Häst som sparkar mot bilar.

roadkilled

Trådstartare
Idag fick fjorden in en fullträff på bakdörren på en bil. Har hänt tidigare att hon har sparkat mot bilar men ej träffat. Det är bara något hon har fått för sig,. Ibland bryr hon sig inte och ibland blir hon helt tokig...:( Hon böjade med det här beteendet i höstas och har olika "sparkperioder". Hästen i fråga är 18 år. Hur ska man lära henne att få bort denna otäcka ovana?

Sv: Häst som sparkar mot bilar.

roadkilled skrev:
Idag fick fjorden in en fullträff på bakdörren på en bil. Har hänt tidigare att hon har sparkat mot bilar men ej träffat. Det är bara något hon har fått för sig,. Ibland bryr hon sig inte och ibland blir hon helt tokig...:( Hon böjade med det här beteendet i höstas och har olika "sparkperioder". Hästen i fråga är 18 år. Hur ska man lära henne att få bort denna otäcka ovana?

En smart sak KAN JU VARA att du håller henne ifrån bilar. Det är den här typen av beteende från vissa hästar som vi som hovisar gärna ser att INGEN hästägare med häst befinner sig precis bredvid våra fordom när vi (tyvärr) är tvugna att parkera nära stallet.

Personligen blir jag skitiritterad när folk med hästar befinner sig precis bredvid min bil och kan inte förstå att dom inte fattar att hästen faktiskt kan skada sig väldigt illa om den hoppar in eller sparkar rakt in i bilen.

Har man sedan en häst som man vet har detta beteende så gör man sig faktiskt skyldig till försummelse om den sparkar mot bilen och man ska inte vara så säker på att man har rätt till ersättning då utan i stället kommer åka på skadestånds krav från motpartens försäkringsbolag.

Är den rädd eller testar den dig?

// M

Jag hade bokstavligt talat sparkat skiten ur min häst...satt jag på ahde jag med stor säkerhet haft spöt i högsta hugg...vem vet...nästa gång kanske hästen går längre...en cyklist kanske eller en barnvagn...det är livsfarligt....
Men det e ju bara va jag hade gjort;)

Vet du varför hon sparkar mot bilar? Har varit med om två hästar som gjort så. Den ena gången var när vår lilla ponny rymt från hagen och var ute och sprang mitt på vägen. Hon blev påkörd av en bil (hon flyttade inte på sig när jag tutade" enligt bilföraren). Ponnyn svarade med att sparka sönder strålkastaren på bilen - den gången tog jag ponnyns parti! Andra gången var en unghäst som stod på boxvila efter skada och endast skulle skrittas i ridhus för tillfället. Tyvärr 100 m promenad på bilväg från stallet till ridhuset - och en bilväg där bilisterna tog noll hänsyn till ryttare trots bred väg med gott om plats. En bil sniker hästens bakdel med 10-20 cm i relativt hög hastighet och hästen hoppar åt sidan och kickar ut med ett bakben - buckla i dörren. Denna bilförare får nog dåligt samvete och trampar gasen i botten utan att se efter hur det har gått med vare sig bil eller häst. Förhoppningsvis gör han inte om samma sak igen. Dessa båda hästar har varken förr eller senare visat dåligt beteende mot bilar, men om de hade gjort det hade inte jag tyckt det varit speciellt konstigt. Vet du om din häst har varit med om något liknande (eller känner du aggressiva tankar mot bilister)? I så fall kan du försöka öva lite trafikvett med henne - försöka distrahera henne från passerande bilar och belöna när hon inte bryr sig, reagerar hon aggressivt får du tala om att det är ett icke önskvärt beteende. Var dock försiktig med bestraffningar så att hon inte förknippar bilarna med obehag - då blir hon ju ännu surare mot dem. TILLS HON ÄR SÄKRARE MED BILAR - UNDVIK TRAFIKEN!

tänk på att det kan vara farligt för hästen.
vet en häst som sparkade och fastnade med benet någonstans på bilen.
hästen fick avlivas på plats.

roadkilled skrev:
Men HUR ska man vänja av henne detta beteende då?

Det enda sättet är väl att ha en gammal skrotbil att träna med så att det inte gör nåt om hästen får in en träff?

Själv brukar jag se till att inte hamna i sådana situationer så att hästarna är inom träffavstånd om de är osäkra eller om jag inte vet vad de går för.

Som det låter på dig så är det en fix idé som hästen fått. Den är alltså inte rädd för bilar.

Om det vore min häst som plötsligt fått för sig denna vana så skulle jag korrigera hästen när den gör detta. Det bästa är om du kan känna när hästen är på väg att sparka och sätta in korrigeringen då.
Korrigera kan du göra på olika vis. Ex en "kick" med skänklarna, eller ett litet rapp med ett spö...

Nu vet jag inte hur pass känslig din häst är så hur mycket du behöver "ta i" får du själv klura ut. Jag skulle i alla fall göra det så pass otrevligt för min häst att den inte vill ta upp beteendet igen...

I detta fallet handlar det om att ta bort ett beteende som kan vara farligt för hästen.

syrran skrev:
Som det låter på dig så är det en fix idé som hästen fått. Den är alltså inte rädd för bilar.

I detta fallet handlar det om att ta bort ett beteende som kan vara farligt för hästen.

Och att det är en "fix ide" är du helt säker på i stället för att det är ett naturligt beteende att vid anfall från det som uppfattas som rovdjur helt enkelt försöka slå ihjäl det.

Varför i stället för att slå den utifrån sin egen okunskap utifrån att läsa hästens språk istället genom sitt ledarskap lungt förklara för denna individ att detta är inget rovdjur som du behöver slå ihjäl för att överleva.

hovis skrev:
Och att det är en "fix ide" är du helt säker på i stället för att det är ett naturligt beteende att vid anfall från det som uppfattas som rovdjur helt enkelt försöka slå ihjäl det.

Varför i stället för att slå den utifrån sin egen okunskap utifrån att läsa hästens språk istället genom sitt ledarskap lungt förklara för denna individ att detta är inget rovdjur som du behöver slå ihjäl för att överleva.

Min bedömning av hästens beteende gjorde jag helt och hållet på trådskaparens beskrivning av problemet... Att det är ett beteende som kommer och går... att det är ett beteende som inte funnits hela tiden... utan något som dykt upp på senare tid... Att hästen inte är rädd för bilar... för då hade beteendet varit lika varje gång en bil kommer innom sparkavstånd..

Jag läser det som en idé som hästen har fått.... Fel eller rätt det kan ingen avgöra utan att ha sett beteendet..

Dock kan man plocka bort själva sparkandet.... Jag tillåter inte mina hästar att sparka mot något när jag själv är i närheten. Inte mot varandra.. inte mot saker... inte mot andra hästar eller djur...
Det är själva sparkandet som skall korrigeras...

Sen läste du säker in en hel massa våld och piskande i mitt svar.... Det behöver inte vara våldsamt för att du anväder en pisk... eller en kick med skänkeln....

syrran skrev:
Jag tillåter inte mina hästar att sparka mot något när jag själv är i närheten. Inte mot varandra.. inte mot saker... inte mot andra hästar eller djur...

Alla flykt djur brukar naturlig visa detta beteende mot det dom uppfattar som faror eller ngt (ngn) dom finner mer ranglåg.

syrran skrev:
Dock kan man plocka bort själva sparkandet.... Jag tillåter inte mina hästar att sparka mot något när jag själv är i närheten. Inte mot varandra.. inte mot saker... inte mot andra hästar eller djur...
Det är själva sparkandet som skall korrigeras...

Om dina hästar går i hagen och sparkar mot varandra, hur korrigerar du det då? det kan inte vara lätt att försöka lära hästarna av med en av deras största instinkt. :angel:

hovis skrev:
Alla flykt djur brukar naturlig visa detta beteende mot det dom uppfattar som faror eller ngt (ngn) dom finner mer ranglåg.

Eller om de kommit på att de kan skrämmas... eller få ryttaren att sitta av... eller slippa arbete... eller helt enkelt för att de fått en fix idé...

Allt sparkande är inte dominans eller flyktbeteende... Exakt vad det är i detta fallet skall jag låta vara osagt... Men det är fullt möjligt att lära hästar av med att sparka när de är under hantering....

minternet skrev:
Är den rädd eller testar den dig?

// M
Blev troligen skrämd då hon kände sig trängd med en hästhage med två hästar på höger sida om sig och bilen som kör om på vänseter sida. Det var slaskigt också så det lät ju extra...

Den här gången sparkade hon för att hon troligtvis kände sig trängd. Förut vet jag ej varför hon har gjort det. Har bara hänt 2 ggr tidigare så. Då har det troligen vart för att bilen körde vårdslöst eller för att det har helt enkelt slagit slint i huvudet eller ngn annan orsak. Jag kan inte riktigt svara på den frågan...
Vet inte riktigt heller hur jag ska kunna vänja henne från trafiken om jag ska undvika den...

Senast ändrad:

Men halla...kommer det en bil sa vand hastens huvud ut mot vagen!! Stall bakdelen i diket om det ar tvunget. Tank steget langre!!

Du kan ju skada bade dej sjalv och andra annars.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 169
Senast: Ridinglady
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 843
Senast: Linda_A
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 849
Senast: __sofia__
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka