Jo, man kan träna och rida med uteslutande positiv förstärkning. Jag gissar (!) att du syftar på de taktila signalerna? Som jag skrev så är de inlärda med R+ och innebär för hästen en erbjudan om belöning. De är alltså inte aversiver.
Det här är lite knepigt för många att greppa men: beröring är inte detsamma som det man kallar tryck i tryck och eftergifts-träning. Beröring som inte är aversiv ger inte heller negativ förstärkning när det avlägsnas. Till exempel kan du klia din häst som positiv förstärkning och den kommer inte att uppskatta att du slutar. Det fungerar alltså inte att klia hästen som aversiv. De flesta signaler som används inom R+ är inte taktila utan röstsignaler, handsignaler, miljösignaler och kroppssignaler, men taktila signaler fungerar också. Allt handlar om inlärningen. Men ja, man kan röra vid, sitta på och ge taktila signaler till sin häst inom R+. Det avgörande är om hästen upplever beröringen aversiv eller inte.
Jag brukar förklara att för att något ska vara en förstärkning så måste det vara något som är bra eller dåligt.. Oavsett om det är belöning eller något som tas bort. Om jag ber min häst gå åt höger är det som att viska men med beröring, något jag egentligen skulle kunna göra hela tiden. Om jag hamnar på trekvarts åt höger är det mycket mer obehagligt, men inte inlärt något särskilt så då svänger han inte.
Tygelhjölper med bett tycker jag personligen är svåra att få till r+, men det är säkert bara min inkompetens