Häst som tjafsar och tuggar på bettet

L

Limen

Det kan ju förstås vara ett munproblem, hästen ska givetvis kollas. Men så fort som jag tar tyglarna så börjar hästen tjafsa och tugga på bettet. Krullar ihop sig och slutar lyssna på mig. Det känns mer som stress? Än på ett bettproblem egentligen och hur ska jag komma runt det? Rider på ett vanligt två-delat tränsbett. Har provat andra bett också men det känns inte som ett bettproblem utan som något som sitter mer i huvudet på hästen.

Sv: Häst som tjafsar och tuggar på bettet

Kolla tänderna förs och hjälper inte det så kan du ju ställa din fråga.
kan vara tänderna - kan även vara bettet.
hur gammal är hästen?
Har du ingen bild/film där man ser bettet på hästen - där du rider.
Lite svårt att avgöra vad det kan vara utifrån ditt inlägg - det kan vara så mycket.

Hoppas det löser sig för er!

Jag vågar tyvärr inte lägga ut bilder eller filmer på nätet. Men jag ska testa att rida på hackamore och se om det blir någon skillnad. Hästen är 9 år så det är ingen unghäst.

Det kan hjälpa att rida på ett rakt bett, gärna syntet eller gummi.

Såvida det inte är tänderna alltså.

ok men laborera inte för mycket INNAN han är kollad för det kan göra saken värre.

Om han inte har några problm med tänderna kanske det kan ha och göra med att han inte vill jobba, = han vill inte ta stöd i handen och få en ärlig bjudning. Det kan i sin tur bero på att hästen har låsningar i ryggen, eller kanske bara är oriden :P

Lycka till! :)

Har ridit på hackamore nu ett tag och där finns samma tendenser trots att hästen inte har bett i munnen. Han krullar ihop och stökar när jag ber om att gå framåt. Så det känns mycket som ett ridproblem - lat häst - än ett munproblem.

Men jag försöker få ihop några stycken i stallet så att vi kan dela på en riktig tandläkare till hästarna.

Det tycker jag låter bra, men jag hade försökt ta hjälp av en duktig tränare som kan vara där och korrigera när det blir fel.
Om det inte är tänderna, låter det som din häst bra är lat och inte vill jobba. Rid fram, fram, fram och acceptera inte att han krullar ihop sig. Vad händer nä du driver på honom? Lyssnar han inte, eller krullar han fortfarande ihop sig?

Okej förutsatt att det inte är ett fysiskt problem hos hästen då..
Behöver ju inte sitta i munnen alls! Tex. kan bero på en illasittande sadel, för stort bett, ont nånstans, snedheter, eller kanske en ryttare med dålig koordination?

Men.. problemet är alltså att hästen går bakom hand och bakom hjälperna?
Det är en allvarlig ovana och jag hade rättat framåtbjudningen först.
Tänk på att du måste vara följsam framåt, inte spänd i sätet och inte spänd i armarna/händerna. Följ med hästens rörelser framåt. Böj på armbågarna.. tänk framåt med buren hand.
Börja i skritt tex. Skritta och tänk att handen följer hästens huvud. Ni ska mötas därframme. Direkt hästen glappar av och kryper bakom hand har du varit för snabb eller för långsam! Det är jättesvårt att ge hästen förstroendet att söka ryttarens hand. Det kan ta flera år innan den gör det om den är riden på fel sätt (framifrån och bak istället för tvärtom).
Du kan också trava. Tänk på att hästen är taktmässig, att du låter den söka din hand! Plocka ALDRIG bort stödet du får i handen, då¨får du börja om från början igen!

Om detta inte fungerar kan det vara lättare att göra samma sak på bettlöst. Undvik bettlöst med hävstånd utan mitt tips är en enkel remontgrimma eller en vanlig grimma som sitter okej.
Strunta i om hästen blir låg fram, det får du fixa sen. Det viktigaste är att den bjuder framåt och in i din hand.

Nirak

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 524
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 317
Senast: lirco11
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 207
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 478

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka