Sv: häst tvätt!!
Jag har en skimmel.
En vardagstvätt går till så här:
- Jag sköljer av hästen med ljummet vatten.
- Om ben eller svans är extra skitiga schamponerar jag dem först, så att det schampoot får sitta i lite längre.
- Jag svampar in schampoovatten från en hink, gärna linimentschampoo. Jag brukar skippa huvudet till vardags eftersom han inte är så förtjust i att man slabbar med det.
- Jag drar en omgång med svettskrapan. Det spar mycket sköljvatten.
- Jag schamponerar svansen en gång till om den är väldigt smutsig.
- Jag spolar hela hästen ren från schampoo.
En fintvätt går till så här:
- Jag sköljer av med ljummet vatten.
- Jag schamponerar svansen och nedre delen av benen med skimmelschampoo, för jag vill att det ska sitta i längst där.
- Jag tar skimmelschampoo direkt på svampen och schamponerar hela hästen, låter schampoot sitta i ett par minuter.
- Jag drar av med svettskrapan.
- Jag spolar bort allt schampoo.
- Jag sköljer en eller två gånger på slutet med en hink med 1 dl äppelcidervinäger/10 l vatten för att få extra glans.
Efter badet skrapar jag med svettskrapa och svischar runt svansen så att vattnet ruskas bort. Om han ska vara fin flätar jag svansen i små flätor så att den ska bli krusig när den torkat och täckar hästen. Det kan också hända att jag passar på att göra flätorna till knopparna medan manen fortfarande är fuktig.
Jag försöker tajma tvätten så att jag kan ge honom mat direkt efteråt, då är chansen god att han äter i stället för att rulla sig och det hjälper honom att hålla sig varm om det är kallt i stallet.