Häst som stannar när man kör

Sv: Häst som stannar när man kör

:bow: Det finns många vägar att gå, vilken som är den rätta just för dig är svårt att sia om. Men du lyckades hitta den. :bow:

ardennern skrev:
Så jag bestämde mig för att göra upp med min 1000 kilos häst..
Jag tog på mig löparskorna och ledde honom till en grusväg utan diken där jag började tömköra. Efter att ha masat sig framåt några minuter stannade han och jag slog till honom och gormade på honom. Han såg sur ut och hotade med bakbenen men gick inte. Då slog jag till honom en gång till ordentligt och forsatte att gorma. :devil: ...då slog han bakut, kastade sig omkring, stegrade sig och försökte skena hemåt. Jag forsatte att skrika åt honom hela tiden (arg som ett bi!!! :devil: :devil: ) och han kunde inte sticka för jag tog tag i ena tömmen...han forsatte att kasta sig omkring men tillslut ställde han sig blickstilla och stirrade på mig....då började jag prata lugnt med honom...bad honom att stå stilla så gick jag fram till honom...rättade till tömmarna och ställde mig bakom igen....gav kommande för framåt och efter det gick han som en pärla hela vägen...både bortåt och hemåt. Jag provade även att trava bortåt och det var inga som helst problem. Han lydde direkt. Nu är frågan om vi måste "göra upp" nästa gång jag tömkör igen eller om det räcker nu..tänkte rida honom i morgon och tömköra igen på fredag....mina 60 kilo mot hans 1000 är ju en ojämn kamp om han bestämmer sig för det...men jag tror inte att han gör det.

:bow: :bow: :bow: :bow:

Han kommer säkert att testa dig igen. Men nu vet du ju hur du ska göra. På honom igen bara! Vänta inte förlänge till nästa gång!
/M

Bra att det gick bra utan nån slaggjord. På travare är det en bra grej, men inte på en kör/arbetshäst.

Tänk om man ska köra i skogen, kanske med sax. Då kan det ju vara väldigt bra om hästen går att köra utan att den sparkar bakut.
Så en slaggjord är ingen lösning för en arbetshäst i mina ögon. Den måste kunna gå för vagn utan såna hjälpmedel. (Skulle för övrigt vilja se den som får dit en dylik på ett bra sätt på en skogsvagn).

Men en slaggjord kan väl vara en övergående lösning på brukshäst. Alltså medan man befäster vem som bestämmer. Att ha en sparkande häst är inte lämpligt vare sig i bruks eller trav. Och dessutom kan inte slaggjord användas utan skacklar, eller finns det mer varianter?

mizz- som idag haft en skenande häst med släpa, eller skenande och skenande, kompisen drog en repa i hagen så då skulle det följas med utmed vägen, yippie-eller ngt som matte sa.

Idag var vi ute och tömkörde igen. Han stannade inte en enda gång. Han lydde och travade även bort från stallet. Han är nog egentligen ingen "sparkande" häst utan bara en väldigt kaxig ardenner som har fått göra som han vill med förra ägaren. Han är pigg och framåt och kommer förhoppningsvis bli en bra brukshäst såsmåningom...o till helgen är det dags för vårbruket och harven ska spännas för för första gången...:crazy:

burton skrev:
Bra att det gick bra utan nån slaggjord. På travare är det en bra grej, men inte på en kör/arbetshäst.

Tänk om man ska köra i skogen, kanske med sax. Då kan det ju vara väldigt bra om hästen går att köra utan att den sparkar bakut.
Så en slaggjord är ingen lösning för en arbetshäst i mina ögon. Den måste kunna gå för vagn utan såna hjälpmedel. (Skulle för övrigt vilja se den som får dit en dylik på ett bra sätt på en skogsvagn).

Slaggjorden är en billig försäkrning! Om man ser en med slaggjord så betyder det inte att den hästen slår!
Det är ju klart att en körhäst inte ska ha sådana dumheter för sig men OM! den skulle gå någonting för sig så är den ju inte i vägen om den sitter där direkt!
På travbanan har de flesta slaggjort i alla fall i ponnytravet.
har alltid slaggjort på mitt russ även om han aldrig någonsin visat minsta tendens till att slå. Det kan ju hända olyckor! tillexempel att en häst skulle få en töm eller draglina på fel sida om något ben!
Då är det många hästar som slår uta H*lve**e.

Hej! Förstår om du tyckr det är lite besvärligt att få ett ton med egen vilja emot sig....
För det första tror jag inte att vi kan bli "Flockledare" när vi tillbringar så lite tid med våra hästar .
Däremot tror jag att man kan bli sammarbetspartners som ska visa vrandra respekt.
Han prövar ju och ser om han är "the Boss" .
Tex: Han stannar med vagnen och du säger att ni skall gå...Han slår bakut...Du ger dig då du tycker det är otäckt.
Du får alldrig ge dig om han inte går framåt !!! Går han inte framåt låt han står där då......Någon gång tröttnar han ju..
Börjar han backa styr ner i ett dike eller något så han får et lite besvärligt.
Behandlar han inte dig med respekt varför ska du ge han respekt???
Blir han "DUM" och slår såm måste du nog sätta hårt mot hårt(Grymt där tvistar den lärde)Gör du inte det kommer det bara bli värre och värre för då är ni inte arbetskompisar längre uan han är din chef!!

Rekommenderar ingen att styra ner i diket med vagn!
Det kan sluta i katastrof!
/M

Varför ha så brottom med harven! Tycker inte att det verkar som om ni är färdiga för det! Vägen tillbaka blir lång och krokig om något går åt fanders!
/M

Jag kan bara hålla med mia. Att sätta han framför en harv som väsnas får säkert bra fart på han. Men det är inget att rekomedera. Inte kul om han börjar att bråka med den.

På travbanan ja! Men jag som kör bruks har inga vagnar där det skulle passa att sätta en slaggjord på. Skakelfästena är alldeles för låga, det skulle bli en extremt lång gjord isåf. Det funkar rätt bra på en travare som har en lätt vagn. Men sparkar en stor nordis/ardenner med tung vagn så går nog slaggjorden av ganska så direkt.

Slaggjord kan t.om. reta vissa hästar till att slå mer.

Men också hindra att hästen inte sparkar över skackeln.

Slaggjorden kommer inte att hindra hästen att slå över skakeln om den fortsätter att slå. Den ska hindra såpass att kusken ska hinna rädda sig ur vagnen innan hästen hunnit slagit så högt. Slaggjorden kommer att gå av eller glida ur sitt läge om det är en "ilsk" häst som bestämt sig för att slå illa.

Senast ändrad av en moderator:

åke skrev:
Jag kan bara hålla med mia. Att sätta han framför en harv som väsnas får säkert bra fart på han. Men det är inget att rekomedera. Inte kul om han börjar att bråka med den.

Han har dragit vagnar med rostiga hjul som skramlar bra mycket mera än harven. Han reagerar absolut ingenting på vad han har bakom sig. Vi har även kört släde och ibland måste man korsa en asfaltsväg där det inte är någon snö och det låter minsann men han bryr sig inte ett dugg.
Tyvärr har ni nu fått för er att hästen är ett monster som sparkar jämt. Så är det inte. Han sparkade när vi bråkade om han fick stanna eller inte. Han har inte gjort det efter det och aldrig innan heller. Men då fick han ju stanna och en av oss hoppade av och gick framför men så kan man ju inte hålla på i all evighet. Jag har tömört nästan varje dag och han går jättebra nu. I skogen och på gärden har han aldrig stannat utan bara på vägen. Han tycker nog att den är långtråkig..

Hej
Har själv en ardenner/halvblod som jag kör inom allt. Du måste nog motivera din häst lite att utföra det du vill. Han måste tycka att det är roligt. För honom är det bara en onödig omväg till stallet där det finns mat osv. Tag med maten t.ex och bjud honom på det halvvägs. Är det gott bete ute som nu så låt honom stå och beta, jag där du bestämmer. Du måste föra in lite mer positiva saker - det är ingen traktor. Stanna och kela lite med honom samtidigt som han får stå där och njuta av både bete och annat. Du måste helt enkelt vara smartare, såsom en bra ledare är. Dra fördel av alla positiva saker som dyker upp -- köp honom inte genom mutor etc. utan visa på positiva saker som finns och dyker upp. Sedan en sak, visst kan man höja spöt lite och mana på i luften, det räcker oftast med en snärt där. De är ju lite lata och bekväma av naturen - men var ALDRIG arg. Man kan lätt markera med spö osv men helt utan aggresivitet. Det adrenalin du utsöndrar känner han direkt. Så var smartare och motivera honom till det du vill - mycket beröm när han gör rätt osv. Lycka till...
Peter & Jupiter
Mölnlycke

Han har motivationen i skogen och på åkrarna. Harvningen gick jättebra och även sådden. Han är en helt annan häst här än han är på vägarna. Han är definitivt inte bilrädd utan jag tror nog att han helt enkelt tycker att det är tråkigt. Jag har också funderat på underlaget eftersom han är oskodd. Det är grusväg och jag har pratat med hovslagarn om det men han säger att det vore synd att sko honom eftersom han har så väldigt bra hovar och var säker på att han inte är ömfota. Vad tror ni?

haha jadå sådär gör min häst alltid när vi går hemmifrån utan sällskap det är en vanesak de blir mer o mer trygga med ryttaren/kusken ju mer man gå ut ensamma med dom och så krävs det ett starkt ledarskap av ryttaren/kusken med.

hästen frågar helt enkelt om den behöver gå vidare för helst vill den ju gå hem o dega i hagen igen med resten av flocken.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 317
Senast: lirco11
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 207
Senast: Nota
·
Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
819
Senast: Hermelin
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka