Häst som snubblar?

maria_b

Trådstartare
Skriver åt en vän.

Hennes häst har senaste tiden börjat snubbla väldigt mycket. Detta sker endast vid uteritter, aldrig i paddocken eller ridhuset. Dessutom så snubblar han alltid på vänster framben.

Hon har haft hästen i tre år. Han har väl då och då varit "klantig" ute, dvs snubblat till i skogen osv. Senaste tiden har dock snubblandet tilltagit och känns inte längre som en slump, utan istället blivit ett problem.

Det började egentligen på allvar i slutet av sommaren. Hon var ute och red sin häst på grusvägarna, även jag var med och bevittnade alltihop. I lugn trav, på halvslappa tyglar, på en plan och rak grusväg så snubblar hästen till ordentligt på vänster fram, ramlar omkull och slår upp båda framknäna och skrapar upp sig på hela kroppen. Detta resulterar i vistelse på Strömsholm i ca en vecka då man trodde att lederna tagit stryk (vilket de inte hade) samt tillstötande komplikationer. Därefter fick hästen boxvila/stå i liten fålla en längre tid för att såren skulle läka. Han röntgades öven i väsnter framknä på Strömsholm utan anmärkning. Visade heller ingen hälta. Denna olycka såg vi just då som en ren klantighet utav hästen då han ibland kan verka vara i sin egna lilla värld.

Nu är hästen riden i drygt en månad. I ridhus/paddock är det aldrig något problem. Men vid fem tillfällen har hästen snubblat på vänster framben igen vid uteritt, dock utan att ha tappat balansen och ramlat omkull. Nu börjar vi såklart undra vad detta beror på. Det känns som att något kanske inte är helt hundra men frågan är vad det skulle kunna vara med tanke på att det bara händer vid uteritter. Dessutom kan det ju leda till ett visst obehag att rida ut när ryttaren såklart är orolig att hästen ska snubbla igen.

Hovarna är bra skodda, ine för långa tår. Samma hovslagare sen tre år tillbaka och snubblandet har ju börjat ordentligt nu. Hästen visar ingen hälta (som syns) och är mjuk och fin i kroppen, precis genomgången av ET dagen innan olyckan och hon sa att han var ovanligt fin i kroppen och muskulaturen.
Någon som har en aning om vad det kan vara?

Mvh Maria

Sv: Häst som snubblar?

Har ingen aning om vad det "kan vara" men har två tankar.

Det ena är att min häst blir snubbligare om det finns minsta tendens till strålröta i framhovarna. Förmodligen för att avlasta. Om där finns röta eller djupa mittstrålfåror, behandla envist med någonting milt tills fårorna växt igen. Jag rekommenderar varmt NT-dry eller äppelcidervinäger/vatten blandat 50/50.

Det andra är att min häst som nu går barfota var oändligt mycket snubbligare när hon var skodd. Det var som om hon inte riktigt kände av var marken var. Jag tycker din vän ska testa att plocka av skorna och se om det blir bättre. Dock måste man låta det ta tid och se till att hoven får en bra trimning ägnad för barfotagång.

Ska kolla med henne ang strålröta. Tror dock inte hästen har det men värt att undersöka vidare.

Har svårt att tro att det beror på att han har skor när hästen varit skodd hela sitt liv och snubblandet blivit betydligt värre just nu, och endast väster fram. Känns som att ta av skorna som "bot" vill man nog ha mer kött på benen innan man gör kan jag tycka.

Jag hade tagit den till klinik om jag oroade mig för hästen.

De hästar som snubblat som jag stött på har antingen gått och sovit, inte varit vana vid terräng(ridits uteslutande på bana) eller haft ont.

Jag hade velat utesluta smärta om jag misstänkt det.

Det kan ju vara allt från spatt/stelhet bak/smärta bak som gör att den snubblar fram till att den är ömfotad eller slö eller vad som. Helt omöjligt att avgöra per internet.

Hoppas det löser sig!

Ja självklart så går inte detta att "lösa" på ett internetforum men många här har erfarenheter som kan vara värda att ta del av.

Hästens beteende kommer inte ignoreras och tror att min stallkompis redan tänkt i banorna att kontaka veterinär men undertiden så tar vi ju såklart gärna del av andras erfarenheter :)

Jag skulle kolla upp om den har pålagringar någonstans:)
Min häst har pålagringar i kronleden på ena fram och är lite snubblig pga det. Sen kan det ju såklart finnas miljoner anledningar till att hästen snubblar, men det kanske kan vara värt att ha i åtanke.

Hoppas att det ordnar sig:)

Jag tänker på kotledsinflamation när jag läser din beskrivning. Ofta blir de inte halta utan just snubbliga. Ta hästen till klinik så de får reda ut vad som felas hästen.

Jag hade gjort en ordentlig klinikgenomgång och hittar man inget där (och har kollat hela hästen) så skulle jag testa att byta hovslagare. Det kan ju vara så att hovis ändrat något i sin skoning eller kanske helt enkelt inte är lika bra som förut. En kort tå är inte hela sanningen bakom en snubblande häst. Har de för höga trakter kan de snubbla pga att överrullningen blir för snabb...

En bekantshäst betedde sig liknande som denna, snubblande som eskalerade. Den hade en förändring i nacken som gjorde att den tappade balansen ibland. De var omkull 2 ggr innan en ordentlig utredning gjordes och han fick senare somna in.

Nu ska jag inte måla fan på väggen, för det kan finnas så många fler anledningar till varför den snubblar. Men jag säger som de andra, ta den till en klinik så får de titta på hästen och komma med synpunkter.

Tråkigt med din väns häst. Dock känns det ju som om denna skulle snubbla även när den rids i paddock/ridhus om det skulle varit något så allvarligt.
Hälsn Maria

Denna började i skogen (sen övergick det till paddocken på slutet också iofs). Det trodde att han inte kunde avgöra hur högt han behövde lyfta fötterna när det blev ojämnt och ibland blev det fel och han snubblade, men det är var bara en teori.

Men jag tror som sagt också att din bekants häst har något annat. Men om man inte hittar något eller den blir sämre kan ju detta vara en teori att komma ihåg.

Min började snubbla också, först på ojämn mark. Trodde att han helt enkelt inte var van att lyfta fötterna. Han böjdes utan reaktion. Men sen då han snubblade även på helt bar mark gjordes böj igen, då visade han kraftig hälta på hovlederna. Nu efter det flyttade hältan upp till knäna. Nu är han sprutad 2 ggr i knäna.

det låter konstigt att hältan började lågt och flyttade sig högt. det brukar vara tvärtom. Är du säker på att det inte är så att knäna varit boven från början och sen har det gått ner i hovlederna? det hade jag förutsatt.

maria_b: kan det vara så att hästen inte snubblar i paddock/ridhus för att den där rids med mera stöd och är mera inramad av ryttaren? Det hade jag iallafall tänkt som första tanke.

Jo kan mycket väl stämma. Men den veterinär, som först märkte hältan sa att det var hovlederna då. Eftersom han inte blev helt bra, bara lite bättre av att sprutas i hovlederna, satt hältan kanske även i knäna då just, men han visade mest smärta i hovlederna. Nu i efterhand har jag hört att den vette gärna stirrar sig blind på en sak i taget...så om hon inte märkte av ev hälta i knäna. :crazy: Iallafall är han nu böjd ännu en gång efter den behandling han fick för säkerhetsskull. Lite korrigerande skoning ännu, som sista veterinären anmärkte på,så hoppas jag på att allt ger med sig.

Personligen hade jag åkt in till klinik för en ordentlig genomgång. Helst redan igår!

Jag har varit med om tre hästar som haft uttalade snubblingsproblem (gått ner på knä eller värre)i samband med uteritt. Den ena hade pålagringar i framknä(n?).
Den andra hade förträngning i halskotpelaren och den tredje var min egen. Han hade en fraktur i sin hovbroskförbening som sedan resulterade i inflammationer i hovled, kota och carpus (han hade även haft ehrlichia där han också ramlade omkull).
Samtliga fall resulterade i avlivning.
Men jag hoppas verkligen att det finns flertalet fall där hästen blivit frisk!

Hältutredning på klinik, inkl neurologisk undersökning (görs enkelt på klinik, kan eg göras hemmavid med, men man bör utesluta hälta med och då är klinik bättre)

Ja klinikutredning har vi förstått är nödvändigt.

En spontan tanke jag kom att tänka på. Hur mycket av balanssinnet sitter i hästen öron? Med tanke på att det har stor roll i människans öron. Hästen har nämligen en tumör som sitter inne i örat. Den upptäcktes i somras och opererades då bort, kom dock tillbaka fort därefter igen. Veterinären sa att den kunde vara eftersom den är godartad och ändå lär komma tillbaka varje gång man tar bort den. Men skulle det teoretiskt sett kunna vara den som spökar?

Försöker inte "kringgå" era andra erfarenheter utan mest en tankeställare mna kanske inte ska utesluta? Tumören är nått mittemellan en tiokrona och en femkrona i diameter och sitter några centimeter ner i örat..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 760
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495
Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
2 903
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur