Häst som stannar, häst som backar och häst som är svår att ta in från hagen! Hjälp!

J

Jessy_

Hejsan!
Nu är det så här att jag har ett par problem med mina sköthästar,
som jag verkligen skulle vilja få bukt med!
Blir jättetacksam för svar!

1. Min sköthäst Birre brukar tvärstanna och vägra gå en meter när jag är ute och rider, även fast jag har en hästkompis med mig. När jag skänklar på honom och försöker vara bestämd så blir han bara jättesur och bockar och sparkar bakut (på stället, men inte så att han slänger av en) och jag är ganska feg av mig så jag blir ju bara rädd när han gör så, även fast jag försöker att vara bestämd. Efter några minuters tjurande brukar han ge med sig, och gå framåt (om än motvilligt) men det är inte kul att veta inför varje ridtur att han kommer att göra så.
Det känns också som om han har vunnit över mig, eftersom jag första gången blev så rädd att jag lät min kompis prova få honom framåt, och nu är det som om han själv bestämmer t.ex. på vilken sida av stigen han ska gå när vi rider, om han ska nosa den andra hästen i rumpan eller inte, osv. Ibland ifall jag vill gå upp jämsides med den andra hästen, så piskar han bara med svansen, sätter bak öronen och ignoerar mig. Så det är nästan han som bestämmer..!
Vad ska jag göra?!

2. Birre är väldigt svår att ta in från hagen, eller rättare sagt, omöjlig! Han går inte att muta med vare sig mat, lockande eller annat. Till och med om man lämnar honom helt ensam i hagen (han går med 3 andra) så vill han inte in.
han har två metoder när han inte vill in. Den ena är den så kallade "skrämselmetoden" (som jag kallar den). Då travar han runt en i cirklar som bara blir mindre och mindre och "attackerar" nästan. Han springer mot en med bakåtstrukna öron, hugger i luften och sparka bakut farligt nära en.
Den andra metoden är "springa-iväg-metoden" som är precis vad den låter som. Han springer helt enkelt i väg, och man behöver minst 3 personer, ett stort lass med tålamod och ORK att försöka tränga in han någonstans i den kolossalt stora hagen. Ibland har jag jagat honom i timmar!
Vad ska jag göra!?

Det var de största problemen jag har.
Sen handlar det om min andra sköthäst. Han har haft ont i ryggen nu länge så han har inte gått att rida på jättelänge, men nu har vi börjat sätta igång honom försiktigt, försiktigt igen (han är 22 år gammal, men pigg!). Fats mitt problem är: När jag rider honom nu när han sätts igång är han SUPERPIGG! Ibland kan jag knappt hålla honom! På hemvägen då det ska vara skritt så kan han sticka iväg i trav eller galopp, och då kan jag inte hålla honom då han är väldigt stor och stark! Å andra sidan vill jag att han ska vilja bli riden, för mitt problem när jag slutade rida honom förut var att han stannade och backade precis när man hade gett sig iväg på en ridtur, och så fasar jag fär att han ska göra nu (han har varit på väg att göra det några gånger). Så jag vill att han ska VILJA bli riden, och så vill jag att han inte ska vara så hetsig på hemvägen.
Vad ska jag göra!?

Blir jätteglad ifall ni kunde ta er tid och svara :)


Kram! /Jessica
 
Sv: Häst som stannar, häst som backar och häst som är svår att ta in från hagen! Hjäl

Be att få hjälp av nån som kan visa dig hur man får hästen att uppfatta dig som en ledare.Hästarna respekterar dig inte o det kan bli riktigt farligt.
 
Sv: Häst som stannar, häst som backar och häst som är svår att ta in från hagen! Hjälp!

Håller med fotis!

Och vad det gäller den gamle som drar hem som en avlöning, släng in ett stångbett eller liknande, vad som nu behövs, så du slipper hala och dra.
 
Sv: Häst som stannar, häst som backar och häst som är svår att ta in från hagen! Hjälp!

Kolla annars runt i NH-mappen, där kanske finns något tidigare inlägg av någon som haft liknande problem...
 
Sv: Häst som stannar, häst som backar och häst som är svår att ta in från hagen! Hjälp!

Svar till fråga 1: Mitt förr ponnysto, var j*kligt egensinnig och envis, hon gjorde samma sak, hon tvärstannade, vägrade gå en meter, till och börja med använde jag skänklarna, sen pisken lite lätt och tillslut satt jag av och skulle leda, de gick inte, sen om jag satt på henne och använde pisk, nån som ledde eller annat så kickade hon riktigt högt i luften, eller så började hon backa! Hon gick ner i dikten ibland. Jätte jobbigt var det.:crazy: :cry:. Jag har jätte mkt tålamod men tillslut orkade jag inte längre, hon började även "göra saker" på marken också. När jag ledde slet hon sig, med kejda. Hon stack iväg mm. Hon hade inte ont någonstans heller. DIN SKÖTHÄST verkar precis likadan, om jag var du skulle jag inte vilja rida den, det kan börja med andra saker också när den märker att den "kan bestämma":cry:
 
Sv: Häst som stannar, häst som backar och häst som är svår att ta in från hagen! Hjälp!

Jag tycker att det låter som om hästen tycker att det är för j-ligt tråkigt att bli riden. Kanske har den varit med om saker innan den kom till dig som gjorde den sån. Kanske det inte handlar om att du behöver visa den att du är dess överman utan skapa ett förtroende mellan er. Hästen kanske inte litar på människan och gör allt för att slippa.
Min häst kom från travet och var lika dan. Han ville inte bli fångad och vände upp baken och hotade mig i början.
Jag höll på och tragglade med infångandet och ridningen i flera år innan jag egentligen förstod vad det var det handlade om.
Idag skulle jag gjort annorlunda och låtit bli och rida tills vi fick ett bra förhållande till varandra. Jag skulle nog ha spenderat mycket tid med honom och gjort ledövningar för att vinna hans förtroende. När det hade fungerat och det gick att fånga honom i hagen så skulle jag nog börjat rida och ställa krav. Han tyckte förmodligen att det var piss att bli riden och ville nog därför inte komma i hagen.
Det var först när jag la om min ridning och började med akademisk ridkonst och den filosofin och vad det innebär som vi började få bättre kontakt. De korta men intensiva träningspassen tyckte han var roligt. Jag tränade mycket från backen med honom. Efter ett tag så räckte det med att jag ropade på honom i hagen så kunde han komma springande.
I dag har jag inga problem med honom i hagen eller ridningen.

lyssna på hästen den är nog "elak" av en orsak. var ödmjuk mot den och försök hitta varför den är så. Den försöker nog sätta sig på dig av en anledning.
 
Sv: Häst som stannar, häst som backar och häst som är svår att ta in från hagen! Hjälp!

Min första ponny betedde sig precis som din, dock bockade hon inte, utan stannade och backade. Tog det emot nånstans och hon inte kunde ta sig bakåt började hon stegra sig. Inte hjälpte det att någon red före och liksom "lockade" med sin häst. Hon brydde sig inte.
Inte hjälpte det heller att vända och låta henne gå hem. Det spelade ingen roll. Hon skulle backa!
Jag var feg och vågade inte sätta hårt mot hårt. -Skulle hon stegra och slå över?? Det slutade med att vi knappt hunnit från gården så var hon igång. Ibland gick det riktigt bra och ibland var det helkört.

En gång blev jag så rädd att jag blev jättearg. Det var en mörk sen höstkväll och jag och min ridkompis var ute och red. Vi hade kommit några kilometer när mitt sto tvärstannade och började backa okontrollerat. Det gick ofrånkomligt rakt mot det branta djupa diket med en massa stora stenar i. Jag var livrädd!
Fast hon kände backen försvinna under henne vägrade hon sluta backa... Det slog enorma gnistor (sko mot sten) och hon blev riktigt rädd- så även jag. Hon hoppade i rena förskräckelsen upp ur diket och gick framåt.
Min rädsla hade gjort mig riktigt förb*d och det gav mig mod!

Några hundra meter senare var det dags igen. Backen var i, men den här gången fanns där inget dike, utan hon backade helt sonika in i skogen.
-Då var jag beredd- och less!! Jag tänkte: "Backa då din djä*l häst", och jag tvingade henne att backa. När hon ville stanna fick hon backa ännumer och mer och mer... tills JAG ansåg att det var nog.

Resultatet blev lyckat. Hon testade nån gång till och då var det bara att backa tills matte var nöjd.
-Behöver jag säga att hon la av ganska snart med sina dumheter??
Och jag hade blivit tuffare på köpet. Det är jag glad för idag.

Samma metod hade jag när hon backade bort från transporten och inte ville in i den, det botade även den olaten

Hon var även extremt svår att få in från hagen. Speciellt sommarhagen, då den var så stor.
Ibland gick jag i timmar efter henne och hon bara gick undan.
Hon blev aldrig less...
Det hjälpte inte att ta in de andra hästarna, hon brydde sig inte ett dyft om att hon blev ensam. Inget godis hjälpte, bara att driva henne in i en mindre hage, där hon tillslut kunde fångas.
Jag kan inte trösta dig där, det blev aldrig någon bättring där.

Dock tror jag att om det hade varit idag, och jag kunnat det jag kan om ledarskapsträning med häst, så skulle nog mycket ha kunnat avhjälpas.

Hon hade varit ett mycket intressant objekt att testa övningarna på, måste jag säga.

Enar
 
Sv: Häst som stannar, häst som backar och häst som är svår att ta in från hagen! Hjäl

Hej!
Jag hade samma problem som du med min häst, han vägrade gå när vi hade kommit ca 200 m från stallet och tjurig i hagen men dock aldrig sur, vi kämpade men han vägrade gå!
Blev ofta jävligt arg, tänkte många gånger, att varför har jag kvar han?! Jo, för att det var kärlek vid första blicken till han :]
Blev mer motiverad när jag blev förbanad, gav mej tusan på att han skulle gå med mej så jag prövade allt, backa , vända, snurra men så kom jag på att om jag skippar ridningen ett tag och jobbar från markern med promenader och pyssel på dom vägarna, det hjälpte ett tag men sen kom problemen tillbacka.
Fick kämpa ca ett halvår med min häst innan så en dag då vi flyttade från de stallet, blev han helt underbar att rida ! *minnen*

Så jag skulle råda dej att om du har tillgång till ridbarna med stängnings möjlighet, att börja jobba från marken, med NH stanna, stop,backa, m.m. med att du är ledare! Visa lite järdar anama! :)
Norrland ;) Vad händer om du skulle släppa din häst i en inhägnad och låta han springa och busa tills han var trött ? Vad händer då? Då kanske han inte orkar vara "farlig" och "boss" över dej längre?
Öva mkt från marken med en vuxen i närheten , det är mitt förslag:)
Lycka till, jag tror och hoppas det löser sig :)
/Sara
 
Sv: Häst som stannar, häst som backar och häst som är svår att ta in från hagen! Hjäl

Mycket ledarskap i alla problem tror jag!
Longera, arbeta från marken, i paddock, NH, om hästen vägrar vid ett ställe har su testat den "mjuka" vägen? Att prata med den lugnt och sansat osv. Och så fort hästen börjar gå, BERÖM!!!!
I hagen. Ta dig (er) tid att ta in hästen, i stallet och ge den mat I STALLET så den förknipppar stallet med något roligt! Och ta i den och ge den godis och sedan släpp ut den igen så att den förstår att den ibland INTE behöver arbeta eller så.

Men ledarskapet är nog det viktigaste i dessa frågor! Dominans, respekt och förtroende!
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 220
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 507
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
Svar
14
· Visningar
857
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp