Häst som vägrar kissa ute

Sv: Häst som vägrar kissa ute

ja just de , va dum ja är de tänkte jag inte på ^_^
nej då måste det nog vara att hon inte vill att de ska stänka på bakbenen. ska lägga ut lite spån i hagen och se om det blir nå bättre :)

Min häst är lika dan, fast hon kissar oftast innan hon går ut på morgonen och klarar sig hela dagen. Hon fick lite komplikationer när hon fölade en gång och fick hålla sig i en hel vecka!!! Tur att hon var van att hålla sig....hm..

Jag blir alltid lite upprörd när folk tar in sin häst efter många timmars hagvistelse och ställer den på gången och fixar den för ridning...

Herrerjöses, det hör väl till normalt hästvett att man släpper in den i boxen och låter den kissa innan man börjar greja med den.

Din hästs beteende är fullkomligt normalt.

Varför skulle det vara så upprörande??? :confused:

Jag har aldrig gjort så, tagit häsyn till pinkandet alltså.. med någon av mina hästar (ston har de varit allihop). Men så har jag inte heller haft några problem med att de måste snabbt in för att kissa heller.... Eller att de måste kissa under ridturen, eller snabbt in för att kissa när de kommer tillbaka... Faktum är att ingen av dem har pinkat eller pinkar det första de gör när de kommer in i boxen.
Mina hästar får lära sig att pinka när det finns tid till det. Antingen i hagen eller boxen. Vill jag hålla på med dem så får de knipa tills jag är klar.

Ett sto som finns i stallet just nu kissar nästan inte inne överhuvudtaget. Det andra stoet kom hit som 15 åring i höstas. Så hur hon är van sedan tidigare har jag ingen aning om. Här kissar hon i alla fall inte det första hon gör när hon kommer in i boxen. Inte har vi några problem vid ridningen heller.... Och inte heller när vi kommer tillbaka från ridningen.... Båda damerna som finns här för tillfället pinkar i hagen när det trycker på. Och så pinkar de i boxen när det trycker på... Men inte går de och håller sig i flera timmar för att bli insläppta så de kan pinka.....

Mitt sto kissar heller inte ute om det inte absorberas av snön eller högt gräs. När hon kommer in är det bara att ta fram stora hinken så kissar hon i den.

jag tror dom kissar ute oxå. har en som e kissar direkt när hon kommer in o 3 som inte gör det... har aldrig spionerat en hel dag ute så jag vet inte men dom kan ju inte hålla sig typ över hela sommaren. trodde oxå först att det va nåt mystiskt med min häst men nu vet jag att det e fler som funkar så..

Har också hört om massa hästar som är lika dana. Alla hästar jag haft, alla ston, har kunnat kissa ute utan problem. Dock lilla valacken jag har nu, han brukar kissa när han kommer in i sin box. hihi lustiga hästar :D

Jag blir alltid lite upprörd när folk tar in sin häst efter många timmars hagvistelse och ställer den på gången och fixar den för ridning...

Herrerjöses, det hör väl till normalt hästvett att man släpper in den i boxen och låter den kissa innan man börjar greja med den.

Jag tycker det verkar helt onormalt, hur gör då alla hästar som har naturlig utevistelse och lösdrift där dom aldrig kommer in i en box enbart för att hästägaren anser det är onaturligt.

Kissar dom aldrig???

hästar på lösdrift har en ligghall med någon form av underlag som dom kan kissa i.

och hästar kissar oftast när dom går på bete för då skvätter det inte upp på benen som det gör nu när det mest är is/fruset

Förstår ditt problem helt och hållet.. För några år sedan hade jag ett ponnysto som inte ville/vågade kissa borta på tävlingar eller läger. Hästar är ju som bekant flockdjur och vanedjur, dom vill hellst ha fasta rutiner i vardagen. Så gäller även dofter runtomkring i omgivningen. Kommer det nya hästar blir det nya dofter och rangordningen kan rubbas. Ditt sto är ny i sitt stall och har kanske inte hunnit hitta sin fasta plats i flocken samt inte vant sig vid omgivningen. Enda platsen hon känner sig trygg på är i sin box, och kanske därför hon inte vill kissa ute. Problemet med mitt sto löste vi genom att vi fick helt enkelt ta med oss hennes kissiga halm och lägga in i hagen/boxen första tiden när hon flyttades. Så mitt tips till dig är att fråga markägaren om det är ok att slänga ut lite skitig halm/spån i hagen och hellst då i en egen hage till att börja med.. Lycka till :)

Tror nog hästen pinkar när den måste.

Ett av mina två ston är så, pinkar det första hon gör när hon kommer in i sin box.
Vet inte säkert men tror att hon ändå pinkar ute då dom är ute långa dagar.
Men får hon inte gå in i boxen direkt utan ställs på "gången" så pinkar hon där om hon nu är så nödig att hon inte kan vänta.

Tycker själv inte det är kul att dom är så då man måste ströa väldigt ofta då mycket måste mockas ut...

Ingen av de andra två bryr sej om dom är ute eller inne när dom behöver pinka.

*kl*

Min dam är nog bäst ändå:love: när hon fått hö tar hon ett steg framåt och kissar, sen ett steg bakåt, tar en tugga och går vidare till nästa hög:rofl: Mitt hö! säger hon, "tyvärr" struntar valacken i det och äter med god aptit:rofl:

Hon gör exakt likadant inne i boxen, förutom att där är det ju bara en hö hög:)

Det är absolut inget fel på din häst som bara vill kissa när hon kommer in, speciellt inte nu när det är fruset i markerna. Min var precis likadan på förra stället hon stod på. De andra i stallet tyckte hon var jätterolig som hade bråttom in i boxen för att kissa. Minns speciellt när hovslagarn hade tagit in henne själv, och när jag kom efter en halvtimme sa han till mig att det nog var något fel på min lilla dam, för hon brukade alltid stå så snällt, men dansade omkring i stallgången. Har hon fått kissa i boxen? frågade jag. Och nej, det hade han ju glömt... Han tyckte nog det var lite pinsamt, för det borde han ju kunnat räkna ut, hästägare som han är:rofl:

Nu är hon jätteduktig och kissar när jag kommer och ska ta in henne. Hon har två halmhögar i närheten av grinden, så hon stannar alltid vid den första, väntar på att jag ska ställa mig med ryggen mot henne (inte titta, matte!) och kissar. Har jag tur stannar hon även vid den andra och kissar lite till:D . Sedan kissar hon lite till när hon släpps in i boxen, men inga mängder. Sedan är hon en riktig brunstig liten sak så det blir lite skvätt med jämna mellanrum.

Till våren/sommaren tycker din häst med största säkerhet att det är OK att kissa ute då det finns gräs så att det inte skvätter upp på benen när hon kissar!

JA just. Ditt välbefinnande före hästens....:smirk:

AM

Ja jösses vad ego jag är....:angel:

Vill nog påstå att det är för hästens välbefinnande..... Eftersom de precis som i naturen pinkar när de behöver .... och inte när de har blivit lärda.

Det måste ju ändå vara skönare för hästen att kunna pinka i hagen när det trycker på....eller i boxen för den delen om den befinner sig där just då... än som hos vissa här .... att hästen skall hålla sig i timtal tills det skvalpar i öronen på dem....

(hur sjutton gör man med en sån häst om man har dom på lösdrift?)

SVAR: Har man lösdrift så har man ju en ligghall med strö i.:idea: Min ena valack (på lösdrift) kissar ENDAST inne i lösdriften nu på vintern, även om det är tjockt med mjuk snö ute.

kl

jag tycker oxå det är allmänt vett att låta hästen gå in o kissa in arbvete, gjorde alltid det när jag jobbade med travare för att de skulle kunna träna bättre, inte lätt att springa bra o va kissnödig ;)

Släpper alltid in min herre i boxen så han får kissa, annars kissar han i gången o det är mindre trevligt :crazy:

Våra pissar säkert ute nån gång men är också det första dom gör när dom kommer in..litervis.
FAst jag ser dom aldrig pissa ute..nä.

Vi HAR halm i hagarna åt dom.
Och så har vi enbart travmärrar.
Travfolk brukar i alla fall ha detta med kisseriet i tanke eftersom dom låter sina hästar kissa innan annat ska utföras..

Läser man dessa trådar så ser man att ridfolk (vissa) har en annan uppfattning om vad en kissnödig häst behöver göra..:smirk:

AM

Men hästen är ju inte gjord för att kissa inne, hästens urprungliga kissplats är UTE.
Sen är det ju klart att travare inte ska behöva springa runt och vara kissnödiga, om man tar in hästen från hagen kan det vara svårt att veta när den kissade senast, om man inte har ett kisschema. Men jag förstår dom som väljer och ta in hästen i boxen och låta den göra sina behov då det inte alltid är så kul med hästpiss i gången. Men det är ingenting jag gör. :)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 497
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 543
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 062
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar