häst vill inte bli fångad i hagen?

Happimess

Trådstartare
Har en före detta travare som har börjat med det här att vägra sig låtas fångas i hagen. Kan väl ärligt säga att det här med respekt och tillit inte funkar till hundra procent mellan oss, relationen är väl inte så jättebra och detta kan jag tänka mig är en anledning till det...

Men nu har det gått så långt att jag inte vet vad vi skall hitta på. Vi har provat allt och försökt se alla problem som kan ligga bakom, t.ex illasittande sadlar eller att han inte trivs med något som kommer efter att han blivit fångad... men ingenting funkar. Vi kan hålla på i timmar, locka med mat, ta in kompisarna, prova allt, det funkar inte. Ibland får jag arg och frustrerad åka hem från stallet utan att ha fått in hästen.

Jag vet inte vad jag skall göra och nu vill jag höra vad ni med mer Nh-erfarenhet än mig kan komma med för tips? vad skall vi göra för att bättra på vår relation och hur skall jag göra för att få in honom från hagen??

Mvh//Yohanna :)

Sv: häst vill inte bli fångad i hagen?

Hej.. Jag känner igen problemet.. Hade en sommarhäst som gjorde precis likadant.. Hon sket i mig totalt. Men har du testat att bara gå in till den och inte försöka fånga den och bara vara där.. Liksom att du är och tittar på den, kanske klappa den, och sedan går ut, tillbaka till stallet och sedan gå och mocka??? :banana: :bump: :devil:

Det kanske inte är utrustningen...
...utan just det som du sa, respekten och tilliten funkar inte riktigt.

jo, det har jag. Jag gör det varje gång jag är i stallet, så han inte skall förknippa mig med att ernbart bli infångad. men så fort man kommer med grimma så vänder han och springer till andra ändan av hagen...

Jag gjorde så att jag satt på grimma , och gjorde något annat, sedan gick jag ut i hagen igen gav en morot, gick och gjorde höpåsar, hämtade grimmskaft, tog in hästen. Det som också spelar stor roll är att man själv tycker det är kul att träffa hästen. Sikta mot bogen när du ska sätta på grimman, kli ge morot och gå därifrån.

Yohanna - jag har precis svarat Mimmi på detta under en annan tråd här på NH-sidan, kolla mitt svar ganska långt ner (det är långt!) så får du se hur jag gör.

Tråden heter "Lite hjälp tack!" och är skriven av Mimmi81.

/Camilla

Umgås med honom i hagen, gå in utan grimma eller grimskaft eller nånting. Gå inte rakt fram mot honom utan gå mot honom en bit, och gå sen åt sidan, från honom, "igonera" honom, alltså titta inte direkt på honom, gå fram mot honom igen och så vänd och gå från honom. Osv osv. Har alltid funkat för mig. Många faktaböcker och så skriver att det är bara att hålla grimman bakom ryggen på hästen, så kan man få tag i den. Men jag anser att hästen avslöjar oss ändå vilken avsikt vi har, när vi kommer in i hagen.
Jag hade ett varmblodssto förut som var likadan. I början.
Hon gick själv när jag hade henne (vilket hon trots allt tycktes trivas med, hade dock kompis i hagen bredvid) Jag gjorde så att jag bara var i hagen till en början, umgicks med henne, lekte med henne, låg i gräset och läste, massa sånt. Och det tog inte lång stund innan hon kom när man ropa, sprang med en i hagen och gjorde det jag gjorde i princip. Gick jag gick hon, stannade jag stannade hon. Hon var enormt tydlig med vad hon tyckte om saker och ting och det var till en enorm hjälp, man märkte direkt om hon blev förvirrad.
iof hade jag nog stor hjälp av att hon gick själv i hagen.
Lycka till!

tack för alla tips :bow:
Ville bara berätta om ett litet framsteg: igår när jag skulle ta in honom för kvällen så avr det bara att ta honom (i och för sig hade han redan grimma på sig då, men ändå...) och leda in honom i stallet!
:banana:

Har du snott min häst???????????? :confused: :confused:

Har en sköthäst som också är före detta travare, Mini!
Han var exakt likadan i förrgår!!

Jag vet till 98% att det inte har med utrustningen att göra!

Jag löste problemet genom att;
1.Spendera mer tid med att pyssla om honom i stallet än rida!
2.Arbeta mycket NH med honom!

När du vill fånga in honom så ta lite el rep och be en kompis hålla ena änden och så håller du själv den andra änden. sen "trycker" ni ner honom i ett hörn i hagen med hjälp av elrepet! Och omringar honom Till slut knyter ni fast ena änden i en stolpe som håller upp hagens rep. Be din kompis att stå kvar i den andra änden medan du går fram till honom! Jag lovar att det hjälper! -om han bara inte springer rakt igenom!! men när du väl fått tag på honom så kan du skippa ridningen just denna dag och ägna dig mer tid åt NH:n.

Den här övningen är JÄTTEVIKTIG att du gör i HAGEN!!

Du ska ha godis med dig, såsom morötter (till exempel).
Sedan tar du en longerlina och binder runt hans hals, den ska inte sitta åt, utan bara hänga löst runt bringan/halsen/bogen.
Sedan genom att hålla linan SLAK hela tiden går du runt i hagen med honom!! när han följer efter dig runt HELA hagen utan att du behöver sträcka linan så ger du honom en halv morot! sedan fortsätter du och gör lite kringelkrokar runt i hagen! Prova med att trava och så ska han följa efter dig! när du gör halt, så säger du med bestämd men lugn, och INTE överraskande, ton i rösten , det du brukar säga när du rider och ber honom att stanna! Mini säger jag till exempel "halt!" på. och när jag stannar honom, kanske i trav, så går jag ner lite på huk och säger "HALT!" han lyssnar alltid på det! :banana: när han gjort halt på order så ge han en halva morot till! Det är viktigt att du berömmer med en halva morot efter precis varje sak han lyssnar på!

När du ber honom att göra halt, så tänk dig inte att han ska stanna på momangen, utan det gör ingenting om han stannar ca 5 sekunder efter, du ska belöna ändå!

Och när han har följt efter dig lite här och där så lägg longerlinan över ryggen på honom och gör likadant som du gjorde när du ledde han i longerlinan!
följer han efter dig? det gör ingenting om han går 7 meter bakom dig, bara han följer efter dig!!! det är det som är huvudsaken och sen spelar det ingen roll HUR långt bak han än gång!

När du gjort samma övningar fast utan att hålla i honom så ta bort longerlinan helt! och gör samma övningar IGEN!
När han varit lika duktig som innan då tar du av honom grimman! (hur tveksam du än blir för det; JUST DO IT!) Han kommer lyssna på dig! gör samma övningar ! Ställ honom på en plats och backa ifrån honom samtidigt som du har ögonkontakt med honom! även om det springer en katt bakom honom ska han inte vända huvudet bort från dej! om han gör det så vissla till, sparka till med benet i marken, klappa händerna, gör allt för att få honom att vara uppmärksam på dig! när han kollar på dig igen så backa ytterligare någon meter, för att sedan lugnt gå till honom och ge honom en halva morot!
Innan du sedan beger dig hem från stallet, så prova att fånga honom i hagen -igen! då tar du med dig en morot eller något annat gott som du vet att han tycker om, och när du kommit fram till honom så ge moroten till honom och be honom att följa med dig till hagens utgång!

- har han grimma på? inte? LÅT HONOM HA DEN PÅ I HAGEN HELA TIDEN!

Lycka till och skicka ett privat meddelande och berätta hur det gick!!

Det gick med min sötis! :love:

Allmänt svar:
Så länge man använder ordet "fånga", när det gäller hanteringen av hästen i hagen, är inställningen fel. Ursäkta så mycket, men det är min uppfattning!

Problemet är inte godis eller inte, grimma på eller inte. Grundproblemet ligger i människan och kan bara lösas där!

Nicky:
Vi har provat allt och försökt se alla problem som kan ligga bakom, t.ex illasittande sadlar eller att han inte trivs med något som kommer efter att han blivit fångad... men ingenting funkar.
Nej, ni har inte "provat allt". Du nämner själv att er relation inte är bra. Så varför inte börja där? :confused:

LIA

Känner igen det där.. vi har en isis i stallet som tvärvägrar ibland att bli tagen i hagen. Man kan kommer inte närmare än en meter.
Man blir verkligen less på han! Han går med grimma jämt. Ibland får vi inte in han alls, man blir så less på han.

LIA skrev:
Allmänt svar:
Problemet är inte godis eller inte, grimma på eller inte. Grundproblemet ligger i människan och kan bara lösas där!
LIA

Jag vill bara komma här med en mening!
Min sköthäst vägrade att bli intagen från hagen när han var utan grimma! Det är samma sak som att han tror att han är mustang då! för så fort vi släppte ut honom i hagen med grimman på, så gick det att få in honom ! I alla fall i ungefär 1 år! sen bryr jag mig inte om vad du säger, jag vet att det är så med en del hästar.. du har ju inte ens träffat min sötis så du kan inte vara så säker! :mad:
tack för ordet!

dessutom ; kan du förklara varför Mini är så lätt att ta in från hagen efter att jag och han gjort det jag skrev längre upp?? Förklara det DU!

Kan inte jättemycket om Nh, men ledarskapsövningar ska kunna hjälpa er..

Nej, jag ger upp! Jag kan inte!
Är för lite insatt i NH.

Du kan väl förklara din NH-strategi?

LIA

Tack för svaren, vi arbetar vidare med ledarskapsövningar och ibland går det åt helvete, ibland går det jättefint. Nu vet vi alla fall vart problemet i grund och botten ligger, och det är just ledarskapet. När vi är ute och rider, är det nog snarare han som rider ut med mig än jag som rider honom... då går vi tillbaka till marken och försöker på lite enkla följa efter-,led- och hanterings-övningar. Jag tycker det går bättre och bättre, men i och med att jag inte kan vara uppe i stallet och pyssla med honom så mycket som jag borde, så är det en liten käpp i hjulet... när det har gått några dagar sen sist så är han stört omöjlig att fånga, det ser man redan när vi öppnar grinden :smirk:

Men vi kämpar vidare :banana:

NH är det säkert inte, men jag har ett recept som har fungerat på alla hittils :devil:

Jag förföljer dem helt enkelt. Så fort de stannar driver jag dem vidare. Det längsta jag fått hålla på är 2 timmar. Det räcker oftast en eller två gånger, sen har hästen lärt sig att det är trevligare att faktiskt komma direkt.

jag höll på så i tre timmar :angel: det gick inte. När ägaren av en ren slump kunde haffa hästen i förbifarten var han totalt sjöblöt av svett, det rann längs benen på honom och han var så anfådd att han knappt kunde andas....

då går vi tillbaka till marken och försöker på lite enkla följa efter-,led- och hanterings-övningar. Jag tycker det går bättre och bättre, men i och med att jag inte kan vara uppe i stallet och pyssla med honom så mycket som jag borde, så är det en liten käpp i hjulet... när det har gått några dagar sen sist så är han stört omöjlig att fånga, det ser man redan när vi öppnar grinden
Du är på rätt spår. Backa lite till!
Strunta i att "fånga". Umgås med din häst i hagen, läs den, gör dig intressant för den, använd lite mjuka flytt-övningar eller klia den bara. Få hästen att se dig som en trevlig prick, som det är positivt att vara nära. Men ge inte avkall på din "jag är bäst"-inställning.
Ledarskap är något man förtjänar, genom att visa sig värdig det. Man kan aldrig "träna" fram det.
Att vara ranghög får inte medföra, att man jagar den som står under, i 2-3 timmar. Det ger inte signaler om, att man är en pålitlig individ, som man gärna följer. Snarare blir man någon, som hästen gör bäst i att undvika.

LIA

Min häst är också så knepig i hagen,oftast... :(
Ibland funkar det om man tar honom direkt och inte går in i stallet osv först.Tycker faktiskt att knepet att fösa iväg honom och vända några gånger-så han känner sig lite utanför och inte själv kan busa hjälper!Han gillar uppmärksamhet :D

Det jag tror om MIN häst är att det mest är bus/överskottsenergi,han gör mer så när jag inte rider lika mycket.

Man ska nog inte räkna bort utrustningen helt heller,min sadel gav faktiskt obehag-ibland märker man inte det direkt.

Min häst har respekt för mig och litar på mig när jag har honom inne/rider osv,däremot i hagen är han lite knepigare,tror det beror lite på lösdriften,han är mer fri nu :rofl:

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 234
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 837
Senast: Twihard
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 766
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar