Häst som sparkar i väggen.

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare EQL
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 559
E

EQL

Min häst sparkar i väggen när det är dags för mat, vilket inte är bra för varken hans ben eller väggen...

Någon som vet nåt bra att sätta upp?

Sv: Häst som sparkar i väggen.

Gummimatta, med lite distans.

Ta en tjock regel och sätt fast på lagom höjd på boxväggen (i överkant strax under gallret, eller om det är helvägg på motsvarande höjd, kan vara bra att inte sätta den precis på svansklihöjd om det går). Sen ovanpå den fäster du överkanten av en gummimatta, som går ner till golvet strax över ev bädd.

Gummimattan ska alltså hänga minst 5 cm ut från väggen.

Det dämpar dels ljudet, många hästar tycker ljudet de åstadkommer när de sparkar är roligt, och då dämpar det med. Som bonus tycker många hästar inte om att sparka mot material som är 'eftergivligt'.

Skulle det inte räcka kan man sätta frigolit mellan matta och vägg, men brukar inte behövas.

Men först och främst - varför sparkar hästen? Inlärt beteende (olat) eller för den blir stressad av sina boxgrannar och känner att han måste försvara sin mat? Hela sidoväggar (prova med boxgardin eller sätt upp skivor) kan hjälpa då. Eller byta box.

Jag tror han sparkar för att försvara sin mat mot boxgrannen som får 5 kg hö per dag och som alltid är hungrig och vill ha av min hästs mat.
Min häst får minst 12 kg per dag så det är inte för han får för lite mat han sparkar iallafall.
Men det dumma är att han sparkar på dörren och där kan man väl inte sätta en för tjock matta eftersom den måste gå och stänga?

Sätt upp en boxgardin eller skiva mot boxgrannen då? Att dämpa sparkandet gör ju inte hästen mindre stressad över konkurrensen från boxgrannen tyvärr?

(Är det skjutdörr går det inte med matta så nej, då är väl det enda du kan sätta upp en tunn, tunn gummimatta, men det gör ingen skillnad att tala om. Annars får du köra med dubbeldörr. Men tycker det bästa vore att ge hästen lite mer matro helt enkelt, så den slipper sparka)

Min häst är också en argbigga när det gäller utfodring i stallet. Men jag har gjort så som Alexandra W föreslagit, satt upp en skiva på boxgallret. Har tagit en plywoodskiva och satt upp vid boxgrannens krubba (Den sitter nära väggen mellan dom).

Sen brukar jag se till att lägga min hästs hö längst in i hörnet på hennes box, och boxgrannens hö längst bort i andra hörnet av hans box, så dom kommer så långt ifrån varandra som möjligt.

Lycka till!

Vad är dubbeldörr?
det är bara galler halvvägs mellan dom inne i boxen, kanske skulle sätta upp ett täcke där.
Men en boxgradin, hur tycker du jag ska sätta det?
gjorde två ritningar, ursäkta dom :o haha, men dom har gjort boxarnas lite knepigt tycker jag. Om dom har öppna luckor så är dom ju jättenära varandra. Vore bättre om min hästs dörr hade öppnats från andra håller tycker jag..

den bruna hästen är boxgrannen, den oranga (:confused:) är min
uffetisan.jpg

boxarbrk.jpg

Jag förstår inte riktigt var krubban/maten är? Kan du inte servera maten borta i det 'avskurna hörnet' i din hästs box? Alltså måste han stå och äta precis vid dörren? Jag förstår att han blir stressad av den 'bruna' hästen.

Jag har tre boxar på linje, och jag har lagt krubborna så långt bort från varandra, och även höet. Just för att de ska slippa känna någon konkurrens om maten (nu är mina sams och jag har inga galler, men ändå)

(Dubbeldörr = du får sätta en till 'dörr' på insidan, som du kan 'vaddera'. Behöver inte vara regelrätt dörr ens, går ju bra med en regel med gummimatta på som man kan öppna alt dra åt sidan. Men som sagt, i ditt fall är det bättre om du kan ge din häst lite matro och utrymme från den bruna)

det är det att det är liksom ett hål i gallret där man lägger in maten och då mpste ju krubban vara precis under.

det är det att det är liksom ett hål i gallret där man lägger in maten och då mpste ju krubban vara precis under.

Kan inte folk gå in i boxen? Eller ta upp ett nytt hål och flytta krubban? Flytta krubban och sätt upp en 'tratt' genom gallret som de kan hälla maten i?

Dvs se möjligheterna =)

jo, man kan ju försöka, om personalen orkar dvs :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
357
Senast: Bison
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 586
Senast: Liten
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 976

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Problemet med hundsmuggling!
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat