Sv: häst vill inte bli fångad i hagen?
Har du snott min häst????????????
Har en sköthäst som också är före detta travare, Mini!
Han var exakt likadan i förrgår!!
Jag vet till 98% att det inte har med utrustningen att göra!
Jag löste problemet genom att;
1.Spendera mer tid med att pyssla om honom i stallet än rida!
2.Arbeta mycket NH med honom!
När du vill fånga in honom så ta lite el rep och be en kompis hålla ena änden och så håller du själv den andra änden. sen "trycker" ni ner honom i ett hörn i hagen med hjälp av elrepet! Och omringar honom Till slut knyter ni fast ena änden i en stolpe som håller upp hagens rep. Be din kompis att stå kvar i den andra änden medan du går fram till honom! Jag lovar att det hjälper! -om han bara inte springer rakt igenom!! men när du väl fått tag på honom så kan du skippa ridningen just denna dag och ägna dig mer tid åt NH:n.
Den här övningen är
JÄTTEVIKTIG att du gör i
HAGEN!!
Du ska ha godis med dig, såsom morötter (till exempel).
Sedan tar du en longerlina och binder runt hans hals, den ska inte sitta åt, utan bara hänga löst runt bringan/halsen/bogen.
Sedan genom att hålla linan SLAK hela tiden går du runt i hagen med honom!! när han följer efter dig runt HELA hagen utan att du behöver sträcka linan så ger du honom en halv morot! sedan fortsätter du och gör lite kringelkrokar runt i hagen! Prova med att trava och så ska han följa efter dig! när du gör halt, så säger du med bestämd men lugn, och INTE överraskande, ton i rösten , det du brukar säga när du rider och ber honom att stanna! Mini säger jag till exempel "halt!" på. och när jag stannar honom, kanske i trav, så går jag ner lite på huk och säger "HALT!" han lyssnar alltid på det!
när han gjort halt på order så ge han en halva morot till! Det är viktigt att du berömmer med en halva morot efter precis varje sak han lyssnar på!
När du ber honom att göra halt, så tänk dig inte att han ska stanna på momangen, utan det gör ingenting om han stannar ca 5 sekunder efter, du ska belöna ändå!
Och när han har följt efter dig lite här och där så lägg longerlinan över ryggen på honom och gör likadant som du gjorde när du ledde han i longerlinan!
följer han efter dig? det gör ingenting om han går 7 meter bakom dig, bara han följer efter dig!!! det är det som är huvudsaken och sen spelar det ingen roll HUR långt bak han än gång!
När du gjort samma övningar fast utan att hålla i honom så ta bort longerlinan helt! och gör samma övningar IGEN!
När han varit lika duktig som innan då tar du av honom grimman! (hur tveksam du än blir för det;
JUST DO IT!) Han kommer lyssna på dig! gör samma övningar ! Ställ honom på en plats och backa ifrån honom samtidigt som du har ögonkontakt med honom! även om det springer en katt bakom honom ska han inte vända huvudet bort från dej! om han gör det så vissla till, sparka till med benet i marken, klappa händerna, gör allt för att få honom att vara uppmärksam på dig! när han kollar på dig igen så backa ytterligare någon meter, för att sedan lugnt gå till honom och ge honom en halva morot!
Innan du sedan beger dig hem från stallet, så prova att fånga honom i hagen -igen! då tar du med dig en morot eller något annat gott som du vet att han tycker om, och när du kommit fram till honom så ge moroten till honom och be honom att följa med dig till hagens utgång!
- har han grimma på? inte? LÅT HONOM HA DEN PÅ I HAGEN HELA TIDEN!
Lycka till och skicka ett privat meddelande och berätta hur det gick!!
Det gick med min sötis!