Häst som studsar när man tar i honom.

Sv: Häst som studsar när man tar i honom.

Jo visst har jag gjort det, jag har haft travhästar i över 6 år nu så nog vet jag.

Totola: Du har rätt, man vet svaret bäst själv, ibland vill man bara ha lite synpunkter på hur andra reagerar.
Han är både lättstressad,tjurig ,dominant och har dåligt minne ! :rofl:
Han reagerar väldigt starkt när man säger till honom, och det kan man ju säga att man är ju själv tuffare på marken, har själv varit med om en del ridolycker som innefattar stegring..

PiperGarden: haha ingen Laholm här inte ;) Det blir nog lite FÖR bra..
Varför ska inte du va med? Hade sett fram emot att titta om jag kunde ta mig ut till Laholm ju ! Ja, han gick på travet tills han var typ 5 år? och sen stod han i 2-3 år innan jag köpte honom.
Näe, stuntryttare behöver jag inte ;) Det är något jag o pållen måste lösa, men vi ska bara komma på hur..

Hihi trevlig kombination :D

Har du testat låsa fast hästens huvud vid ditt ben med hjälp av tygeln? Lite elak metod mot hästen, men man anänder det som fungerar.. är lite underkastande för hästen eftersom den är totalt utelämnad och inte kan göra mycket när den väl står så böjd, den får ingen kraft.

Har du problem skulle jag nog försöka hitta en BRA tränare som kan hjälpa till från grunden. Det är nog en del respekt - och tillit som saknas, och det kommer man ibland ifrån på helt oväntade sätt när man väl hittar knappen som fungerar och har förtjänat det hela.

Jo ;)

ja jag har testat att låsa fast huvudet, men det är ju det att han är så snabb ! Han vet precis när ngt är påväg att hända..hm.

Jag har haft många tränare och ingen har kunnat hjälpa mig hitintills, så jag har släppt det lite ;)

typiskt... är lite sugen på utmaningar, har ju ridit in alla galningar på jobbet... ;)
jag ska vara med i Laholm, om det blir av... det var bara 4 anmälda och det behövdes 8... så alla med ridtravare här MÅSTE anmäla sig!!! :bump:
arbetar du nåt med ledarskapsövningar på marken?
funkar det tills du börjar kräva saker, eller är han likadan hela tiden? alltså, kasn du kravlöst skritta ut i skogen? trava på lösa tyglar i skogen? bråkar han och skyggar?
/Linda, som blev väääldigt sugen på en utmaning... :o :D

bara en tanke slog mig nu. Rider du med spö??? Är han likadan om du rider utan spö? Min pålle är hopplös när man rider med spö. Så jag får rida utan och då fungerar han jättebra.

Har du testat att göra upp en plan?

När jag sätter mig på min stolla och känner att hon är i "det blå", studsar och far och inte "vill lyssna", då får hon riktigt jobbigt. Beroende på var jag är så tänker jag tex:

Fram till den stenen ska vi skritta med mycket små steg (korta tyglar) och sedan stanna. fungerar det blir belöningen att gå fram till nästa sten/träd/lyktstolpe etc och sedan stanna igen. Böja huvudet åt höger, sedan till vänster (utan att flytta kroppen) protesterar kusen gör man det rejält jobbigt att göra fel (snurra eller rygga eller det som passar där man står). Så fort hästen gör rätt belönar man rejält och går fram igen. Vid nedförslut, stanna och rygga (behöver inte vara snyggt men bakåt ska hästen!), skritta igen och upprepa ryggningen. Vid liten glänta eller vägskäl, lägg volter åt båda håll och känn att du kan styra över varenda rörelse osv.
Så fort detta fungerar berömmer jag och går hem till stallet och låter hästen vara till nästa dag. Nästa dag gör jag på liknande sätt och den tredje dagen ser jag om något fastnat, om inte fortsätt på samma sätt.

Tänk rak häst-stark häst, böjd häst-svag häst.

Är hästen het rider jag den alltid lite ställd åt något håll. På väg rid antingen serpentiner eller sidvärtsrörelser, håll en ständig kontakt med munnen utan att hänga (plocka hela tiden med handen i takt med skritten och försök hålla händerna stilla). Undvik att sitta framåtböjd eller att knipa med knäna, andas ner i magen och sjung gärna (urfånigt men en egen sång är jättebra att ha)

Jag hade en häst som stegrade sig och la sig när det blev för jobbigt och henne hade jag en inspänning mellan benen på och då kom hon inte upp i vilket fall.

Rider en travare för tillfället... Ett tips är att släppa hästen i ett ridhus, låt den springa av sig rejält. Travare har otroligt bra grundkondition och om du bara skrittar, jag kan ha missförstått det där, men OM, så hinner hästen samla på sig otroligt mycket energi.
Det kan ju i varje fall vara värt ett försök...

Lycka till!

Nämen vad trist att inga fler anmäler sig, dålig stil när någon anordnar något sådant :mad: :angel:

Jadå vi håller på med mkt NH, han är helt underbar på marken :love: Inga problem där inte.Ska rida i morgon, hann inte idag.Får uppdatera då hur det gick ;)

Tack för tipsen :bow:
Det gäller väl att vara steget före hela tiden och sysselsätta honom så han inte hinner tänka/vilja krångla.

ja, RIKTIGT dålig stil av dom som inte anmäler sig! :mad: :angel:
hoppas det går bra, enda tipset jag kan komma på är att inte glömma eftergiften så fort han gör som du vill. Hästar som bråkar måste man vara tydlig och noga med belöning med. Du vet var jag finns om du ångrar dig... ;) :D

PiperGarden skrev:
typiskt... är lite sugen på utmaningar, har ju ridit in alla galningar på jobbet... ;)
jag ska vara med i Laholm, om det blir av... det var bara 4 anmälda och det behövdes 8... så alla med ridtravare här MÅSTE anmäla sig!!!
Skulle gärna komma, men har inte tid eller råd just nu. Särskillt inte tid... Annars har jag pratat om att åka, för den dök upp precis efter att jag frågat om det inte gick att ha ngt i halland för oss... :(

Det låter lite som en av galopphästarna jag rider. Han gör så om man går på honom (behövs väldigt lite) bakifrån och samtidigt håller igen honom. Det blir helikoptereffekt av det hela för han vet inte var han ska ta vägen.

Prova att bara ha ett mjukt stöd i tyglarna och rida för sätet istället. Sitt tungt, mjuka små små halvhalter och är han så pigg att du inte kan skritta så trava en bit i balanserat tempo och prova sen igen.

Prova att hålla om med skänkeln och lätta lite i handen och bara låta honom springa lite först. Sedan kan du börja arbeta honom lite allt eftersom.

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 991
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 497
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196
Ekonomi & Juridik Önskar lite feedback från er hästkunniga människor. Vi är spekulanter på en ponny som är tänkt att bli min dotters första egna ponny...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
13 748
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar