När hästarna står ute med gegga upp över hoven och det regnar småspik så är meningen med att vara ute i hagen på lösdrift liten. Om det blåser och är busväder går de ofta inte in i lösdriften heller. Iallafall inte de lite mindre förädlade hästarna.
Vissa hästar behöver sova mjukt och torka hovar. Jag tänker att vissa hästar är typ vakthästar, de slappnar inte av på lösdrift alltid. De ” vakthästarna ” kan behöva slippa det ansvaret. Då lägger de sig hellre inne i stallet även om det är spilta. De vilar bra inne. Inte alla men vissa. Många hästar gillar sitt stall, de kommer in och trivs.
2 kg hö är 2kg hö oavsett om det är uppmätt på våg eller genom personlig erfarenhet av tyngden. Du lär dig också om du tillbringar mer tid i stallet.
Iochmed att de står inne på natten och får då , antar jag, tillgång på vatten behövs nog ingen lösdriftshall ute, lagkravet är beroende på endera. Vatten är två ggr per dag.
Mocka måste man naturligtvis. Även förr var mockning nödvändigt du hänvisar fel om gammaldags här.
Hur du ska agera? @Pyttestor Jag tycker du ska erbjuda dig att mocka för att underlätta för hästägaren.
Varför ska TS mocka åt någon annan? Klarar man som hästägare inte av att mocka själv så är det nog dags att sälja.