Häst som stannar och vägrar gå i dressyren

cantaro

Trådstartare
Jag har ett problem med min häst, han är en trevlig herre på 20år, han är väldigt pigg och frammåt att rida när vi rider ut, hoppar eller vid lättare dressyrpass.

Men när vi har ridit dressyr och jag börjar kräva mer av honom så blir han genast mer seg efter att vi ridit en stund och vid vissa övergångar från tex skritt till trav eller från halt till skritt så stannar han och vägrar gå frammåt. Att lägga till spöt hjälper ibland men ibland struntar han i det med, och går då bara frammåt igen när jag ger långa tyglar. Däremot galoppfattningarna tar han allltid! Det är inte varje dressyr pass han gör så här utan bara ibland och har han börjat så kan han fortsätta hela ridpasset till och från.

Är det någon annan som har varit med om sådant och kan ge mej tips om hur vi ska träna bort det?
 
Sv: Häst som stannar och vägrar gå i dressyren

Han kanske inte riktigt orkar bära sig så samlat som förr i tiden? ;) Du kanske ska rida honom i en lägre och friare form än vanligt? Skritt är en svår gångart, det är ofta där som hästar kan sega till och tappa bjudning, åtminstone är det så för mig.. Mycket övergångar kan hjälpa och renodla skänkeln så att han verkligen tar den.

Annars kanske han testar dig också, beroende på hur länge du har haft honom?
 
Sv: Häst som stannar och vägrar gå i dressyren

Jag har haft hästen i många år men dressyr har väll tyvärr inte varit min starka sida under åren, utan det har blivit mycket skogsridning och fart och fläckt. Vi har givetvis varit i paddocken tidigare med och ridit dressyr men jag har inte krävt något av honom på samma sätt som nu.

När han får gå hela passet i en friare form(på nästan lång tygel) så blir det aldrig något problem utan då jobbar han på bra. Men jag vill gärna kunna korta upp tygeln och samla ihop honom lite mer för annars vill han gärna försöka smita undan när jag ber honom om saker.

Jag har med funderat på om det är att han testar för att slippa när det börjar bli lite jobbigt. Hur är det lättast att lösa situationen då?
 
Sv: Häst som stannar och vägrar gå i dressyren

Som hier skrev: han kanske inte riktigt orkar som förr. Kanske räcker det med lättare dressyr och uteritter och sånt som han tycker är kul. Är man en 20-årig gentleman vet man vad man orkar och inte. Det kanske inte är läge för pension, men lite nedtrappning i arbete?

Hur länge rider du mellan skrittpauserna? Med de "gamlingar" jag har haft har jag gjort så att jag har ridit 7-10 minuter sedan pausat några minuter sedan 7-10 minuter jobb till innan nästa paus. Det brukar hålla dem arbetsvilliga och på gott humör.

Om jag vore du skulle jag prata med min tränare eller någon annan duktig person jag litar på.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 807
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 595
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp