häst tvätt!!

Sv: häst tvätt!!

Varmvatten sen schampo på hela kroppen, man, svans förutom huvudet då.
Tror jag har lite Sjöbogård(?) schampo och sen så har jag ekol schampo för häst. Tycker jag fungerar super.

Körde förut de schampo för speciella färger som fanns på Granngården, främst då till skimmeln. Men nu är det mest Ekol hästschampo =)
Badar knappt mer än 2-3 ggr/året =)

Hur gör du när du tvättar huvudet?

Linimentschampo har jag aldrig provat, är det karens på det och fungerar det som det låter? liniment och schampo i ett? Eller varför använder man det?

Jag svampar på schampoot (aktar ögonen förstås) och sedan spolar jag försiktigt med mjuk stråle eller svampar flera gånger med rent vatten tills schampoot är borta.

Linimentschampoot är ganska milt och jag tror inte att mitt har karens. Egentligen ska man låta det sitta i, men jag sköljer av det. Så det blir inte så jättemycket linimenteffekt utan mest extra uppfriskande.

Jag brukar inte tvätta ansiktet. Bara sköljer av det om hon går med på det då inte gillar vatten osv i ansiktet :)
Brukar bli borste + pälsglans i ansiktet.

vatten i ansiktet tycker mina inte heller om, brukar ta en fuktig trasa och torka av och sen massera in lite potatis mjöl i bläsen och borsta bort så den blir extra fin :D.

liniment schampo är jag nyfiken på, blir ju att man spolar av hals och bog på hästen efter jobb(svettas mängder!) och sen tar liniment lite här och var. är det bättre med liniment schampo? eller bara extra jobb?

jag är smått galen i häst schampon :p har 5 olika sorter just nu med olika effekter :D. schamponerar inte hästarna så ofta, ngn gång om året bara, men då man har en vit häst, en sommar exem häst och en häst som tävlas så behöver de olika schampon för bästa resultat :p

Min är inte heller så förtjust, men han är bra på att lorta ner sig i hela ansiktet så han får lida lite! :D

KL:
Högtrycks-hetvattentvätt förstås. :idea:

Ställ termostaten på 35 grader, blötlägg med nåt schampoo (billigt vaxschampoo från macken funkar, schampo och pälsglans i ett) :idea: och renspola mothårs och låt torka. Funkar hur bra som helst men glöm inte att ställa ner trycket "en aning". :p

Varmvatten sen schampo på hela kroppen, man, svans förutom huvudet då.
Tror jag har lite Sjöbogård(?) schampo och sen så har jag ekol schampo för häst. Tycker jag fungerar super.

Körde förut de schampo för speciella färger som fanns på Granngården, främst då till skimmeln. Men nu är det mest Ekol hästschampo =)
Badar knappt mer än 2-3 ggr/året =)

Glömde: använder en rotviska till kroppen för att schamponera med, tycker det kommer ner och rengör bättre då och en svamp till man/svans och ev till ben =)

Ställer en följd fråga... Hur ofta badar ni era hästar?

min fux badar jag ca 2-3 gånger om året, spolar av där hon är svettig efter ridturer men inget schampo då. fd vita ben tvättas under höst, vinter, vår vid behov.

shettisen och skimmlen badar ca 2 gånger om året, beroende på hur mycket gräs fläckar de har eller om knott exemet satt igång.

Mina hästar badas max en gång om året. Jag brukar faktisk tlåta bli eftersom jag vill att de har så mycket naturligt insektsskydd som möjligt... men när de badas så brukar det bli med såpa.

Hingsten får sig ett bad ibland (blir väl kanske ett par gånger om året) om vi ska iväg och jag vill ha honom ren och fin, eller om stoägare kommer för att titta inför ev. betäckning. Honom tvålar jag också in med såpa, (nån gång har jag haft 4ess hästschampo eller absorbine hemma och då använt det) men använder jodopax till den vita delen av manen, svansen och eventuellt riktigt smutsiga ben. Sköljer ur allt väldigt noga och har äppelcidervinäger i det sista sköljvattnet för lite extra glans och utrednings-lätthet för taglet.

Innan jag badar hästarna ryktas de noga, det är lättare att få bort resterande smuts, stöv och damm ur pälsen om den är så ren man kan få den med "bara" rykt. Jag använder också rotviska för att få ner "shampot" i huden.

Badar med schampo några ggr under sommaren, försöker att bara bada svans och ben på vintern! Benen varje dag och svansen några ggr veckan! Den är även flätad vintertid.

Använder oftast Galopp färgschampo på kroppen (även på den vita strumpan trots att hon är fux, den blir kritvit ändå! ;))

Brukar bli en eller två omgångar med schampo, använder oftast bara händerna, lägger en klick med schampo och masserar in! (Typ som vi gör på oss) :D:D

Skimmel:
Tvättar han med veredus blue snow schampoo. jag gör så här:

Först svampar jag honom så han blir blöt
Sedan tar jag och häller lite schampoo på han och masserar in med händerna överallt där han ska tvättas
Efter det tar jag en svettskrapa och drar, eftersom vi inte har spolspilta och måste svampa så går det smidigare att få bort det värsta med skrapan först¨
Sedan svampar jag bort det resterande schampoot.

ska jag tvätta svansen så börjar jag med att blöta den. Sen har jag i massor med vanligt schampoo för människor i längderna, aldrig i svansroten!!! masserar noga så all smuts försvinner innan jag sköljer bort schampoot. Efter det tar jag balsam för människor och häller rikligt i svanslängderna precis som med schampoot. Låter det vara medans jag gör något annat. Efter ca 5-7 minuter sköljer jag bort balsamet och torkar svansen så gott det går med en handduk. När svansen torkat helt så sprejar jag i pälsglans och borstar svansen. Har även börjat använda olivolja i svansen som man masserar in i längderna.'

:bump:

Jag oljar också svansen på min vita :) Upplever att smutsen inte går in i svansen lika mycket då.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 874
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 505
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
981
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka