Häst som vägrar kissa ute

Sv: Häst som vägrar kissa ute

(hur sjutton gör man med en sån häst om man har dom på lösdrift?)

SVAR: Har man lösdrift så har man ju en ligghall med strö i.:idea: Min ena valack (på lösdrift) kissar ENDAST inne i lösdriften nu på vintern, även om det är tjockt med mjuk snö ute.

Man får träffa en extra stor urinblåsa till dom! :idea:

Varför skulle det vara så upprörande??? :confused:

Jag har aldrig gjort så, tagit häsyn till pinkandet alltså.. med någon av mina hästar (ston har de varit allihop). Men så har jag inte heller haft några problem med att de måste snabbt in för att kissa heller.... Eller att de måste kissa under ridturen, eller snabbt in för att kissa när de kommer tillbaka... Faktum är att ingen av dem har pinkat eller pinkar det första de gör när de kommer in i boxen.
Mina hästar får lära sig att pinka när det finns tid till det. Antingen i hagen eller boxen. Vill jag hålla på med dem så får de knipa tills jag är klar.

Ett sto som finns i stallet just nu kissar nästan inte inne överhuvudtaget. Det andra stoet kom hit som 15 åring i höstas. Så hur hon är van sedan tidigare har jag ingen aning om. Här kissar hon i alla fall inte det första hon gör när hon kommer in i boxen. Inte har vi några problem vid ridningen heller.... Och inte heller när vi kommer tillbaka från ridningen.... Båda damerna som finns här för tillfället pinkar i hagen när det trycker på. Och så pinkar de i boxen när det trycker på... Men inte går de och håller sig i flera timmar för att bli insläppta så de kan pinka.....

Jag har heller aldrig tagit hänsyn till när dom ska kissa, men oj du skulle sett min förra häst, en mycket bestämd Tinker (Men jag älskade honom för han var så snäll), och han var inte störst i stallet, men hela boxen var dränkt av hästpiss varje dag när jag kom och skulle mocka! Så han skitade ner fast han var en av dom minsta. :smirk: Men nu har jag iaf lite muskler :D När jag får hem min nya häst så ska jag ha honom på lösdrift iaf :smirk:

Man får träffa en extra stor urinblåsa till dom!

Va?:confused: :confused: :confused:

Fattar ingenting?

Detta med att kissa är ju liksom inget problem för mig och mina hästar, de kan ju gå in i lösdriften och kissa när de vill under dygnet, och behöver alltså inte stå och hålla sig.

Även under längre ridturer, om jag märker att de är nödiga, så brukar jag rida in på mjuk mark (mossa/gräs) så att de får kissa. Jag tror inte att någon kan jobba avspänt och bra om man måste gå och knipa hela tiden.:crazy:

Mitt sto vågar/kan kissa ute men hon väntar helst tills hon kommer in i boxen. Och innan hon går ut på morgonen måste hon göra det. Väldigt jobbigt då det går åt mycke spån:smirk:

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 497
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 543
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 062
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar