Häst vägrar backa ut transporten

Har du en bred transport och hästen inte är allt för stor kanske du kan prova att ta ut mellanväggen och vända hästen inne i släpet innan ni går ut?

Jag har en häst som inte vill åka med mellanvägg el backa ut så honom brukar jag bara vända i transporten innan vi går ur.

Om hästen inte har några fysiska fel hade jag nog bara väntat ut den. Knäppt lös den och lagt grimskaftet över halsen och ställt mig på sidan av rampen som vanligt. Jag tänker att de flesta nog blir hungriga efter ett tag.

Idag har jag varit till ridhuset med min häst som inte velat backa ut. När vi skulle lasta av där stod vi kanske en minut och funderade, sen backade han ut hela vägen lugnt och stabilt. Väl hemma igen backade han ut som om han inte gjort annat.
Så förhoppningsvis var det bara en spärr som nu har släppt! Peppar peppar, vi får se nästa gång hur det går!

Jag tänker lite att det borde gå att ut last träna på samma sätt som man gör in. Dvs kontrollera stegen. Ett steg bak, pausa, gå fram, 2 steg bak, fram, 1 steg, 3 steg tills hästen är ute. Lugnt och fint :)
Dvs om det inte är smärtrelaterat.

Bygg en simpel ramp till stalldörren dr den kan backa dagligen. De behöver som regel bara backa ett par gånger innan det även går att lasta ur dem.
Edit. Du ser vad lätt det går om man väntar på att poletten ska trilla ner. Grattis.

Vad skönt att det fungerar nu. Jag lastar och åker då gott som alltid ensam, så jag har för vana att ge lite gottis i en sådan där grund gummikrubba (kommer inte ihåg vad de kallas för ögonblicket) på rampen när hästen backat ut. Mest för att hästen ska bli van och trygg med att backa ut lugnt och stanna på rampen (minskad risk för tappad häst), men det borde ju funka som uppmuntran åt häst som är otrygg med att backa ut också.

Min kunde inte heller backa när jag fick hem honom. Han hade åkt lastbil de senaste 5 åren(minst), nu har han dock lärt sig att backa även om han tycker det är obehagligt. Jag låter han ta tid och står som stöd vid sidan av rampen så han inte går utanför :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Utrustning Hej! Vi har en Cheval Liberte Gold och har ett problem som jag undrar om någon känner igen. Bryggan som man fäller ned kommer inte hela...
Svar
6
· Visningar
524
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 822
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II