hos hästen. Ingen häst gör det för att jävlas. Jag har sett för många hästar spöas och har fått ta hand om spöade hästar att jag idag skulle hellre använda spöet på ryttaren som slår. Ett korrekt använt spö är en hjälp, ett felaktigt ett tortyrredskap.
Om hästen gör fel beror det på någonting, oftast på den som hanterar den.
Om en häst inte gör som man vill så förstår den antingen inte vad man menar eller så skapar det smärta/obehag/oro hos hästen. Ingen häst gör det för att jävlas. Jag har sett för många hästar spöas och har fått ta hand om spöade hästar att jag idag skulle hellre använda spöet på ryttaren som slår. Ett korrekt använt spö är en hjälp, ett felaktigt ett tortyrredskap.
Om hästen gör fel beror det på någonting, oftast på den som hanterar den.