Hästägare får ersättning av Banverket

Sv: Hästägare får ersättning av Banverket

Jag som inte vet bakgrunden (och som inte framgår av artikeln), VARFÖR
ersätter banverket?

Jag menar, vart har dom felat för att kvinnans hästar har kommit upp på
spåret? Och för att förtydliga: Jag är inte dryg, något måste ju ha hänt
för att kvinnan ska få pengar. Man får ju inte ersättning för att en häst
kommer lös och springer upp på spåret. Förstår ni hur jag menar?!?

Jag har för mig att det är banverkets policy att ersätta, i analogi med att bilförsäkringen ersätter vid bilolycka.
PL

När jag jobbade på SJ - anno decimal (1985-1990)... så skötte jag utbetalningen för "tågdödad ren" till samer.

Så, det är nog som P_L säger, Banverkets policy att ersätta tamboskap, som förolyckats.

Om hästarna nu är värda så mycket mer än vad de är försäkrade i, varför har då försäkringen ej höjts?

Rent teoretiskt skulle man alltså kunna ha en mycket välstammad häst, försäkra den i 10000 kr, och säga att den är värd 100 000 kr och få ut mellanskillnaden.

Jag som inte vet bakgrunden (och som inte framgår av artikeln), VARFÖR
ersätter banverket?

Järnvägstrafik har i sig bedömts som nå't som i sig kan anses kunna vara farligt för allmämheten, så banverket har strikt ansvar enligt svensk lagstifting. Alltså ska de ersätta skadorna om det inte t ex kan visa att ägaren med flit släppt hästarna på spåret.

De som driver kärnkraftverk har också strikt ansvar :-)

Om hästarna nu är värda så mycket mer än vad de är försäkrade i, varför har då försäkringen ej höjts?

Rent teoretiskt skulle man alltså kunna ha en mycket välstammad häst, försäkra den i 10000 kr, och säga att den är värd 100 000 kr och få ut mellanskillnaden.

Alla har kanse inte råd med att ha sina hästar försäkrade i det belopp dem är värda.

Skulle inte själv ha råd med att ha en av mina hästar försäkrade i det jag har blivit bjuden för han.

Kram

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I Sörmland får Eskilstuna United nästan 54 000 kronor. Nyköpings BIS får drygt 49 000 och Guif drygt 36 000. Fotbollen i Sörmland får...
Svar
0
· Visningar
388
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En kvinna i 50-årsåldern arbetstränade i ett stall i Växjö kommun, och råkade ut för en olycka där hon blev avkastad och skadade...
Svar
0
· Visningar
560
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 529
Senast: Calmiche
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter EM i ridsport i somras blev en mångmiljonförlust för Göteborg. Det ska inte skymma att den svenska hästnäringen blomstrar och ge upphov...
Svar
6
· Visningar
748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka