Hästägare i väst kontrolleras

LS kräver att passen ska finnas där hästen finns varje dag, varje timme förutom de timmar du är ute och rider och det har inget med någon veterinär att göra. Skulle påstå att majoriteten av hästar inte alls är med i livsmedelskedjan. Det står i passet oxå att hästen inte ska användas till livsmedel

Vad konstigt att det gick att göra oanmälda kontroller innan detta register kom 2021.
Dessutom har många privatpersoner ekonomisk verksamhet. Det räcker att du hyr ut 1 box så ska du ha tillstånd från LS.

Nä, källa på det? Det här är från Jordbruksverkets hemsida

1000025116.webp

Ja, men du behöver inte tillstånd för att hyra ut 1 box.
Sorry, du har helt rätt. Jag var otydlig i mitt svar. Skrivelsen som det står vet jag att många har misstolkat, har varit uppe mkt för diskussion i olika grupper så jag förtydligar.

Skrivelsen lyder: Om du äger ett stall eller lösdrift och hyr ut 4 eller fler stallplatser, måste du ha tillstånd.

Jag menar att du även som privatperson kan behöva tillstånd för att hyra ut 1 box om du har 3 hästar själv.

Du får ha totalt 3 hästar utan tillstånd men inte 4. Men många tror att dom kan hyra ut 3 boxar även när dom har egna hästar vilket man då inte kan.

Sorry, du har helt rätt. Jag var otydlig i mitt svar. Skrivelsen som det står vet jag att många har misstolkat, har varit uppe mkt för diskussion i olika grupper så jag förtydligar.

Skrivelsen lyder: Om du äger ett stall eller lösdrift och hyr ut 4 eller fler stallplatser, måste du ha tillstånd.

Jag menar att du även som privatperson kan behöva tillstånd för att hyra ut 1 box om du har 3 hästar själv.

Du får ha totalt 3 hästar utan tillstånd men inte 4. Men många tror att dom kan hyra ut 3 boxar även när dom har egna hästar vilket man då inte kan.

Ja det är ett viktigt förtydligande! Väldigt svårtolkad regel det där.

Tillståndsplikten som privatperson gäller ju om du har fler än nio hästar?

Från häst nummer ett krävs tillstånd om du bedriver ekonomisk verksamhet, oavsett typ av verksamhet (avel, uthyrning av boxplatser osv).

Det låter som om du blandat ihop de två.
Du får ha tre egna och hyra ut tre stallplatser som privatperson.

Från häst nummer ett krävs tillstånd om du bedriver ekonomisk verksamhet, oavsett typ av verksamhet (avel, uthyrning av boxplatser osv).

Sen tillkommer det där med att många automatiskt bedriver ekonomisk verksamhet i såna byggnader där man kan husera hästar, eftersom det ofta är näringsfastigheter.

Eller den vanliga förekomsten av gråzons-ekonomisk verksamhet där man tänker att man ska gå plus på moms-systemet för sin hobby eller kancellera skatt på vinster i annan verksamhet.

Det är mycket att hålla reda på.

Sen tillkommer det där med att många automatiskt bedriver ekonomisk verksamhet i såna byggnader där man kan husera hästar, eftersom det ofta är näringsfastigheter.

Eller den vanliga förekomsten av gråzons-ekonomisk verksamhet där man tänker att man ska gå plus på moms-systemet för sin hobby eller kancellera skatt på vinster i annan verksamhet.

Det är mycket att hålla reda på.
Momsar man är det definitivt en verksamhet :)

I övrigt känns Skatteverkets vägar ibland outgrundliga, men Länsstyrelsen brukar gå på ifall man bedriver ett aktivt företag inom hästnäringen eller vad man ska säga.

Betyder det att om jag har 2 hästar, o betäcker den ena hemma hos mig, så ska jag ha tillstånd om jag planerar att sälja fölet?

Betyder det att om jag har 2 hästar, o betäcker den ena hemma hos mig, så ska jag ha tillstånd om jag planerar att sälja fölet?
Du får föda upp tre föl per år utan tillstånd, om du inte bedriver aveln i en ekonomisk verksamhet.
Alltså som ett företag.

1000018781.webp

Om du föder upp en häst som privatperson och lyckas sälja med vinst skulle jag säga nej, du behöver inte tillstånd för det.
Föder du upp en häst som företagare (du har annars en ridskola eller något annat som hästen ingår i) så ja.

Du får föda upp tre föl per år utan tillstånd, om du inte bedriver aveln i en ekonomisk verksamhet.
Alltså som ett företag.

Visa bifogad fil 163313
Om du föder upp en häst som privatperson och lyckas sälja med vinst skulle jag säga nej, du behöver inte tillstånd för det.
Föder du upp en häst som företagare (du har annars en ridskola eller något annat som hästen ingår i) så ja.
Okej, tack för förklaringen!

Nej det är ju det som är missvisande eftersom du måste ha tillstånd för att hålla 4 hästar eller fler. Så man måste läsa vidare och läsa allt.
Som privatperson behöver du ha ett helt tomt stall om du ska kunna hyra ut 3 boxar och inte behöva ansöka om tillstånd.
Screenshot_20250305_101451_Chrome.webp

Nej det är ju det som är missvisande eftersom du måste ha tillstånd för att hålla 4 hästar eller fler. Så man måste läsa vidare och läsa allt.
Som privatperson behöver du ha ett helt tomt stall om du ska kunna hyra ut 3 boxar och inte behöva ansöka om tillstånd. Visa bifogad fil 163316

Du får ha 9 EGNA hästar/ hästar på foder som du ansvarar för utan tillstånd. En stor skillnad.
Visa bifogad fil 163317
Var precis i kontakt med min länsstyrelse och de tolkar inte så.

Du får ha nio egna, sen tre inackorderingar, sen tre föl... Utan att bli tillståndspliktig.

Nähä. Det var konstigt eftersom jag frågat exakt den frågan.
Varför svarar du inte på frågan? Jag tycker det är intressant eftersom det i andra frågor kommit fram att LS i olika län tolkat saker olika. Tillståndsfrågan är nog ganska enhetlig dock.
I mitt län Västra Götaland är det inte så och inte heller i Halland som är mitt förra län.

Jag skulle tolka att du får ha max 9 hästar i ditt stall, varav 3 av dessa kan vara någon annans hästar. Men ring din länsstyrelse och fråga om du är osäker 😊
Jag är inte ett dugg osäker men du kommer med ett 3e alternativ vilket tyder på att dessa skrivelser från LS är sjukt otydliga.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Har du hand om hästar? Under 2025 kommer Länsstyrelsen Västra Götaland att ha särskilt fokus på kontroll av hästverksamhet. Vi vill ge...
Svar
0
· Visningar
108
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 365
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka