Häst"vakt"

Lillsillen

Trådstartare
Har varit borta i helgen och kommer att vara iväg några helger till här inom kort. Så granntjejen (15 år) har tagit hand om mina 2 hästar, från insläpp fredag kväll till lunch söndag, med undantag för utsläpp lördagmorgon. Skottningen lördag ingick men hon tog även söndag för hon tycker det är så kul.

Har en hästgranne och vanligtvis hjälper vi varann gratis, tjänster o gentjänster alltså, men eftersom granntjejen tycker att det är så kul (även att kliva upp före tuppen en söndag...) så fick hon ta det nu.

MEN, vad ska man ge henne för ersättning för detta?
Ridning går ej tyvärr, så det får bli pengar eller dylikt.
Vad är rimligt?

Sv: Häst"vakt"

Betalade 500:- för tre dagars omvårdnad med allt vad det innebär, utsläpp och insläpp, fodra frukost, lunch, middag och kväll, mockning och omvårdnad av mugg. Underbar tjej som jag vart heltrygg med. Ringde och rapporterade varje dag och hade mockat när jag kom hem fast jag sagt att det inte behövs. :love:

om det inte går med ridning... så kan det ju vara att ni kanske reser till någon hästshow ex skandinavium eller nåt liknande det uppskatta säkert... brukar hjälpa minmoster i stallet och jag brukar få följa med på olika saker ex. skandinavium, olika tävlingar m,ed er mediterade ryttare, ned till flyinge och så vidare!!!

//ase

Om hon tycker att det är kul behöver du ju inte ge henne så mkt... Men köp något! tex en bra bok...

visst, 500 SKULLE jag också kunna betala, men då jag kommer att vara borta flera helger framöver så blir jag ju ruinerad. Å "hästgrannen" hade ju gjort det gratis.....

Dessutom har hon erbjudit sig att ta utsläpp helger då o då även om jag är hemma, då hon tycker det är så kul.....så jag vet inte var man ska dra gränsen riktigt....
DET har jag ju ingen lust att betala för...

Men en bok var ju ett bra förslag...lite sent ute för globen horse show tyvärr...

Håller med. Någon slags present är bättre än pengar.

Lillsillen skrev:
Ridning går ej tyvärr, så det får bli pengar eller dylikt.
Vad är rimligt?

Ridning går väl det också, kanske betala en träning/lektion för henne på ridskolan eller ett bidrag till sommarens läger?

Jag skulle tycka det var mycket roligare att få någon present istället för pengar. Själv får jag träningar på min häst då jag hjälper henne jag har honom inack. hos o det är ju kalas för mig. :bump: :banana: :bump:

Har denna tjejen egna hastar, eller rider hon ens?
Har hon egna hastar kan du ju kopa ett trans, svett-tacke eller liknande.
Har hon ingen egen hast, men rider kan du ju ge henne ett present-kort pa nagon ridsports-butik.

Min stallhjalp far inte nagonting varje gang jag ar borta, daremot kan jag komma hem med trans jag kopt i Sverige (som ingen annan har pa Irland), nagot snyggt schabrak med hans namn broderat osv. Han har ju egen hast ocksa, som star hos oss gratis, sa det handlar ju om gentjanster. Aven fast han nog gor mer for oss an vad vi gor for honom. Forra aret lamnade jag honom med ett sto som skulle fola. Han ringde till mina foraldrar i Sverige (dar jag var) nar klockan var 5.15 pa morgonen for att meddela att allting hade gatt ok och att det var en hingst!!

Kan tjejen inte ens rida, kanske det ar dags att skaffa henne nagra lektioner.

Absolut 500, åtminstone 300 men inget löjligt som en 50 lapp för det är näst intill förnedrande. :smirk: Då kan man lika gärna låta bli att ge ngt alls.

Någon sak tycker jag är bättre än pengar, billigare för dig och betyder mer för den som får det.

Sen tycker jag inte alls att det behöver vara så dyra saker, hon tycker ju att det är kul och som du säger grannen kan du ju byta med gratis annars.

Även om dina hästar inte kan ridas så kan dom kanske tas med ut på promenad? Hon kanske skulle tycka det vore jättetrevligt också. Det skulle säkert jag ha tyckt när jag var mindre. Eller att du visar henne hur man kan arbeta hästen från marken på olika sätt. Ledarövningar, longering eller annat.

Om din granne skulle gjort det gratis så kommer väl tjejen inte förvänta sig pengar. Det vore skillnad om du frågat henne om hjälp. Har hon inte egen häst så tycker hon det säkert bara är roligt att bara få vara med hästarna, och vill väl göra det fler gånger. Hästmänniskor är ju lite galna ch går gärna upp tidigt en söndagmorgon för att släppa ut hästar och mocka bajs... ;)
Tjänster och gentjänster, du kanske kan "lära henne häst". Räcker med ett enkelt tack, och kanske en liiiten present. Tycker jag! :D

Jag minns själv när man var i den åldern (var ju iofs inte SÅ längesen). Då tyckte jag att ALLT stalljobb var skoj! Jag var typ i vartenda stall i grannbyarna & hjälpte till med precis allt som hade med hästar att göra bara för att jag tyckte det var skoj att "lära sig" & få lite "ha egen häst känsla" (på nåt sätt?). Jag fick oftast ingenting för det jag gjorde men jag var lika glad för det eftersom jag tyckte det var skoj att göra det! :)
Visst hände det väl ibland att dom bjöd mig på en fika eller bjöd mig på lunch/middag när jag tillbringat hela dagen i deras stall & det var ju iofs trevligt, men annars gjorde jag allt bara utav min fria vilja & jag förväntade mig ingen "belöning".

Liknande trådar

• Låst
Hästvård För att förkorta så mkt som möjligt så. Häst pigg och glad tidigare, pigg som en spigg och rörde sig både mycket, gärna och utmärkt...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 096
Senast: axel
·
Hästmänniskan Då våran lektionsverksamhet är relativt liten med ridlekis och ridskola 4 dgr i veckan på tisdagar, onsdagar, torsdagar och lördagar och...
2
Svar
24
· Visningar
2 012

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Parfym
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat