Häst som sliter mycket på skorna

Praefatio

Trådstartare
Jag skodde min häst för fem veckor sedan. Hovmässigt hade han lugnt kunnat gå tre veckor till, de är inte övervuxna på något sätt... Men han sliter som fasiken på just skorna. Nu är de så nedslitna att "sömranden" eller vad man kallar den (:D) nästan är borta. På fem veckor! Han rids inte ens speciellt hårt, är en vanlig hobbyhäst.

Självklart ska jag få tag på en ny hovslagare som kan komma ut och sko om nu i veckan (måste byta pga att jag bytte stall för fyra veckor sedan), men finns det några tips på hur man får skorna att inte slitas så mycket? Eller har någon en idé om varför han sliter så extremt mycket på skorna?

Sv: Häst som sliter mycket på skorna

Kolla om de är jämt slitna och om hästen rör sig normalt. Om hästen rör sig onormalt så är det ju veterinären nästa.
Vad har ni för underlag i hagen? Där du rider?
Har du samma sorts skor som tidigare?

Förra sommaren när vi red i snitt 12-15 timmar i veckan oftast på grusvägar så slet våra hästar ut skorna så att de var lövtunna efter sju veckor. Inget annat var fel utan det var bara att vi red mycket och på underlag som slet på skorna.

Det mesta av vår vinterhage är uppgrusad för att slippa geggan och det sliter ju också på skorna på våra hästar nu på hösten-vintern. Även om vi oftast rider mindre på hösten och vintern så sliter de lika mycket skor som när de går i sommarhagen på gräs.

Den här sommaren när vi har ridit betydligt mindre (ca 4-5 timmar i veckan) så har skorna inte heller varit så slitna så ridningen spelar verkligen in.

Har han aldrig slitit skor på det viset förut?
Min hovslagare har hårdsvetsade söm som hon använder på min häst, då håller skorna ca 7 veckor, annars skulle de vara slut efter 5. I min pålles fall handlar det om mycken ridning på grusvägar, ihop med hans rörelsemönster (höga benlyft o hårt nedstamp).
Han har alltid slitit skor på sommarhalvåret, rider varje dag i princip.

De är jämnt slitna och han har varit sån ända sedan han kom till mig i alla fall - innan dess var han dåligt skodd så han skoddes om direkt när han kom till mig, vet inte hur skorna har sett ut tidigare. Gick igenom klinikbesiktningen i maj vid köpet utan anmärkningar. När hovis skodde för andra gången så påpekade hon att han sliter skor fort men att hovkvalitén är extremt bra. Han gick på bete mellan maj och september och reds då på grovt grusade ridvägar, nu går han i grushage och rids omväxlande på asfalt, mjuka skogsstigar och i paddock så underlagen varierar.

Sammanfattningsvis är att det egentligen inte är så himla märkligt att han sliter skor så som han rids nu, men att han ändock, enligt hovis, sliter skor fortare än många hästar trots att han är ren i gången enligt veterinären. Antar att det bara är att bita i det sura äpplet och fortsätta sko var femte-sjätte vecka.

Men finns det inte skor som är hårdare? Har för mig att det finns till travarna något som kallas guldskor.
/Sofia

den står inte & skrapar i boxen eller vandrar?
Min häst står & skrapar i boxen och står han utan matta så måste jag sko ca 4-5 vecka. med mattan så kan jag sko var 6-7 vecka :)

Nope, han är lugn som en filbunke i både box och hage, inte många knop på honom där utan han står mest och pillar i halmnätet :) Men gummimatta har jag funderat på alldeles oavsett, det verkar väldigt praktiskt med lite sviktande underlag i boxen alldeles oavsett!

Sofia77: Ska förbi Börjes idag, de har ju skor så jag kan ju kanske fråga :) Har fortfarande inte fått tag på en hovslagare tyvärr men det har ju varit helg, får jag tag på en idag så ska jag fråga om de kan sko med skor av bättre/hårdare kvalitet.

Vad är det för häst? Är han tjock eller äldigt tung (typ ardenner).
Annars brukar det vara att dom släpar benen lite efter sig om dom sliter så extremt på skorna.

det finns lite tjockare skor. Har det min stora, han sliter ner sina väldigt snabbt annars iom att han är så stor o tung.

Min häst sliter väldigt mycket på skorna. Så han får ha 10 mm skor. (vanliga är 8 mm) Och nu kan han gå 7-8 veckor, i somras slet han ut dem på 4-5 veckor.

Enligt min hovslagare så är det ganska vanligt att just islänningar sliter mycket, de har tydligen ofta "hård gång". Ingen aning om det stämmer.

Senast ändrad:

För att svara alla: Han är av ädel och lätt typ, annars hade jag förstått att han naturligt sliter mer på skorna :) Däremot har han lite släpig gång, när jag fick honom kallade folk honom för "tonårspojken" för att han liksom inte riktigt visste vart han satte fötterna, snubblade en del osv bara för att det var så mycket annat som var mer intressant än att titta vart man gick.

Jag har kikat på "guldskor", fanns på Börjes, och hörde mig för i stallet också - två personer har haft det till sina hästar och rekommenderade det hjärtligt. En av tjejerna sa att hon hade kunnat ha samma guldskor tre skoningar i rad (!) på sin normalgående häst, så då kanske jag kan ha dem i alla fall i åtta veckor :laugh: Så det ska verkligen testas! Tack så hjärtligt för alla svar!

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 386
Senast: Miingla
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 237
Senast: Marvin
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Hästvård Jag bryter ihop över mitt fullblods hovar snart. Har haft henne i drygt två år och har haft hovtrassel större delen av tiden. I nästan...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 279
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka