Häst som tunnar ur

Terja

Trådstartare
Behöver lite hjälp med vad jag ska öka i foderstaten.

Hö får han 3 kg på kväll, 1½ på morgon och 1½ vid insläpp.

1 liter lucern hackad strå morgon, 1 liter kväll
0.75 liter krafft grund morgon och kväll
0.25 liter torr betfor morgon och kväll (blötlägges naturligtvis)

Hästen är en welshpartbreed, 11 år, 153 cm hög.

Höet äter han knappt upp som det är idag. VAd kan jag öka eller lägga till för att få upp hullet?

Tacksam för svar!

Sv: Häst som tunnar ur

Jag hade bytt ut Grund till att börja med. Krafft Groov eller Rehab istället. Dessutom hade jag lagt till foderjäst eller bryggerijäst. En väldigt duktig foderrådgivare jag hade gav mig det tipset när mitt sto var mycket underviktigt. Funkade. Har du analys på höet så du vet vad det är han får?

6 kg hö tycker jag låter lite. Varför får han inte i sig mer?

Utan att ha någon analys så kommer lite tips.

Kraaft Grund kanske du ska öka lite. Annars kan du lägga till lucern pellets. Om det nu är så att han knappt får i sig höet som det är så kanske man inte ska ge mer som kräver tuggtid utan då rä det smartare att ge lucern pellets. Uppblött givetvis

Finns det inte möjlighet att ge hästen tillgång till hö hela tiden? Ute i hagen också. Äter han upp kvällshöt till morgonen? Om inte så öka där.

Jag skulle analysera höt också, det kan alltid vara bra när man har problem.

malu

På tok för lite hö. Att hästarna inte fattar oxå fattar det;)
Det är länge att gå utan hö från morgon till intg... Kan de inte få fri tillgång i hagen, eller åtmindstione lite lunch!?

Foderjäst får han. 1 dl på morgonen och 1 dl på kvällen.

Ingen analys på höet, ej min häst.

Vet inte varför han inte får i sig mer. Han äter det inte helt enkelt. Ändå är det ett hö som är torrt och fint och som inte luktar illa.
Är lucern pellets bättre än strå?

Kvällshöet äter han inte upp tyvärr.

Ska höra om det går att fixa så han får hö till lunch också.

Det beror helt på vilket fabrikat det är på för de innehåller så olika.
Men som det är idag så får hästen inte så mycket lucern. För Kraffts hack väger drygt 200 gr per liter. Så han får bara omkring ett 0,5 kg/dag. Äter han bra av det så kan mycket ökas en hel del.

Som det är nu påminner hans foderstat mycket om vad min tjockis får som bantningsdiet.

Linfrökaka är kanske nåt att prova innehållet mkt råfett och ingen stärkelse, min häst som är väldigt svår i hull blev riktigt fin när han fick det. Tyvärr tröttna han på det och börja matvägra tills jag tog bort det igen. Men under de månaderna jag lyckades lura i han det så bara öka han i vikt för varje dag. Blev riktigt rund och börja få en riktigt fin överlinje.

Äter inte hästen det kan du kanske prova med olja och byta ut krafft grund mot krafft rehab eller lucernpellets. 2 liter lucernhack väger knappt ingenting, kanske 300g?! Däremot 2 liter lucernpellets blir runt 1 kg.

Analys hade inte skadat iheller på höet.

Så då kan vi öka lucern utan att det är rsik att han får för mycket protein. Vi diskuterade nämligen om att öka givan så han fiår mer. öka från 1 till 1½ liter per giva sen öka till 2 liter. Är det för mycket eller funkar det bra? kan han få för mycket proteiner im man börjar ge lunchhö också?

HAr du kollat så han inte har något problem med munnen eller tänderna så det är därför han inte vill äta?

Ibland har jag sett en del hästar börja äta bättre om de får byta box eller fått ny boxgranne.
Har en tävlingshäst som länge var kinkig i maten och knappt åt upp, varken hö eller kraftfoder. Började ge ett foder, en typ av applechaff, som även är bra för magen och matsmältningen. Detta gillade han och efter det började han äta upp all annan mat också...

VAd jag menar är att det kanske inte bara är foderstaten som är fel, det kan ha andra orsaker också.

Mmm kan ju vara det. Han är rätt nervös av sig och hans ägare är inte alltid lugn så det kan vara att han inte riktigt känner sig trygg. Men hon har ägt honom i ett år och det är först de två sista månaderna han tunnat ur.

Han gillar inte när det regnar och blåser så det kanske är att han inte äter nu när det varit mycket av detta vädret...

Om proteinerna kommer från grovfodret så är det inte på samma sätt som de kommer från kraftfoder, utan det går bra att öka lucernen. Jämför gärna med hur hästen ser ut om den får gå på bete på sommaren. Det finns mycket mer protein i gräset än i hö eller lucernfoder. Den troliga anledningen till han tunnar ut är nog att han får för lite proteiner istället. Som jag har förstått det så finns ingen analys på höet så det kan ha låg proteinhalt. Sådant går inte att avgöra genom att titta på det. Så om det höjs så sakta kan han om det behövs få flera kilo lucern. Det är till och med möjligt att om det kniper (brist på hö) ge hästen bara lucern istället för hö.

OK, tack för svaret. Ska börja med detta.

Hur snabbt kan man se resultat? Så man inte bara ökar o ökar och sen så blir det för mycket?

Vet inte varför han inte får i sig mer. Han äter det inte helt enkelt. Ändå är det ett hö som är torrt och fint och som inte luktar illa.

Om hästen har svårt att få i sig den lilla mängden stråfoder han får så kan det vara det. Dessutom är det lättare att få i honom större mängd.

Tyvärr så vet jag inte hur de olika ser ut energi och näringsmässigt mot varandra. Har själv bara använt pellets.

Förstod inte riktigt vad du menar. Ska vi öka högivan och hoppas att han äter upp det?

Förstod inte riktigt vad du menar. Ska vi öka högivan och hoppas att han äter upp det?

Nejnej! Jag menade att eftersom han har svårt att få i sig de stråfoder han får nu kanske ni ska ge honom lucern pellets istället för att han kanske lättare kan få i sig en större mängd. Istället för att ge lucern strå somdå också tar mer tid att tugga.

Jag tycker som ngn var inne på här, att man även ska titta över tänderna om inte det är gjort.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har lite funderingar på foder. Har en nätt dam på 450kg och 162hög. Hon är väldigt svårfödd och har därför svårt att få upp och...
2
Svar
33
· Visningar
2 362
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 322
Senast: ufot
·
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 074
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 382
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka