Hästägare polisanmäler djurplågeri

Sv: Hästägare polisanmäler djurplågeri

Bland annat ska någon ha gett hästen för mycket foder, hällt matolja i dricksvattnet och flyttat hästen från en hage till en annan.

Låter som om någon tycker hästarn är för magra...
Matolja i vattnet kan användas för att få upp dom i vikt, liksom mer mat. Stod dock inget om hästarna fick mer mat (gräs) i den nya hagen.

Därmed inte sagt att de gör rätt.

Mycket märkligt.. det kan ju vara så att hästarna är för magra, eller så är de av en sportig ras, eller så har dom fång.. då är det ju livsfarligt för dem att flyttas till bete eller få för mycket foder..

Nog är det töntigt av polisen att rubricera det som djurplågeri, något som knappast kan gå igenom.
PL

Kanske är en fånghäst som går på lite foder och nån "snäll" som tycker synd om den. :idea:

Men om det stämmer som står i artikeln att hästen inte tagit skada har den heller inte utsats för lidande o därmed inte för djurplågeri.
PL

nej, det är ju inte säkert.. om man försöker skada ett djur men inte lyckas, går man fri då? t.ex om man skulle skjuta rätt in i en hästhage men ingen häst träffas, skadas eller ens blir rädda.. är det inte djurplågeri då? eller anstiftan till djurplågeri?

barrering och sjunkande oxrar är inte tillåtna i sverige, räknas som djurplågeri även om inget händer... var det inte pessoa som inte visste det om sjunkande oxrar utan hade det på någon träning i sverige?

För att djurplågeri ska vara rubriceringen på ett brott krävs att djuret lidit otillbörligen samt att det finns ett uppsåt för detta, alternativt att det skett av grov oaktsamhet. Det är inte så enkelt med andra ord, dessutom är straffsatsen låg, böter eller max 2 års fängelse.

Det innebär att det brott som ska ge två års fängelse måste vara oerhört grovt och att den åtalade relativt ofta bara får böter. Så vitt jag vet kan man inte åtala för anstiftan till djurplågeri (kanske man kan, men jag har ej hört talas om detta och känner ej till att det finns någon straffsats för detta). Det vore ju inte så stor idé heller, då det krävs rätt mycket för att bli dömd för djurplågeri och inte ens detta leder till särskilt hårda straff (enligt min åsikt).

ja, då det inte verkar vara gjort med uppsåt (om det nu skulle vara en fånghäst som släppts på gräs) så läggs det nog ner, för ingen skulle väl göra något sådant för att djuret ska lida.. det verkar långsökt isf..

*hugger en knapp*

Borde det itne bli egenmäktigt förfarande snarare än djurplågeri om hästarna flyttas från en hage till en annan av okänd person?

Jo något åt det hållet. Anstiftan till djurplågeri som nämndes ovan tror jag inte existerar i lagboken.
PL

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En kvinna lämnade sin häst på klinik för avlivning, men hade bråttom därifrån. När veterinär undersökte hästen visade den tecken på att...
Svar
2
· Visningar
906
Senast: Crossline
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 052
Senast: soom
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
775
Senast: Tuvstarr
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 193
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar