häst tvätt!!

Buck

Trådstartare
hur gör ni när ni duschar hästen? vad för schampo till päls/man/svans? hur gör ni med de extra skitiga djuren och med de renare?

hur gör ni helt enkelt :D?

Sv: häst tvätt!!

kan börja ;)

33230272.jpg

på denna hästen så har jag 2 olika schampo, ett mot mjäll och känslig hud på rumpan där hon stövar väldigt mycket och på vä bakben som också stövar mycket. sen har jag galopp Bay på hals och svans för att få lite mer glans i pälsen. har alltså inget på rygg/mage eller bruna ben.

tvättade också shettisen idag som fick tvättas 3 gånger, :rofl: först med mjäll schampot, sen vanligt schampo och sist med exem schampo på halsen. hon var väldigt skitig kan jag säga...

Vilket projekt. :p

Mina badar inte så avancerat, använder ett helt vanligt shampo (Absorbine Superpoo) till min fux och ofta till skimmeln också. Men ibland brukar jag använda något skimmelshampo till honom.

Jag har ProB-schampo i manen, svansroten och på kroppen. Grumme grönsåpa på benen och nåt vanligt billighets-schampo för människor i längderna på svansen.

Svart häst utan tecken.

Har inte varmvatten i slangen så jag brukar börja lite försiktigt med att svampa henne blöt med varmvatten, men behöver ju spola så småningom, mycket populärt... :crazy::angel:

Fast igår när det var 30 grader protesterade hon inte alls! :idea:

Jag använder Grumme grönsåpa till hela hästen.

Billigt, miljövänligt och har funkat bra på alla hästar hittils :)

Använde grumme när jag hade häst. Dock badades det sällan. Hästen hatade att bli blöt och tjurade fortfarande dagen efter bad. Sedan så rullades det absolut inte i gytjepölar (antagligen av samma anledning). Vette tusan om jag törs skaffa häst igen har haft tur en gång redan. Enbart gyttjig på benna vid sådant väder och renlig i boxen. Sån tur har man aldrig två ggr :D

Med en hink vatten och en tvättsvamp. Svabbar av hästen när han blivit svettig efter motionspassen på sommaren. That's it. :p

Jag har en skimmel.

En vardagstvätt går till så här:
- Jag sköljer av hästen med ljummet vatten.
- Om ben eller svans är extra skitiga schamponerar jag dem först, så att det schampoot får sitta i lite längre.
- Jag svampar in schampoovatten från en hink, gärna linimentschampoo. Jag brukar skippa huvudet till vardags eftersom han inte är så förtjust i att man slabbar med det.
- Jag drar en omgång med svettskrapan. Det spar mycket sköljvatten.
- Jag schamponerar svansen en gång till om den är väldigt smutsig.
- Jag spolar hela hästen ren från schampoo.

En fintvätt går till så här:
- Jag sköljer av med ljummet vatten.
- Jag schamponerar svansen och nedre delen av benen med skimmelschampoo, för jag vill att det ska sitta i längst där.
- Jag tar skimmelschampoo direkt på svampen och schamponerar hela hästen, låter schampoot sitta i ett par minuter.
- Jag drar av med svettskrapan.
- Jag spolar bort allt schampoo.
- Jag sköljer en eller två gånger på slutet med en hink med 1 dl äppelcidervinäger/10 l vatten för att få extra glans.

Efter badet skrapar jag med svettskrapa och svischar runt svansen så att vattnet ruskas bort. Om han ska vara fin flätar jag svansen i små flätor så att den ska bli krusig när den torkat och täckar hästen. Det kan också hända att jag passar på att göra flätorna till knopparna medan manen fortfarande är fuktig.

Jag försöker tajma tvätten så att jag kan ge honom mat direkt efteråt, då är chansen god att han äter i stället för att rulla sig och det hjälper honom att hålla sig varm om det är kallt i stallet.

Badar inför tävling, som mest blir det 2 ggr per månad under högsäsong. Under sommaren/betesperiod badar jag inte alls. Tar det schampo som finns till hands, brukar använda det där gröna med aloe vera, minns inte namnet..
Annars funkar såpa också bra!

Hm ... tvättade svansen på min häst en gång. Använde euroshoppers diskmedel.

Hade en vision om att han skulle få en dusch i sommar, men det känns inte så nödvändigt. Kanske nästa år ... eller nästa ...

Kommer hur som helst använda grönsåpa ;)

Just det! Idag tvättade jag skapet och insidan låren med såpa och nåt hästschampo jag hittade. Det var skitsvårt att få bort det där snoppklegget. Vad använder ni andra med pojkhästar?

Inte alls på vintern, pga bara kallvatten i stallet. Tvättar bara svansen då den blir för äcklig med lera.

På sommaren några gånger i månaden, exemhäst som smörjs varje dag i man och svansrot och blir flottig och äcklig i pälsen snabbt. Efter ett bad är hon som ny! :love:

Jag tvättar inte i "onödan", är de rejält svettiga o leriga efter träning spolar jag av med ljummet vatten valda delar, är de leriga från hagen likaså. Ibland använder jag grönsåpa eller liniment schampo. Svansarna rengör jag separat när det verkligen behövs och använder någon form av schampo, balsam o glansspray, lättare att reda ut o få bort eventuella kardborrar o skräp sedan.

Å vad skönt att höra, har heller aldrig sett det och oroat mig för att jag inte tar hand om dem ordentligt....

Snoppklegg? har två valacker, aldrig sett snoppklegg! :D

Vilken tur du har då :D,
KL
Bara en mjuk svamp och vatten , ev lactacyd. Svansen kan tvättas på hösten om den är för lerig annars inget tvättande på kroppen. Avtorkning om han är svettig räknar jag inte som tvätt.

Senast ändrad:

Haha :p jag vet inte om det kom från snoppen egentligen, det satt precis framför skapet. De var kanske gammal svett. Mitt sto hade nåt liknande mellan juvret men i mindre skala! Men nu är han i alla fall ren ;)

Ja - helst duschar jag dem inte alls... En gång om året kanske. Jag tycker man tar bort för mycket fett från hårremmen när man tvättar med schampo. Svampa av med ljummet vatten kan jag ju göra men även det något restriktivt (om inte hästen är genomsvettig). Ryktborsten är min bästa vän! :D

Ett tips däremot - skimlar tvättar jag rena med jodopax!!! En pytteskvätt i en 15litershink med vatten och en svamp. Det tar effektivt bort gula fläckar och löddrar jättemycket! Så gjorde man ofta "förr" och är nog en bortglömd enkel lösning. Alla är så rädda för jod nuförtiden, men jag har då aldrig varit med om att en häst fått problem av det... (Och hästen blir inte gul av det!) Och jag menar den flytande varianten - inte gelen. Ett billigt alternativ och som inte behöver sköljas ur!

Ska det vara en "fintvätt" så schamponerar jag in hela hästen med antingen Absorbines Superpoo eller Veredus Blue Snow med hjälp av händer och svamp.

Är det mer än "vardagstvätt" så använder jag Emins linimentschampo, och är hästen lite svettig tar jag bara en hink med linimenschampo i och svampar av hästen.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 874
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 505
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
981
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka