Så jag bestämde mig för att göra upp med min 1000 kilos häst..
Jag tog på mig löparskorna och ledde honom till en grusväg utan diken där jag började tömköra. Efter att ha masat sig framåt några minuter stannade han och jag slog till honom och gormade på honom. Han såg sur ut och hotade med bakbenen men gick inte. Då slog jag till honom en gång till ordentligt och forsatte att gorma.
...då slog han bakut, kastade sig omkring, stegrade sig och försökte skena hemåt. Jag forsatte att skrika åt honom hela tiden (arg som ett bi!!!
) och han kunde inte sticka för jag tog tag i ena tömmen...han forsatte att kasta sig omkring men tillslut ställde han sig blickstilla och stirrade på mig....då började jag prata lugnt med honom...bad honom att stå stilla så gick jag fram till honom...rättade till tömmarna och ställde mig bakom igen....gav kommande för framåt och efter det gick han som en pärla hela vägen...både bortåt och hemåt. Jag provade även att trava bortåt och det var inga som helst problem. Han lydde direkt. Nu är frågan om vi måste "göra upp" nästa gång jag tömkör igen eller om det räcker nu..tänkte rida honom i morgon och tömköra igen på fredag....mina 60 kilo mot hans 1000 är ju en ojämn kamp om han bestämmer sig för det...men jag tror inte att han gör det.