Häst som spänner sig på tävling...

Hoppmallan

Trådstartare
Jag har en kanonbra hopphäst. Han kan hoppa en bana på 160 hemma och han tycker det är skit kul! Tills man kommer på tävling då han spänner sig och blir rädd. Han är inte rädd för hindren utan allt annat då han kan stanna en bit från hindret och försöka fly bort från banan. Han är inte ful och stannar mitt framför utan det är några meter innan han försöker fly eller stanna. Det går att tvinga över honom ibland i dessa situationer men det känns inte roligt...

Vad göra?

Han är 10 år och skulle kunna gå hur långt som helst om tävlingarna vore på hemmaplan... Han får magnesium, mycket hö och inget kraft som sätter sig på hjärnan. Han rids ofta och har inte överenergi. Han gjorde såhär med förra ägare också. Dock så har jag kommit längre med honom i dom 8 månaderna jag haft honom, än förra ägare som hade honom hela livet från dess att han importerades från Tyskland som unghäst.

Har han fått stryk eller råkat ut för något på tävling tro? Eller är han "bara" sån här? Eller dåligt miljötränad? För han är rädd för de flesta "konstiga" saker även hemma. I början gick det knappt att rida ut på honom själv men så fort det gick en häst framför kunde han gå igenom krig om det vore så. Han har väldigt svårt för att vara själv i stallet också och framförallt ute! Han blir hysterisk när de andra hästarna ibland börjar gå in före honom. Och han kan inte gå själv i de hagar som inte har hästar runt om på alla hörn och kanter som kan skydda honom.

Han verkar känna sig lugn och trygg med mig och min familj i alla fall. Han litar på oss när vi grejar med honom och går runt med honom. Han är som en lydig hund när han inte är rädd.

Jag har en kanonbra hopphäst. Han kan hoppa en bana på 160 hemma och han tycker det är skit kul! Tills man kommer på tävling då han spänner sig och blir rädd. Han är inte rädd för hindren utan allt annat då han kan stanna en bit från hindret och försöka fly bort från banan. Han är inte ful och stannar mitt framför utan det är några meter innan han försöker fly eller stanna. Det går att tvinga över honom ibland i dessa situationer men det känns inte roligt...

Vad göra?

Han är 10 år och skulle kunna gå hur långt som helst om tävlingarna vore på hemmaplan... Han får magnesium, mycket hö och inget kraft som sätter sig på hjärnan. Han rids ofta och har inte överenergi. Han gjorde såhär med förra ägare också. Dock så har jag kommit längre med honom i dom 8 månaderna jag haft honom, än förra ägare som hade honom hela livet från dess att han importerades från Tyskland som unghäst.

Har han fått stryk eller råkat ut för något på tävling tro? Eller är han "bara" sån här? Eller dåligt miljötränad? För han är rädd för de flesta "konstiga" saker även hemma. I början gick det knappt att rida ut på honom själv men så fort det gick en häst framför kunde han gå igenom krig om det vore så. Han har väldigt svårt för att vara själv i stallet också och framförallt ute! Han blir hysterisk när de andra hästarna ibland börjar gå in före honom. Och han kan inte gå själv i de hagar som inte har hästar runt om på alla hörn och kanter som kan skydda honom.

Han verkar känna sig lugn och trygg med mig och min familj i alla fall. Han litar på oss när vi grejar med honom och går runt med honom. Han är som en lydig hund när han inte är rädd.
När jag började arbeta här som beridare så kunde en utav hästarna aldrig gå en meter från tex stallplan in i ridhuset. Kunde absolut inte ridas ut på själv, och på tävlingarna fick man alltid leda in honom på banan för att han inte skulle galoppera baklänges, upp på en läktare eller bil eller vad som.

Efter mycket lösgörande, stärkande och mental träning så går hästen att rida ut på själv (dock enbart med mig), han är betydligt lugnare på tävlingsplatsen också. Bäst för honom är att låta han skritta i 30 minuter innan framhoppning. Helt utan krav. Inne på banan är det fokus som gäller. Arbeta hela tiden från ryggen så att han inte hinner tänka på allt läskigt runtom.

Han får även magtillskott för att han ska hantera stressen bättre. Det finns bra preparat som inte är dopinklassade som man kan ge 1 vecka innan och under tävlkingsveckan för att stabilisera. Fri tillgång på hö under tävlingen. Magnesium.

Det är säkert jätte stor skillnad på din häst och min, min häst har det här sedan tidiga år, som unghingst och har befäst beteendet genom alla sina år fram tills förra året då all träning gav resultat
Men jag tror inte att han kommer att bli helt avslappnad, utan det kommer alltid vara en speciell häst på det sättet.

Påminner lite om min häst på ett sätt, hon är hur cool som helst på hemmaplan, men på tävling blir hon lite nervös. Förvisso blir hon inte rädd inne på banan utan när vi väl börjar rida, då existerar inte allt det där andra och det är bara hindren och de är så roliga. Det är precis som om hon inte ser allt det andra utan bara ser hindren och är fokuserad på dom.
Jag vet inte hur hon är tränad tyvärr, men skulle inte förvåna mig om miljöträningen hon gått igenom när hon stod uppstallad på High Chaparrall har påverkat.

Det enda kanske är att åka ut på massa tävlingar så han vänjer sig? Så får jag sitta i sadeln och kämpa som ett djur för att han ska över hindren och inte någon annanstans...

Det enda kanske är att åka ut på massa tävlingar så han vänjer sig? Så får jag sitta i sadeln och kämpa som ett djur för att han ska över hindren och inte någon annanstans...
jag hade nog börjat där. Åka och träna "borta", då med en duktig tränare på marken som hjälper till med hur man rider sig förbi det där spända. Steget därefter blir att åka på alla pay and jumps man kan komma över, räcker med 50 cm så hindren i sig inte är några osm helst problem. När det funkar bra kan man börja åka på "riktiga" tävlingar och ta det därifrån.

Det har slagit mig lite att en häst "i fas" ska gå så många 90-1m som fyraåring att den som femåring är så bekväm med tävlingsmiljön att den kan gå upp till 120. Det kan bli en hel del tävlingar som bebis för att bli så lugn och tillfreds i tävlingsmomentet som krävs inför framtiden. :)

Vad göra?

Vi har haft flera sådana hästar på ridskolan, och det som har hjälpt i de flesta fall är att nöta, massor, massor massor. Låga klubbtävlingar tills de vänjer sig vid det, sen hemmatävlingar, och sen kanske det funkat borta. Hela processen har tagit mångaår, typ 4-5 år efter det att hästen var klar för tävling, så de har varit en bra bit över tio innan det har gått att tävla på dem efter någon ordning. En del har helt enkelt inte nerverna för att tävla, de tycker aldrig att det är roligt fast det går att vänja dem vid det på ett ungefär. Så har man inte oceaner av tid och tålamod, och kan leva med att det kanske aldrig blir en riktigt bra tävlingshäst för att den inte tycker om tävlingssituationen, så skulle jag kanske satsa på en annan häst. Ofta är ju en sån häst billig i förhållande till vilken kapacitet den har, just eftersom den inte funkar på tävling, vilket väl också är en anledning till att en ridskola t ex köper in dem, där är ju inte tävlandet det viktigaste.

det enklaste är nog att helt enkelt åka iväg mycket, åk iväg till olika tränare, åk iväg på uteritter, åk iväg på p&j och bara träna på att hantera hästen på en annan plats. kan vara så att ni behöver göra i ordning hästen hemma och sen bara hoppa upp direkt och ha en trygg häst bredvid som er häst kan krypa upp i knäet på. men ju mer ni är ute desto mer kommer han att slappna av och lära sig rutinerna och bli tryggare i det.

ngt för magen kan nog vara bra, men skippa tävlingar på ngn högre höjd och åk bara runt på pay and ride och jump på låg nivå (dvs bom på marken till en början ;)) bara för att arbeta hästen ute och få den att fokusera på dig.

gärna åka till tävlingsplatsen ngn dag innan och bara rida runt lite överallt tills hästen är trygg med miljön. och sen rida runt lite överallt som lång framridning. hästen kommer såklart att bli helt slut i skallen men då kanske själva mini banan blir mindre dramatisk.

Han var totalt skit rädd på vår första pay & jump på 70 + 80 cm tills han fick stå och kolla länge på dom andra. Men när han kom in på banan blev han lika rädd igen men jag fick över honom i ren kamp.

Sen tävlade vi vår första tävling på 100 cm och var felfria. Sen vägrade han ut sig i andra klassen. Sen åkte vi till samma ställe fast några veckor efter och så vägrade han 2 gånger. Sen åkte vi dit igen och var felfria i grunden, gick ut och väntade på omhoppningen, och så stannade han och rev en gång. Han hade stannat på nästan alla hinder om jag inte hade tvingat honom att hoppa. För på sista hindret i grunden stannade han på en bit ifrån för att han ville fly, men jag tvingade över honom. Känns totalt skit att behöva tvinga ett djur... Jag älskar att tävla och har alltid gjort det i höga klasser. Dom i stallet tycker jag är dum om jag säljer honom för att han är så duktig hemma, att jag kan ha han som en vän bara... en vän som är 180 hög och slukar mitt bankkonto och tid till ingen nytta (känns det som nu)... aa visst.

Han har gjort såhär i 10 år, blir han någonsin mindre rädd? Även om jag i ren kamp tvingar honom över hindren så känns det inte roligt att tävla då. Det ska vara roligt för både mig och hästen att tävla... Han är lugn på platsen men när han kommer in på banan blir han helt konstig. Jag vet inte ens vad han är rädd för, för han kollar inte på något. Han är bara totalt as rädd, för ingenting? Blir arg bara jag tänker på det. Tidigare älskade jag att tävla, nu är det fruktansvärt :(

Sälj då. Är som du säger inte så mycket värt att hästen hoppar bra hemma om den är omöjlig på tävling. Speciellt om du vill tävla mycket och utvecklas där. Det ska vara roligt att rida, och roligt att tävla. Antigen så får du strunta i tävlandet eller hitta en häst du kan tävla med :).

Men är han likadan på träning om du åker iväg ngn annanstans?
Låter väldigt jobbigt att behöva tvinga över hästen :/, min häst är snarare mer ridbar på bortaplan än hemma, lite omvänt problem men hade hellre haft det på andra hållet då vi sällan är iväg :p.
Han var totalt skit rädd på vår första pay & jump på 70 + 80 cm tills han fick stå och kolla länge på dom andra. Men när han kom in på banan blev han lika rädd igen men jag fick över honom i ren kamp.

Sen tävlade vi vår första tävling på 100 cm och var felfria. Sen vägrade han ut sig i andra klassen. Sen åkte vi till samma ställe fast några veckor efter och så vägrade han 2 gånger. Sen åkte vi dit igen och var felfria i grunden, gick ut och väntade på omhoppningen, och så stannade han och rev en gång. Han hade stannat på nästan alla hinder om jag inte hade tvingat honom att hoppa. För på sista hindret i grunden stannade han på en bit ifrån för att han ville fly, men jag tvingade över honom. Känns totalt skit att behöva tvinga ett djur... Jag älskar att tävla och har alltid gjort det i höga klasser. Dom i stallet tycker jag är dum om jag säljer honom för att han är så duktig hemma, att jag kan ha han som en vän bara... en vän som är 180 hög och slukar mitt bankkonto och tid till ingen nytta (känns det som nu)... aa visst.

Han har gjort såhär i 10 år, blir han någonsin mindre rädd? Även om jag i ren kamp tvingar honom över hindren så känns det inte roligt att tävla då. Det ska vara roligt för både mig och hästen att tävla... Han är lugn på platsen men när han kommer in på banan blir han helt konstig. Jag vet inte ens vad han är rädd för, för han kollar inte på något. Han är bara totalt as rädd, för ingenting? Blir arg bara jag tänker på det. Tidigare älskade jag att tävla, nu är det fruktansvärt :(

Har du testat andra grenar? Åka på någon Pay and ride, trail, we, fälttävlan? Bara göra något annat men i tävlingsmiljö. Eller startat Pay and jump på aplåg nivå och bara vara inne på banan. Eller inte ens försöka ta er över hindrena utan enbart lalla runt en stund för att bygga upp självförtroendet?

Fast jag hade åkt till en massa tävlingar med avsikten att inte hoppa alls. Första gången kanske ni bara värmer upp med något skutt och när det känns bra så åker ni hem. Om du forcerar honom på plats så tror jag du snarare backar, bättre att ta några (jäkligt) tråkiga tillfällen där man faktiskt är inställd på att man inte ens kommer till start. Med lite jobb kommer ni säkert kunna tävla, du har ju redan kommit långt säger du, han behöver säkert bara ännu mer :)

Ifall jag var du skulle jag åka till en pay and jump och hoppa 20 cm. Och sedan när ni har tagit er över gett massor av beröm!
Kan även vara bra att åka tillsammans med en häst från dit stall, han kanske blir lugnare ifall han har en kompis? :)

Jag tävlade förra helgen och blev felfri samt placerad! Han var MYCKET lugn då, kunde inte känts bättre. Idag tävlade vi igen och han var fortfarande lugn. Det var bara EN sak han var rädd för idag och det var alla människorna som stod vid staketet och precis där stod det en hopplinje. Han stannade på sista hindret på den linjen i första klassen men felfri på alla andra hinder. I andra klassen stannade han två gånger på samma linje fast på första hindret. Han ville stanna på andra hindret med, som i första klassen, men jag kämpade över honom. Alla andra hinder tog han KLOCKRENT! Han flög över som en gud.

Så det är "bara" en sak kvar att träna på, att människor inte är farliga... Annars är han som vilken lugn häst som helst. Han tycker det är roligt att hoppa och tävla. Att han är pigg och nervig ibland gör mig inget så länge han inte flyger runt som en stel vante, vilket han inte varit nu på dom två senaste tävlingarna.

Det gick nog bättre förra helgen för att JAG var SÅ lugn då. Nu kramade jag om ordentligt med skänklarna för att jag inte ville att han skulle stanna men det blir värre när jag gör det märkte jag. Ju mer jag kramar åt desto nervösare blir han. Som att han är rädd för att få stryk. Jag tror han fått stryk av människor och det har resulterat i dålig självkänsla hos han. Tror jag.

För förra helgen var jag riktigt lugn. Jag tog det som en träning, att det inte var på allvar. Jag stressade honom inte och jag skänklade inte som en dåre. Jag kramade åt mer med benen idag för att det var lite högre men jag skulle nog inte gjort det. Det känns konstigt men så är det. Han blir rädd när han känner att man är på honom. Hade inte linjen vid människorna varit med idag så hade han gjort två felfria rundor för gud vad han hoppade proffsigt. Höjden är absolut inget problem. Det kvittar om det är 50 cm eller 110 cm. Gör man fel stannar han på båda höjderna men gör man rätt på båda höjderna så tar han hindren. Han är dock VÄLDIGT svår att rida på grund utav sin känslighet men jag har inte ens haft honom i ett år ännu. Så hittar jag "bara" knapparna på han så kommer det nog gå bra.

Jag hade fel att han inte kunde bli bättre med rädslan... Jag tror det hänger mycket på mig hur jag mår på tävlingsplatsen... + att vi måste öva på att människor inte är farliga.

Alla hästar är inte tävlingshästar.
Livet är för kort för att ha en häst man inte passar med. Sälj till någon som inte vill tävla och köp en häst du vet fungerar.

Vi passar bra ihop, han gillar verkligen mig. Jag trodde det inte först men han blir bättre och bättre. Det senaste har han inte ens varit spänd. Men bara för att han slutar vara spänd så gör han inte allt gratis. Så jag kämpar vidare för jag har bara haft honom i 8 månader. När han kom kunde han knappt ingenting. Så jag kämpar på vidare och ger honom lite mer tid innan jag säger något mer (Y)

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 078
Senast: zarmino
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 903
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 320
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 042

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka