Häst vårdad på klinik

S

Suuz

Min häst är inlagd för sårvård, var och hälsade på idag (med ett fång morötter!) och blev förvånad över hur mager hon blivit på 3 dygn. Magen uppdragen och flankerna insjunkna, jag frågade djursjukvårdarna om detta och de sa att det nästan alltid blir så att hästarna förlorar hull... Pållan ville inte ha hö, bara morötter och äpplen! Sitter och väntar på veterinärens telefonsamtal innan dess har jag frågor:

- Hur länge kan en häst klara sig utan mat? Vatten dricker hon i mängder.
- Använder man alltid munkorg när man behandlar hästen utan ägaren? (såg en häst med detta nämligen)

Eftersom såret sitter på ett jobbigt ställe att bandagera tänkte jag ha henne där så länge som möjligt dock börjar jag tänka om nu när jag såg min magra hästkrake! MEN är det i mitt bästa intresse eller hästens? Får de men för livet då de tillbringat säg 1 vecka på sjukhus?

Usch, ibland ångrar jag att jag köpte häst... dammråttor är mycket enklare att hålla koll på!!

Tacksam för svar :bow:

Sv: Häst vårdad på klinik

har precis fått hem min häst efter TRE veckor på klinik för just sårskada, när vi var nere efter en vecka på påhälsning fick jag en chock! Så tunn över rumpan och insjunken, blää! En vecka senare hade hon tagit tillbaka sitt runda goa jag även om musklerna fattades över rumpan:D såg mycket mera harmonisk ut. Det tar ju på dem att bara stå som de gör på klinik, så nej hon kommer inte att få men för livet;) Vilken klinik står hon på? Kan du inte be att hon får betfor eller dylikt? Det fick min bara för att hålla magen i gång om inte annat!

Låt personalen lära dig hur du ska lägga bandaget, och ta hem hästen så snart veterinär anser att det är lämpligt är mitt råd. Hästar kan rasa i hull fort, men det tar lång tid att bygga upp igen. Risken finns ju också att hela magen klappar ihop om hästen inte äter grovfoder.

Min häst gick också ner en hel del när han stod på klinik. Då hade han ändå fri tillgång till hö och fick kraftfoder flera gånger om dagen. Jag fick själv bestämma vilket foder han skulle få och hur mkt. (förstår självklart att de inte fingerar för alla beronde på varför hästen är inskriven)Tror att det kan bero på stressen de innebär att stå på klinik. De behandlas av människor de inte känner och eftersom de är på klinik är det ju oftast något som gör ont. Sen kommer det och går nya hästar hela tiden. Minns att jag var och hälsade på en gång och då stod de en halvgalen hingst i boxen bredvid och skrek oavbrutet. Kan ju bli något stressande för en häst som är van med lugn miljö. Men hullet kom tillbaks när han kom hem....

Min häst gick också ner en hel del när han stod på klinik. Då hade han ändå fri tillgång till hö och fick kraftfoder flera gånger om dagen. Jag fick själv bestämma vilket foder han skulle få och hur mkt. (förstår självklart att de inte fingerar för alla beronde på varför hästen är inskriven)Tror att det kan bero på stressen de innebär att stå på klinik. De behandlas av människor de inte känner och eftersom de är på klinik är det ju oftast något som gör ont. Sen kommer det och går nya hästar hela tiden. Minns att jag var och hälsade på en gång och då stod de en halvgalen hingst i boxen bredvid och skrek oavbrutet. Kan ju bli något stressande för en häst som är van med lugn miljö. Men hullet kom tillbaks när han kom hem....

Lär dig hur du ska lägga bandaget och sköta den.. Och ta hem den!! Min häst stod tre veckor på kliniken och gud vad mycket bättre han mådde när han kom hem...

Jag påpekade för veterinären att hästen blivit tunn... Och hon skulle se över fodret. De skulle lägga om bandaget på onsdag, så hoppas att jag kan ta hem henne onsdag-eftermiddag *hoppas hoppas*

Lär dig hur du ska lägga bandaget och sköta den.. Och ta hem den!! Min häst stod tre veckor på kliniken och gud vad mycket bättre han mådde när han kom hem...
I mitt fall kunde jag ha lagt bandaget själv men hästen behövde oftast lugnande vid bandagering plus att han behandlades med 2 olika antibiotika intravenöst och laser. Skulle de gått hade jag gärna plockat hem honom då närmare 4 veckor på klinik blev väldigt dyrt. Dock värt de eftersom att han blev bra. :)

Som flera sagt, de kan tappa fort, men de brukar ta igen det lika fort när det kommer hem. Kanske kan ta du ta med itt eget hö (om det är okej för kliniken) och se om hästen hellre äter det?

Klinikerna brukar göra sitt bästa för att truga de där som inte vill äta, men trivs de inte är det svårt. Min valack skickades hem i förtid från en klinik just för han verkligen inte trivdes, och inte åt. Han gick ner 50 kg på 5 dagar.. Sen stod han en vecka på annan klinik, mindre, lunare och var trindare när han kom hem än när han åkte ;)

Dock, så de dör inte av att äta krattigt en tid, det som man får hålla koll på är magen, men de brukar som sagt bli sitt vanliga jag när det kommer hem. Är det ett alt att ta hem dem istället för att ha på klinik är det ju naturligtvis bra, men de står ju på klinik av en anledning, och som sagt det måste få går före.

Jämför med när du är på sjukhus, maten smakar annorlunda, det är en massa ljuda både dag och natt och man varken sover eller äter så bra som hemma. Men förutom några kilo mindre så går det ju ingen nöd på en ;)

Känsliga hästar kan reagera likadant på flytt förresten, fbldonnan här åt max 4 kg hösilage/dygn första tiden. Det är så mycket nytt och annat och de har inte riktigt 'tid' och ro att äta, men det kommer, och de tar igen det de tappat liak fort sen.

Kan bara hålla med tidigare svar. Stress och mediciner samt att hästen är på boxvila, gör att de lätt tappar i vikt. Att du såg en häst med munkorg, beror sannolikt på att den antingen ska

1. sövas

2. fått lugnande och inte får äta förrän den piggat på sig

(är de vanligaste orsakerna...)

Lycka till!

När min häst stått i två veckor på klinik åkte vi ner för att hälsa på... för det första hade vi ett :devil: problem om att få klarhet i vad hästen stog..

3 st olika skötare fick vi prata me och alla sa olika typ "stallgång 5 box 3" tre gånger sa dom så. 4 gången skrek pappa rakt ut" var i hel***te står hästj***":mad:

då kom det en person som berättade va hon stog och både mina föräldrar och jag såg ut så här när vi fick se henne:eek:

hästen hade liggsår på MÅNGA ställen på kroppen samt att hon va så mager så att hon såg ut som en ko:(
När vi kom hängde hon bara med huvudet.. åt inget.. men när vi lämnade stället gick hon med mig runt i boxen, åt av sitt hö samt stod ganska bra på det 4 benet oxå..
efter ett tag till när hon varit på sjukhuset utan att bli bättre plockade vi hem henne. Blir hon inte bättre hemma fick vi ta ett anat beslut då.. när vi lastat ut henne ur släpet hade hon ont men hon gick banne mig på alla 4 benen och idag är hon en friskförklarad häst som älskar livet igen:love:

Fina fröken fräken vill bara ha morötter och pussar, fick en nära hästupplevelse idag då hon tryckte upp mulen i mitt ansikte med öronen rätt fram nästan för att kolla att att det verkligen var jag :love:

Känner mig som ett barn innan julafton för imorgon kommer hon hem igen!!
:D

Fick en lektion i bandageomläggning av djursjukvårdaren å hej vad det kommer att bli svårt... från kronrand upp till armbåge med bomull i 2 lager, gasbinda och sist vetflex :D Jag lär vara hårlös när jag ska ge mig på det äventyret på en prillig unghäst i boxvila.

Tyvärr kan man inte säga till en häst som är skadad att tagga ner, hon är ju inte sjuk trots allt! Extra bra är det att första kylan kommer krypande :devil:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 923
Senast: mackan
·
M
Hästmänniskan Sex vanvårdade hästar och lika många schäfrar har omhändertagits på en gård söder om Helsingborg. Djurskyddsinspektörerna hade fått...
Svar
2
· Visningar
950
Senast: Snowball
·
Hästvård Vi har en ponny som är en riktig surpuppa. Vi har haft honom lite mer än ett år och nu under slutet av hösten upplever vi att han har...
Svar
14
· Visningar
1 777
Senast: Hannah0407
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V