Häst som tappar vikt

Mimsan_

Trådstartare
Hej

Min häst har nu varit skadad ca 1 månad och har de sista veckorna tappat vikt. Avmaskad för ca 3 mån sen och träckprov nyligen taget utan att visa något. Får mycket mat men ser ändå tunn ut. Finns det ngt mer än lucern och olja som kan få den att gå upp i vikt? Finns ju en del sorters foder som ska bygga upp hästarna, är det något som fungerar? Vad är era erfarenheter av dessa fodersorter? Jag tycker det ser hemskt ut när den är mager. Dock är den pigg och hårremmen blank och fin?!

Sv: Häst som tappar vikt

Hej

Min häst har nu varit skadad ca 1 månad och har de sista veckorna tappat vikt. Avmaskad för ca 3 mån sen och träckprov nyligen taget utan att visa något. Får mycket mat men ser ändå tunn ut. Finns det ngt mer än lucern och olja som kan få den att gå upp i vikt? Finns ju en del sorters foder som ska bygga upp hästarna, är det något som fungerar? Vad är era erfarenheter av dessa fodersorter? Jag tycker det ser hemskt ut när den är mager. Dock är den pigg och hårremmen blank och fin?!

Jag har provat mycket "mirakelfoder" som ska vara speciellt för magra hästar och rent spontant säger jag tyvärr blaha. Helt klart lucern och olja och sedan någon typ av kraftfoder, som tillskott. Min dam funkar utifrån det grovfoder vi har plus betet, lucern och olja fungerat super på Hippo Pro Action. Nu gör jag en test på att återgå till gammal foderstat innan avmagring för ett par år sen... Lucern, olja och havrekross. Jag har nämligen en havrekrossponsor :love: annars kommer jag snarast återgå till att plussa på med Hippo Pro Action igen.

Jag har fått erbjudande om att beställa potatisprotein och det är något jag har önskat prova tidigare. Så det är väl något som kommer testas i höst.

Men i övrigt vägrar jag numera köpa färdigt protein och energifoder, då jag handlat högvis med säckar och pytsat hit och dit och fodrat enligt expertisens råd och i stort sett fått en häst som tappat i vikt än ökat.

Tack för svar! Kommer med lite följdfrågor jag hoppas du orkar svara på.
Hur mkt olja rör det sig om man ger per dag då? Och vad för slags olja? Är det bra att ge olja för hästarnas magar?

Havrekross har jag hört ska vara bra för min häst, speciellt då min häst är het men fått höra av andra runt omkring att det bara brukar ges till ponnys och gamla hästar och hel havre är att föredra?

Fick höra om potatisproteinet igår också. Vad gör det egentligen och var kan man köpa det och exakt vad gör det?

Haha, kanske många frågor men hoppas att någon har lust att svara iaf:-)

Försöker lära mig mer om foder :)

Jag har provat mycket "mirakelfoder" som ska vara speciellt för magra hästar och rent spontant säger jag tyvärr blaha. Helt klart lucern och olja och sedan någon typ av kraftfoder, som tillskott. Min dam funkar utifrån det grovfoder vi har plus betet, lucern och olja fungerat super på Hippo Pro Action. Nu gör jag en test på att återgå till gammal foderstat innan avmagring för ett par år sen... Lucern, olja och havrekross. Jag har nämligen en havrekrossponsor :love: annars kommer jag snarast återgå till att plussa på med Hippo Pro Action igen.

Jag har fått erbjudande om att beställa potatisprotein och det är något jag har önskat prova tidigare. Så det är väl något som kommer testas i höst.

Men i övrigt vägrar jag numera köpa färdigt protein och energifoder, då jag handlat högvis med säckar och pytsat hit och dit och fodrat enligt expertisens råd och i stort sett fått en häst som tappat i vikt än ökat.

Har du en analys på ditt grovfoder? Vet du hur mycket energi och protein hästen håller sig bra på normalt sett?

Tack för svar! Kommer med lite följdfrågor jag hoppas du orkar svara på.
Hur mkt olja rör det sig om man ger per dag då? Och vad för slags olja? Är det bra att ge olja för hästarnas magar?

Havrekross har jag hört ska vara bra för min häst, speciellt då min häst är het men fått höra av andra runt omkring att det bara brukar ges till ponnys och gamla hästar och hel havre är att föredra?

Fick höra om potatisproteinet igår också. Vad gör det egentligen och var kan man köpa det och exakt vad gör det?

Haha, kanske många frågor men hoppas att någon har lust att svara iaf:-)

Försöker lära mig mer om foder :)

Jag ger min dam 0,5-0,75 dl rapsolja per mål. Men solrosolja, majsolja, rapsolja... spelar mindre roll vilket det är. Olja är energirikt och ett bra komplement till foderstater som redan innehåller mkt stärkelse. Hästar saknar gallblåsa, vilket gör att de inte kan bryta ner stora mängder fett åt gången utan därför är mindre givor att föredra, med långsam tillvänjning om man inte gett hästen olja tidigare.

Min häst får 3-4 mål kraftfoder/per dag, eftersom hon får rätt mkt lucern/Hippo/Havre, flera "mindre mål".

Potatisprotein är "närproducerat" om man jämför med sojan, skonsamt för hästens mage, innehåller aminosyror som är bra för hästen. Det går åt små mängder, för att höja proteinhalten i fodergivan. Så även om det verkar dyrt i inköp, så lönar det sig om man ser på vad man får.

Det kniviga ÄR att hitta leverantörer, du får googla och höra dig för bland vänner och bekanta, så kanske ni kan sambeställa om det visar sig att det kan vara något för din häst.

Fodertillverkare som tidigare mestadels har använt soja, som proteinförhöjning har övergått till potatisprotein.

Senast ändrad:

Jag har faktiskt hört tvärtom, att de "vanliga" byter till potatisprotein men vissa föredrar soja. Bla Saracen innehåller väl snarare soja? Undra varför.

Hej

Jag skulle kör med en avmaskning (annan medel an sist) och börja med havre/majs, 1kg 4-1.
Finns hos Svensk Foder.

Går den på gräs? Hurdant gräs i så fall? Eller äter den hö? Har du nån aning om hur mycket grovfoder den får i sig?

Ett bra grovfoder, som inte består av allt för mycket vatten!Så det är mat och inte "bara" vatten.Lympos Kombi tycker jag funkar bra, sen har jag haft äldre fullblod som blivit jättefina på Kli!Har hästen fri tillgång till grovfoder?Om inget hjälper kanske dags för ett blodprov.Lycka till!!!:)

Har du en analys på ditt grovfoder? Vet du hur mycket energi och protein hästen håller sig bra på normalt sett?

Nej det har jag inte, har ej haft hästen så länge plus den går på bete just nu. Blir stödfodrad med kraftfoder men har fått första skördningen av det tilltänkta höet nu som ska skickas på analys enligt stallägaren :)

Jag vet bara vad förra ägaren har gett och har det att gå på.

Jag ger min dam 0,5-0,75 dl rapsolja per mål. Men solrosolja, majsolja, rapsolja... spelar mindre roll vilket det är. Olja är energirikt och ett bra komplement till foderstater som redan innehåller mkt stärkelse. Hästar saknar gallblåsa, vilket gör att de inte kan bryta ner stora mängder fett åt gången utan därför är mindre givor att föredra, med långsam tillvänjning om man inte gett hästen olja tidigare.

Min häst får 3-4 mål kraftfoder/per dag, eftersom hon får rätt mkt lucern/Hippo/Havre, flera "mindre mål".

Potatisprotein är "närproducerat" om man jämför med sojan, skonsamt för hästens mage, innehåller aminosyror som är bra för hästen. Det går åt små mängder, för att höja proteinhalten i fodergivan. Så även om det verkar dyrt i inköp, så lönar det sig om man ser på vad man får.

Det kniviga ÄR att hitta leverantörer, du får googla och höra dig för bland vänner och bekanta, så kanske ni kan sambeställa om det visar sig att det kan vara något för din häst.

Fodertillverkare som tidigare mestadels har använt soja, som proteinförhöjning har övergått till potatisprotein.

Är det inte mycket olja då? Jag vet ej vad som är normalt men kanske ska börja ge 0,25 dl vid 1-2 mål om dagen till att börja med. Knepigt nog har jag inte ändrat något men den har äntligen börjat lägga på sig igen. Kanske är så att den påverkas mycket vid skador och när det händer saker omkring men vilket fall som helst så är ingen gladare än jag att den numera ser normal ut nästan :) Lite till kan det läggas på men samtidgt saknas det muskler efter den inte är igång så det blir nog bra :)

Jag skulle kör med en avmaskning (annan medel an sist) och börja med havre/majs, 1kg 4-1.
Finns hos Svensk Foder.

Som jag skrev var träckprov taget och jag avmaskar inte med flera olika medel för att chansa när det inte visar något för jag vill inte att hästen ska bli immun mot de medel som finns idag.

Vad för majs menar du? Är det typ majs på burk? Är intresserad av att lära mig så om du ser detta så skriv gärna!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 496
Senast: nexxa
·
Hästmänniskan Hej! Det har nyligen uppstått en konflikt mellan mig och en kvinna som samäger en häst tillsammans. Vi har under ca 2 år ägt hästen 50%...
Svar
13
· Visningar
2 928
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 725
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama