Häst växer!!

M

monchestre

Vet inte riktigt var denna tråd ska ligga, men de flesta är ju på Gnägg så...

Min häst håller på att bli riktigt skitstor, och jag vet inte riktigt vad jag ska göra.
På treårstesten mättes han till 169 cm. Stod väl mer eller mindre vad jag vet tills jag köpte honom som 4.5-åring i vintras, 172 cm. Bra, han är stor, och då ska man ta det lugnt. Och nu trodde jag alltså inte att han skulle växa mer, och träning o tävling skulle kunna dras igång, kanske rida igen lite i klasserna det han missat som 4-åring. Idag hamnade dock måttstocken på 175 cm :eek: Och allt tyder på att det blir en bit till, uppåt 180..

Vad ska jag göra? Är det OK att fortsätta som förut, eller bör han få ta det lugn ett tag igen? Ni som haft stora hästar, är det OK att ta upp dem lite i klasserna trots att de har några cm till att växa? Ska tilläggas att han börjar arta sig, och ej visar tecken på att kroppen skullle bråka med honom.
Sedan håller ju hästen helt klart på att bli i största laget för mig, men det är en senare fråga.

Sv: Häst växer!!

Det maste du känna av själv. Växer dom mycket och har en massa väx värk bor du inte ta upp honom i klasserna men om som du skriver börjar arta sig och inte verka har ont sa är det bara att behandla honom som vilken häst som helst :smirk:
Du bör vara väldigt lyhörd :crazy:

Jag har ridit en stor häst, han är 181 cm och han är eller egentligen var han en massa efter och vi lät honom vara det, ta sin tid, hade han det jobbigt fick han vila och bara luffsa skog....

Om hästen inte var igång när den mättes till 172 så behöver han inte alls ha växt mer nu för att mätas till 175. När hästen musklar upp sig så bär den upp sin kropp mer och blir därmed en bit högre. Köpte själv för ett tag sedan ett mkt omusklat avställt 10 årigt halvblod som då var 169cm idag är grabben rejält musklad och mäter 176cm så bara muskulaturen har höjt honom 7cm !!!!!.
Det är anledningen till att man hellst skall mäta en maxad ponny när den varit avställd och inte när den är i full gång.

Jo, det där med ponnys som skall mätas avställda vet jag ju, och det borde ju kunna vara logiskt att det är muskulaturen som höjt honom... Ja, det är kanske inte så farligt då... Känner att mina 55 kg är lite blygsamma för en sådan best, även om jag är rätt lång... Kanske ordnar sig. Fick lite tillfällig panik bara :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 385
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 202
Senast: Emro
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 565
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 261
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka