Häst som står...

percival

Trådstartare
Jag har verkligen noll koll, har aldrig haft en skadad häst innan heller för den delen. Jag har ett stooort sto som kräver mkt mat och dessutom är glad i maten.. tyvärr så är inte höet lika intressant.
Efter det tråkiga beskedet på kliniken så blev följderna en halt häst som ska stå i en liten litensjukhage och i sin box alltså inga promenader på 3 hela veckor tills återbesöket. Detta är solklart men hur gör jag med kraften, jag förstår att jag inte längre kan proppa i henne en massa käk men hur mkt kan jag dra ner och vad ska jag ge henne??? Hon är mkt svårfödd så därför är jag orolig att hon kommer att tappa massa vikt :crazy:
Vi har bra värden på höet och efter dessa så har hon fått(innan skadan), 2,5 liter Mustang, 2 liter korn, ca 1,5 liter hestekraft + mineraler. Och på det massa hö/hösilage.
Någon som har några tips? Vad kan man ge en häst under konvalecent som bara står och som dessutom redan nu är tunn?
 
Sv: Häst som står...

Va med gräs?? Det är ju lite jobbigt att plukka åtm. 25 kg om dagen, men va gör man väl inte???:banana:
 
Sv: Häst som står...

Kolla upp i de olika fodersortimenten som finns..
Eggersmann har ett som heter "Cool Mix", Krafft har "Rehab".. Spiller´s har lite att välja på oxå.
Dom kanske är dyrare än vanligt foder, men är det bara under en viss tid dom ska vara konvalecenta så kan man ju kosta på det.
"Det bästa till det bästa"..:banana:
På Hippocampus finns foderstats-uträkning som man kan använda sig av..

Lycka till !
 
Sv: Häst som står...

hehe jae du.. jag vet att jag har skrivit dem här innan och jag har siffrorna här någonstans(i röran) men just nu hittar jag dom inte. Det är uträknat efter foderstaten min häst har fått minus hestekraften.
Kan kolla upp hövärdet om det skulle hjälpa.
 
Sv: Häst som står...

ja Fri tillgång på lucern hackat strå (om hon äter det) eftersom det innehåller melass som smaksättare så borde hon gilla det bättre än hö? Då behöver du kankse inte öka på kraften och bra komplement om höet inte är så populärt. Eftersom hon står i sjukhage skulle jag iallfall föredra något mer tuggbart så hon kan pyssla med det. Har du provat med hösilage? vissa hästar föredrar det framför hö, finns ju att köpa på småbal.
 
Sv: Häst som står...

Påtvingad boxvila innebär en stor omställning för hästen. Som andra gräsätande flockdjur har naturen utvecklat den för ständig rörelse.
En av konvalescensens vanligaste komplikationer är matsmältningsstörningar, vilka ofta har sin grund i grovtarmens funktion.
En konvalescent bör ha tillgång till halm, den tillför fibrer och ger möjlighet till sysselsättning. Det kraftfoder som tillförs bör oxå vara fiberrikt och inte ge för högt tillskott av energi (bort med kornet)
Vidare bör man undvika stärkelserika kraftfoder (havre) då dessa kan påverka grovtarmsfunktionen negativt.
Det kraftfoder man tillför bör vara fritt från havre, men samtidigt tillföra högvärdig proiein som stödjer muskelfunktionerna och nybildning av vävnad.
Hästar under konvalescens har vidare ett lika stort behov av vitaminer och mineraler som en frisk häst.
Jag skulle satsa på att ge Krafft Rehab (för konvalescent-hästar) ett bra grovfoder och mineraler. Mvh Linda
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 033
Senast: Cattis_E
·
Hästvård För ett par år sedan gjorde jag något otroligt oansvarigt och köpte en osedd häst från utlandet. Från ett känt försäljningsställe som...
Svar
16
· Visningar
3 301
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 206
Senast: ufot
·
Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 840

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp