Häst utan ork!

Holger

Trådstartare
Nu är vi helt rådvilla, stallets stjärna orkar inte med ett enkelt motionspass. Hon var i tävlingsform för ca 2 månader sedan, kändes inte helt fräsch och visade sig ha en mindre skada i ytliga böjsenan. Behandlades med laser i 5 veckor och tränade samtidigt på matta. Friskförklarad av vet. och skulle sättas igång med lugnt joggingarbete. Knallar iväg precis som vanligt, högt huvud och klippande öron, efter 4-5 km är orken helt borta och hon orkar knappt ta sig hem. Alla prover är tagna, EKG utfört, magen kollad, det enda som visar något fel är att hon har slem i halsen.
Har någon varit om liknande, vi är tacksamma för tips!

Sv: Häst utan ork!

Allergisk? Det kan även hästar bli och det kan ge de symtom du beskriver.

Vi är lite inne på allergi - men mot vad? Hästen är 6 år och har aldrig haft dessa problem, startat framgångsrikt i kl I. Hon får nu ändå cortison för att "göra något". Lite surt att det kommer nu när bet. säsongen är slut.............

Jajamensan! Även erlichia..............vi blev glada att det var slemmigt i halsen....bättre ett fel än bara konstigt!

Det kan faktiskt vara pollenallergi typ som människor har. Jag känner till två fall där hästen har precis de symtomen, inte hosta, men trött och orkar inget som den vanligen gör (sån blir jag också av pollenallergin:() och slem.
Den ena var riktigt dålig en sommar, men nu med ny stallplats, inte ute dygnet runt dvs tyvärr mindre utevistelse, delvis annat foder, så mår den väldigt bra och fungerar som vanligt. Det kom plötsligt en vår när den inte orkade på tävlingar.

Den andra medicineras men jag vet inte riktigt med vad:confused:

Svarar mig själv 2 år senare....bättre sent än nåja..
Hästen i tråden blev helt bra, ingen visste varför eller vad det var för fel.
Tränades upp och startade, gick bra tider men tjänade inte tillräckligt.
Såldes till vårt östra grannland i våras, har gjort tre starter varav 2 i V75.
Kom tvåa i finalen, slagen med huvud/hals och har nu tjänat mer än hon kostade köparna!

Hennes problem kom aldrig tillbaka, men man ser i efterhand hur lätt det är att ge upp en "halvgammal" häst som verkar slut, tur för henne att karriären ser fortsatt lysande ut.

:banana::banana::banana:

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 560
Senast: Liten
·
Hästhantering Jag är både ledsen och förbryllad just nu :confused: Låångt för att förklara bakgrund men tacksam om någon orkar läsa! I stallet...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 406
Senast: Alexandra_W
·
J
  • Låst
Hästvård Min häst som fick konstaterat "troligen lindrig fång" och behandlades med finadyne i 5 dagar för ca. 2 veckor sedan känns fortfarande...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 034
Senast: joneya
·
Hästmänniskan Köpte hästen för lite mindre än två år sedan, hästen i fråga var då 2,5 år. Hästen är nu 4,5 år. Förra sommaren började jag misstänka...
2
Svar
26
· Visningar
2 805
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka