Häst "utan" tunga?

Asa_S

Trådstartare
Tragiskt nog har en häst i min närhet på något sätt lyckats göra sig av med 7 cm av sin tunga. Om jag förstått det rätt "börjar" den kvarvarande delen av tungan bakom bettläget, och jag är rätt fundersam över vad för liv den hästen kommer att räddas till om nu behandlingen lyckas (smärtstillande och antibiotika, så vitt jag vet). Det finns alltså inget att "laga", de yttre 7 cm har ej hittats igen.

Kommer hästen att kunna äta och dricka ordentligt?

Sv: Häst "utan" tunga?

Jag har känner till en sådan häst, får jag fråga hur det gått till i just detta fall? Den häst jag vet, miste sin tunga pga man på ett felaktigt sätt band tungan för att hästen hade ett tungfel i samband med ridning.

Hon kunde både äta och drick utan problem, ridningen fick bedrivas med en bettlös variant på denna häst.

Enl uppgift har det hänt i hagen, de vet tydligen inte riktigt hur...

När jag gick på naturbruksgymnasiets hästhållningslinje så hade vi en häst som lyckades bita av sig en stor del av tungan vid en hopplektion.

Hon klarade sig också bra, reds på hackamore sen.

Läskigt... men samma sak hände på vår ridklubb när jag var liten. Två hästar slogs och den ena bet av den andres tunga :p
det var inte skoj, men den hästen funkade helt normalt efter det att tunga läkt igen.

Asa_S skrev:
Tragiskt nog har en häst i min närhet på något sätt lyckats göra sig av med 7 cm av sin tunga. Om jag förstått det rätt "börjar" den kvarvarande delen av tungan bakom bettläget, och jag är rätt fundersam över vad för liv den hästen kommer att räddas till om nu behandlingen lyckas (smärtstillande och antibiotika, så vitt jag vet). Det finns alltså inget att "laga", de yttre 7 cm har ej hittats igen.

Kommer hästen att kunna äta och dricka ordentligt?

Jag hade en ponny för några år sedan som inte hade ngn tunga. Jag tror den blev avbiten... Det var inga problem alls - precis som vilken häst som helst. Vi red henne som vanligt med bett. Det enda var kanske att hon drägglade väääldigt mycket när hon åt:D .

En sak till som jag glömde, när denna häst miste tungan försvann även möjligheten att slicka på saltsten. Man löste det genom att ge salt i maten, för att täcka det behovet.

:idea: Jag visste väl att tungan var nödvändig till något iallafall! :D Ärligt talat - det hade nog tagit ett tag innan jag tänkt på det själv, hoppas veterinären påtalat det...

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 081
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 879
Senast: Takire
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 139
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama