Häst som vägrar kissa ute

M

mimmsaan

Jag har nyligen fått en ny häst, och för några dagarsen upptäckte vi att hon var jätte stissig och nästan sprang in till stallet när man skulle ta in henne, jag ställde henne på gången och hon stod och trampade fram och tillbaka och stod inte still alls , så jag släppte in henne i boxen och aldrig har jag sett en häst kissa så mycket. Hon kissar endast inne i boxen. Detta är ett väldigt problem eftersom hon släpps ut tidigt på morgonen och jag åker ut till henne när jag slutat ungefär klockan 4, alltså får hon stå i flera flera timmar och vara kissnödig, hon blir helt galen av det och när man ska ta in henne springer hon in mot stallet så jag inte ens hinner stänga igen hagen. Om det är någon som har samma problem , eller vet hur man kan avvänja henne från detta är jag hjärtligt tacksam för svar
MVH Mimmi

Sv: Häst som vägrar kissa ute

Hej,
jag har ett sto som måste veta att det inte kommer kiss på benen så hon ser noga till att kissa där det är djup snö eller högt gräs (i hagen). Om man rider så går hon av stigen och väljer noga ut en plats där det är djup moss eller annat så att kisset verkligen sjunker ner.

Jag skulle föreslå att Du försöker ordna en kissplats i hagen åt henne. Lägg ut en spånbal eller sandhög eller något liknande så att hon har något att kissa på.
Lycka till!

:D :D

Förstod direkt att det handlade om en märr, bara genom att läsa rubriken.

Vi har 22 märrar på box och alla är likadana.

Spelar ingen roll om att man lägger halmbalar ute.
Det första dom gör när dom kommer in är att kissa i kubik.

Så nu vet du. Först släppa in i boxen och seda nkan du göra det du hade tänkt dig...

AM

Jag blir alltid lite upprörd när folk tar in sin häst efter många timmars hagvistelse och ställer den på gången och fixar den för ridning...

Herrerjöses, det hör väl till normalt hästvett att man släpper in den i boxen och låter den kissa innan man börjar greja med den.

Din hästs beteende är fullkomligt normalt.

jag bad om hjälp för min häst inte kissar ute och inte för att bli kritiserad. Har aldrig haft en häst som behöver gå in och kissa först så därför brukar jag inte släppa in dom för att kissa eftersom dom vanligtvis inte är kissnödiga när dom kommer in då de kissar normal i hagen.

men nu när jag vet att hon måste kissa innan man börjar fixa med henne så släpper jag självklart in henne

Senast ändrad av en moderator:

Hej!

Vad har ni för underlag i hagen nu? Snö, fruset??
Om det bara är fruset underlag så kan det vara därför hon inte vill kissa ute för då stänker det på benen.

Ja allt är praktiskttaget fruset ,
ska pröva lägga ut spån eller något liknande i hagen och se om det fungerar :)

Jo det där känner man igen ;)
Lita har alltid prio ett på kissningen så fort hon kommer in i boxen

man brukar lära hästarna att kissa i boxen när man tar in dom.det gör våra, även valacker och hingstar..detta därför att det är praktiskt innan man ska träna/ tävla.Så att hästarna står och håller sig :)
så jag skulle vara glad om jag var du:idea:

Märkligt, jag känner nog ingen häst som INTE vill kissa efter att den varit i hagen....

Jo då kan det vara bra, men eftersom min häst har en gaffelbandskada kan hon tyvärr inte tävla så kommer nog inte ha särskilld nytta av det. Det blir en börda eftersom hon måste hålla sig från 8 på morgonen när hon bli utsläppt ändå tills jag kommer och tar in henne ungefär klockan 4 på eftermiddan och jag har ingen som kan komma ut till henne och se till så att hon får kissa =/

Märkligt, jag känner nog ingen häst som INTE vill kissa efter att den varit i hagen....

Tänkte inte ta upp det, men gör det ändå nu när du nämner saken..

En av alla dessa märrar vi har, gör faktist tvärtom. Den 23 alltså..
Hon håller sig hela natten och kissar det första hon gör, när hon kommer ut..

Tro inte att det är nån fördel med detta eftersom hennes box blir väldigt dammig..Man behöver ju intet strö där så ofta..:crazy:

AM

Har en valck som inte tycker om att det skvätter på benen och han kissar inte häller om man rider. Det är inget konstigt beteende som ditt sto har ganska många hästar tycker inte om när det svätter på dom. Och om hon står ut hela dagarna så det första du gör då är bara att ställa in henne i hennes box..

Min första reaktion var att nog måste hon kunna kissa i hagen.
Hon har väl gått på sommarbete nångång...
Gick hon hela sommaren utan att kissa? ;)

Vet inte hur du ska lösa det. Men jag tror nog att hon kan kissa ute.

(hur sjutton gör man med en sån häst om man har dom på lösdrift?) :confused: ;) :p

Jag vetinte hur hon gör på sommarbete eftersom jag fick hem henne förre helgen , men jag hoppas att det finns någon lösning

okej, det här kan verkligen bli ett problem :P

MÅNGA hästar vill ju bara kissa inne (helst), så även mitt sto!
Eller så går hon ut i mossan när man rider.

En kvinna i stallet har en fånghäst som förut alltid gick in vid lunch och fick sin medicin. Då kissade hon alltid vid lunch och vande sig vid det.
När hon sedan slutade med medicin gjorde hon precis som din häst och höll sig ute... :crazy: Då fick hon typ något fel på kisset så nu går hon in typ 10 min VARJE lunch, 365 dagar om året. Och lär göra det resten av sitt liv!

Jag tycker det här är knäppt. Nån gång kissar de väl förhoppningsvis! :p

Inget direkt onormalt sto beteende. Hade liknande sto fast inte riktigt hon vägrade kissa i hagen utav den enkla anledningen att hon hade täcke på sig i hagen. Så tog man av täcket i hagen så kissade hon på en gång. Hon totalt blåvägrade kissa med täcke på sig. hon gjorde alltid en pissmarkering innan utgång. bara för att få ut så mycket som möjligt ur blåsan innan hagvistelse med täcke på :D

jaha :S,
Jag vetinte om det kanske är de som är felet nu också eftersom jag inte känner henne särskillt bra än, men ska pröva lite olika metoder och se hur de fungerar :)

Gör så :)

Fast kissar hon direkt när hon kommer in i boxen så sitter väll fortfarande täcket på eller? Isåfall skulle jag inte gissa på att det e det som e problemet.

Jag blir alltid lite upprörd när folk tar in sin häst efter många timmars hagvistelse och ställer den på gången och fixar den för ridning...

Herrerjöses, det hör väl till normalt hästvett att man släpper in den i boxen och låter den kissa innan man börjar greja med den.

Din hästs beteende är fullkomligt normalt.

Du har aldrig dina hästar på bete förstår jag :smirk:

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 497
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 543
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 062
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar