häst som tänker bakåt o skjuter rygg

B

Brian-03

Har en häst på 6 år som är 180 cm. han har stått hela vintern pga graviditet men jag håller nu på och sätter igång han. han är inte utbildad för så långt hann jag inte förra året innan han ställdes av. blev inriden förra året

Nu är han att så fort jag kommer upp på ryggen så tänker han bakåt och vägrar gå fram. skjuter upp ryggen samtidigt. enda sättet att få han och ge sig är att han får gå pyttesmå volter och då ger han sig efter 5-10 min. men det är precis varje gång..vet inte om jag skulle sitta kvar om jag gav han ett litet rapp. sen är han som sagt stor.
Han är kollad och sadeln är kollad o den passar. sen så förstår han framåtdrivande hjälperna men det sker bara när jag suttit upp sen när han gett sig så är han toppen och framåt hela tiden och verkligen ger allt

ni som haft unghästar göra så hur har ni löst det.

Sv: häst som tänker bakåt o skjuter rygg

Jag antar att du longerar innan du sitter upp? Jag skulle nog tänka att det kanske är lite spänning av sadeln/ryttaren.

Men annars: Det jag brukar göra om hästen blir istadig och inte vill gå framåt är att jag gör en volt = hästen får annat att tänka på, när jag är på väg ur volten mot den riktning vi ska, så brukar jag bara dutta till henne med spöt och smacka. Då brukar hon gå fram direkt. Jag har iof tränat henne så att hon verkligen förstår att smack = framåt, svarar hon inte direkt på en smackning så lägger jag till spöt.

Nu kom jag in på hur jag gör med min tjej här, men hon kan bli lite grinig emellanåt och inte vilja gå framåt, bocka och stegra sig när man kommer till ett visst ställe i början av ridturen och det här funkar på henne.

Annars kan du slänga upp någon som inte åker av och som kan dutta till honom lite med pisken. Inte hårt såklart.

ja sadeln är kollad och även inpassad efter honom. han tycker det är otäckt med något på ryggen direkt man lägger dit något. men går över inom några minuter.... kan ju vara det att han reagerar direkt då jag sätter mig i sadeln eftersom det släpper efter några minuter.. kanske ska börja med att stå still då jag satt mig upp så han vänjer sig innan jag skrittar iväg....

Om han tycker det är otäckt med att ha något på ryggen öht kanske du har slarvat med steg i inridningen o sadelvänjningen. Är det samma om du rider barbacka? Trappa upp med tyngden på ryggen, alt var inte rädd att kittla lite med spöt om det bara är fjanterier.

Håller med de övriga!
Min häst gör ungefär likadant vid uppsittning, framförallt om han har stått dagen innan. (9år, 176cm)
I början longerade jag honom innan jag satt upp.
Numera så räcker det att fortsätta driva framåt och när han gått 10-50m så blir han normal igen:)

Om han tycker det är otäckt med att ha något på ryggen öht kanske du har slarvat med steg i inridningen o sadelvänjningen. Är det samma om du rider barbacka? Trappa upp med tyngden på ryggen, alt var inte rädd att kittla lite med spöt om det bara är fjanterier.

har inte slarvat med inridningen. har ridit in flera hästar under mina 25 aktiva år med hästar och alltid gått försiktigt fram. sadel vänjningen tog mig 1 år då han inte ville acceptera den. nu gör han det. inga problem och sadla han eller spänna. han gör ingenting, han gör inget när jag sitter på han heller utan bara då vi ska röra oss framåt i början... han är mycke riden förra året. det här är inge nytt för honom.han är inte ens sur när han gör så här, han försöker inte få av mig heller. har aldrig testat lägga till spö lite försiktig, använder aldrig ett sånt vid ridning, jag longerar han alltid en liten stund före så han får springa av sig lite energi

Håller med Jenku, låter helt enkelt som en mild sadeltvång, inte alls ovanligt, speciellt inte på en ung häst som dessutom stått länge. Ta det extra försiktigt vid sadling/spänning av gjorden. Led hästen ett tag innan uppsittning, eller ännu hellre longera innan. Och sen låt honom "gå av det" när du suttit upp. Ingenting att ge han spö för tycker jag, då kanske det bara skapas ännu mer spänning kring uppsittningen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 488
Senast: skiesabove
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 591

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka