Häst som sparkar i boxdörr/golvet vid fodring

V

Veronicahah

Hej!

Jag har ett litet problem med min ponny. Det är nämligen så att innan varje fodring (kväll och morgon) så sparkar hon i boxdörren eller "stampar" i golvet med frambenen. I de två andra stallen vi har stått i har hon bara sparkat i boxdörren och då har det hjälpt om vi stängt gallret för dörren så har hon slutat. Nu står vi ett nytt stall där boxdörren inte har något "fönster" men ändå lyckas hon sparka i dörren, så vi har satt upp ett grimskaft snett framför dörren och då slutade hon sparka. Nu stampar hon dock i golvet istället och vi får inte henne att sluta, någon som har något tips? (:

Sv: Häst som sparkar i boxdörr/golvet vid fodring

Det snabba svaret är att hon inte ska få någon mat så länge hon sparkar. Hon har antagligen lärt sig att om hon sparkar så skyndar ni på med fodringen och hon får även en belöning som visar att hon har rätt (maten). Se till att de andra hästarna som kan bete sig får mat först och sen väntar ni på att hon ska lugna ner sig och sluta, DÅ får hon mat. Om ni är oroliga för inredningen så kan ni ju ge henne en uppgift varje gång hon sparkar, t ex backa bort från er, sänka huvudet, eller något annat som ni tror kan vara lite klurigt och/eller jobbigt för henne i den situationen. Lärdomen hon ska få av det är att varje gång hon sparkar så händer något jobbigt eller så blir hon ignorerad, men hon får DEFINITIVT ingen mat. Kommer nog ta tid att bryta det beteendet men ge inte upp.

Vi har ett sto som börjar sparka så fort man kommer in genom stalldörren... så fort hon börjar säger vi backa... då backar hon in i boxen å slutar... sen får hon maten som belöning... gick jättefort att lära henne det! :o) Så nu mer behöver man inte ens säga backa, hon gör det på en gång när man kommer in genom dörren! ;) Riktigt effektivt!

Precis poängen! Va kul att det fungera!

Får dom grovfoder före kraftfodret?
Annars brukar det kunna lugna ner oroliga hästar, och så är det bättre för deras matsmältning att äta grovfoder 30-45 minuter före kraften.

Hej!

Jag har ett litet problem med min ponny. Det är nämligen så att innan varje fodring (kväll och morgon) så sparkar hon i boxdörren eller "stampar" i golvet med frambenen. I de två andra stallen vi har stått i har hon bara sparkat i boxdörren och då har det hjälpt om vi stängt gallret för dörren så har hon slutat. Nu står vi ett nytt stall där boxdörren inte har något "fönster" men ändå lyckas hon sparka i dörren, så vi har satt upp ett grimskaft snett framför dörren och då slutade hon sparka. Nu stampar hon dock i golvet istället och vi får inte henne att sluta, någon som har något tips? (:

Hon ska inte få ngn mat så länge hon lever om. Ge henne sist av alla hästar, men inte förrän hon slutat härja.
Och ge inte upp även om det kan ta ett tag. Det är ett beteende som kan vara träligt att bli av med.
Var envisare än hästen. :)

Antagligen är hon hungrig min gör likadant .. Hon är SUPER HUNGRIG på kvällen och morgonen.. Men bara att ge henne mat när hon lugnat sig lite men man ska inte ta bort maten helt då blir dom mera oroliga :)

Antagligen är hon hungrig min gör likadant .. Hon är SUPER HUNGRIG på kvällen och morgonen.. Men bara att ge henne mat när hon lugnat sig lite men man ska inte ta bort maten helt då blir dom mera oroliga :)

Håller med om att man i början kan ge henne mat bara hon lugnat sig lite grann för det är ju knepigt i början att förstå vad du vill att hon ska göra. Efterhand kan man be om mer och mer lugn. Men att hon är hungrig eller orolig är något som jag tycker hon får "uthärda", förstår att man kan tycka synd om henne men det är en mänsklig känsla, hästar tycker inte synd om sig själva.

Tack för tipsen! Nu står vi i inackorderingsstall och har en stallskötare som sköter det mesta så jag har bett henne att vänta med att fodra henne tills hon har lugnat ner sig. Ska tipsa om det här med att backa osv också! Får hoppas att det fungerar.

Nej naturligtvis ska man inte ta bort maten helt. :)
Man får kolla och känna in när hästen ser/känns lugnare och man hör ju när den slutat banka.

Knuffar in min fråga igen.
Får dom grovfoder före kraftfodret?

Det va ett bra tips det tackar jag för!! Jag har en ponny och en ardenner som gör så och det låter inte alls vackert!! Har blitt lite så att man ger dom först för att dom ska sluta sparka,( jag vet helt fel). Måste prova det som du gjorde.:)

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 092
Senast: Skye
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 748
Hästvård Alltså det är ju snudd på tabu i mina ögon att lägga sig i hur någon annan sköter sin häst, så länge inte hästen lider. I mitt stall har...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 069
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar