Häst som vägrar att skritta...

TheHunted

Trådstartare
hej!
har en väldigt het häst. ett sto. hon har väldigt stark egen villja.

Har lite problem vi uteridning.
Ibörjar går det alltid jätte bra, hon är lugn, nästan lite lat:smirk:
men sen så blir hon mega het! Hon lyssnar väldigt bra och så.

Hon börjar trava och när jag försöker få stopp på henne så kortar hon upp sig så pass mycket att hon nästan står på stället (menar alvvar) om jag rider ut tillsammans med en annan häst och den skrittar och är jätte lugn så travar hon. och när jag vill få henne att sakta av så går hon så långsamt i trav att hon kommer på efter kälken.

om jag tar tag riktigt ordentligt stannar hon eller backar, slänger med huvudet och även ibland så stegrar hon sig,
men aldrig skritt.
Blir absolut inte rädd när hon håller på. fortsätter bara att göra likadant, ibland kan hon stegra sig så jag får slå till henne mellan öronen, inte så jätte vanligt, men det händer
jag tar och lättar tar och lättar men inget hjälper.

I dressyren är hon jätte lydig. Vid hoppning gör hon aldrig så heller.

vet inte hur jag ska göra, har ni några tips??

Mycket tacksam!

//TheHuntedOne

Sv: Häst som vägrar att skritta...

Prova att rida i skogen, utan stigar, o snirkla mellan träden. Då måste hon tänka på vart hon sätter fötterna.

Om hon fungerar bra i dressyren kan du väl ta för vana att rida ett kortare dressyrpass innan du rider ut. Fortsätt sedan rida henne på samma sätt i naturen tills du får henne att slappna av. Hon förstår tydligen inte att samma regler gäller vid uteritter som på dressyrbanan (d.v.s du bestämmer takten).

Sedan undrar jag hur ofta du rider ut? Kan det vara så att det är så kul att hon blir alldeles till sig?

Min syster hade ett liknande problem. Hon löste det med att alltid avsluta ridningen med en tur i skogen, även om den ibland blev kort. T.ex så skrittade hon av honom på en liten stig efter dressyrpasset i stället för att gå direkt hem eller skritta i paddocken. Eller så red hon i paddock en halvtimme o sen red hon dressyr i skogen, runt träden, i en halvtimme.Tog bara ett par veckor så hade hon en helt annan häst..

Senast ändrad:

barajag... skrev:
Prova att rida i skogen, utan stigar, o snirkla mellan träden. Då måste hon tänka på vart hon sätter fötterna.

Om hon fungerar bra i dressyren kan du väl ta för vana att rida ett kortare dressyrpass innan du rider ut. Fortsätt sedan rida henne på samma sätt i naturen tills du får henne att slappna av. Hon förstår tydligen inte att samma regler gäller vid uteritter som på dressyrbanan (d.v.s du bestämmer takten).

Sedan undrarjag hur ofta du rider ut? Kan det vara så att det är så kul att hon blir alldeles till sig?

Min syster hade ett liknande problem. Hon löste det med att alltid avsluta ridningen med en tur i skogen, även om den ibland blev kort.
Tog bara ett par veckor så hade hon en helt annan häst..

nu är de så att vi bor i skåne, med närmaste skog en timmes ritt här ifrån så det funkar inte.

Till och från padocken där vi rider tar det cirkar 15 miuter att skritta dit. På dit vägen går det bra, dressyr passet går bra, men sedan på hemvägen, även om jag fortsätter att rida henne som på banan, så travar hon. Det blir lite läskigt efter som det är en bit på en asfalterad väg vi måste rida på och så vill hon trava där, gillar inte att hon alltid travar på asfalt:( försöker rida i kanten där det är lite grus, men det är inte det hela vägen. Sist jag red så gick hon rakt ut i vägen och stälde sig på bakbenen och då var det riktigt högt hon stog!

Jag rider ut 2-4 gånger i veckan.

tränade en kbltravarmärr på min praktik som tidigare har blivit ganska hårt körd framåt och var alltså EXTREMT stressig på hemvägen.

Det var halt, takt eller trav som fanns i henne då. Tog jag ner henne i halt och skulle be henne skritta var det direkt takt/trav och tog jag i henne kortade hon upp sig och proade jag var det halt. För att få igång henne var man ju tvungen att göra ett minimalt litet ljud som kommando men hon gick direkt till takt/traven.

Jag tränade då med henne att försöka ta ner henne i skritt så gott det gick och OM hon nu väl skrittade nått steg emellan öste jag med beröm och efter 5 veckor, ja då kunde hon skritta nästan hela vägen och vara hyffsat lugn :) det tog tid men skam den som ger sig!

Vad händer om du gör halt och ger kommando framåt? är det trav då också?

Zuzzi skrev:
tränade en kbltravarmärr på min praktik som tidigare har blivit ganska hårt körd framåt och var alltså EXTREMT stressig på hemvägen.

Det var halt, takt eller trav som fanns i henne då. Tog jag ner henne i halt och skulle be henne skritta var det direkt takt/trav och tog jag i henne kortade hon upp sig och proade jag var det halt. För att få igång henne var man ju tvungen att göra ett minimalt litet ljud som kommando men hon gick direkt till takt/traven.

Jag tränade då med henne att försöka ta ner henne i skritt så gott det gick och OM hon nu väl skrittade nått steg emellan öste jag med beröm och efter 5 veckor, ja då kunde hon skritta nästan hela vägen och vara hyffsat lugn :) det tog tid men skam den som ger sig!

Vad händer om du gör halt och ger kommando framåt? är det trav då också?

Japp, trav och ibland även galopp. Om jag gör halt och lättar lite på handen blir det ändast trav. Om vi travar längst en väg när hon är lugn så går det bra ett tag tills hon fattar galopp och vill dra iväg och efter det är det kört med att försöka få henne att skritta.

Men för det mesta bara stressar hon uppsig så svetten riner om henne!

Du får väl åka till skogen här då ;) se det som träning.. Va jobbigt att hon blivit så himla het! För det har hon ju inte alltid varit!! Undrar varför hon blivit så het?!

humm känner igen det där med svetten rinnande på både henne och en valack jag tränade men dom var så pass fostrade att dom vet att dom inte får resa sig

du kanske ska jobba mer med hon från marken med kommandon?
funkar inte tipset jag redan gett vet jag tyvärr inte då dom här två travarna är dom enda jag har träffat på som är så pass stressade

Du kanske kan promenera med henne ute i skogen för hand istället?
Lättare att påverka så att hon inte travar iväg då...
Ha med dig ett spö och peta lite på henne framifrån när hon börjar takta och se om hon lugnar ner sig.
Har ingen erfarenhet av det här, men det var bara ett tips! :)

:banana: Vad kul att det finns flera!!
Jag förstår dig precis, för jag har en som funkar skitbra i paddocken, och när man rider ut; Tills man en gång har ökat farten. Min taktar/passar/galopperar konstant. Stegrar inte direkt men reser sig fram och skjuter ifrån med bakbenen, som en katapult. Han galopperar i skänkelvikning i skrittfart, vandrar över vägen från sida till sida mm. Så för att få bort dom "dumheterna" så användes både sporrar och dressyrspö. Det bara för att få han RAK och att gå RAKT FRAM. Annars är han i diket med bakbenen och frambenen på vägrenen och vips så kommer en vägtrumma och vi går omkull (har hänt).
Vi är alltid blöt av svett (droppar under magen sedan det runnit ner från kroppen, och bakbenen är aldeles vita av skum som rinner ner (på hästen))
Det enda tips jag kan ge dig är: Kämpa på!
På något sätt måste dom ge sig, eller?!:confused:

Phorsytia skrev:
Du får väl åka till skogen här då ;) se det som träning.. Va jobbigt att hon blivit så himla het! För det har hon ju inte alltid varit!! Undrar varför hon blivit så het?!

hehe
det går säker bra men hon kommer ju fortfarande hålla på hemma hos oss.

Vi har ju byt från Havre till mat utanhavre och nu har hon blivit het

jag fattar inte logiken!

Zuzzi skrev:
humm känner igen det där med svetten rinnande på både henne och en valack jag tränade men dom var så pass fostrade att dom vet att dom inte får resa sig

du kanske ska jobba mer med hon från marken med kommandon?
funkar inte tipset jag redan gett vet jag tyvärr inte då dom här två travarna är dom enda jag har träffat på som är så pass stressade

hon lyssnar jätte fint från marken och så...:confused:

Heulwen skrev:
Du kanske kan promenera med henne ute i skogen för hand istället?
Lättare att påverka så att hon inte travar iväg då...
Ha med dig ett spö och peta lite på henne framifrån när hon börjar takta och se om hon lugnar ner sig.
Har ingen erfarenhet av det här, men det var bara ett tips! :)

Om jag går med henne är hon lugn:confused:

allroundhästarna skrev:
:banana: Vad kul att det finns flera!!
Jag förstår dig precis, för jag har en som funkar skitbra i paddocken, och när man rider ut; Tills man en gång har ökat farten. Min taktar/passar/galopperar konstant. Stegrar inte direkt men reser sig fram och skjuter ifrån med bakbenen, som en katapult. Han galopperar i skänkelvikning i skrittfart, vandrar över vägen från sida till sida mm. Så för att få bort dom "dumheterna" så användes både sporrar och dressyrspö. Det bara för att få han RAK och att gå RAKT FRAM. Annars är han i diket med bakbenen och frambenen på vägrenen och vips så kommer en vägtrumma och vi går omkull (har hänt).
Vi är alltid blöt av svett (droppar under magen sedan det runnit ner från kroppen, och bakbenen är aldeles vita av skum som rinner ner (på hästen))
Det enda tips jag kan ge dig är: Kämpa på!
På något sätt måste dom ge sig, eller?!:confused:

Det där lät som en perfekt beskrivning av min häst:crazy:
kämpar och kämpar

det är liksom ett problem som har kommit nyligen, så här mycket iallafall innan så travade hon altid lite på hemvägen men nu är det konstant:confused: :(

jo men ta som vana att för hästens skulle gå hem med henne när du ridit i paddocken lr i skogen....vi säjer att du rider borifrån stallet sen ska du hem igen då hoppar du av innan du vänder hem när hästen minst anar det och leder hem så den går i lugn skritt=bäst för hästens kropp...sen kan du göra det nån vecka testa sen att sitta på...och kanske växla för då fattar h*n kanske att hemmåt är det lugnt som gäller.

kan ju alltid testa...men det att göra saker när hästen minst anar det är smart...när jag rider hemmifrån o min pålle vill tillbaka och tänker vända sig o testar o sånt så smackar jag på han och när han går som bäst fram så vänder jag hem igen(om ja ska hem då) då är det JAG som bestämde när VI skulle gå hem.

Gullan86 skrev:
jo men ta som vana att för hästens skulle gå hem med henne när du ridit i paddocken lr i skogen....vi säjer att du rider borifrån stallet sen ska du hem igen då hoppar du av innan du vänder hem när hästen minst anar det och leder hem så den går i lugn skritt=bäst för hästens kropp...sen kan du göra det nån vecka testa sen att sitta på...och kanske växla för då fattar h*n kanske att hemmåt är det lugnt som gäller.

kan ju alltid testa...men det att göra saker när hästen minst anar det är smart...när jag rider hemmifrån o min pålle vill tillbaka och tänker vända sig o testar o sånt så smackar jag på han och när han går som bäst fram så vänder jag hem igen(om ja ska hem då) då är det JAG som bestämde när VI skulle gå hem.

okej, man kan ju altid försöka

jag hade det problemet med min medryttarhäst förra vintern faktiskt. Jag har ingen aning om vad det berodde på men hon vägrade skritta på vägen hem, taktade/travade hela tiden. Jag kunde stanna henne, men så fort vi gick fram så blev det trav. Jag körde uttröttningsmetoden ;) :

Om hon började trava utan att jag sagt att vi skulle trava så red jag (på en bred grusväg) i serpentiner och skänkelvikning tills hon började skritta och då fortsatte vi framåt. De första gångerna så började hon trava direkt när vi red "rakt fram" så att säga, men jag bara fortsatte och fortsatte med skänkelvikning och serpentiner tills hon lyssnade helt enkelt. Det blev dressyr utomhus för att få henne att lugna ner sig. Jag provade även med halter, men det fungerade sådär. Tyckte att det fungerade bättre med serpentiner/skänkelvikning istället. Vet inte om det var till någon hjälp... :)

På en del hästar kan det hjälpa att rida lite skänkelvikningar för att få dem att skritta. Bara en liten idé sådär...

Det har jag faktiskt börjat använda nu och det värkar fungera, Ibland;) :mad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 770
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 195
Senast: Juli0a
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 772
Senast: banani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar