Häst som slickas på

Julienne

Trådstartare
Nu ska vi så om ni har några förslag på detta i mina ögon märkliga beteende.

Det är så att vi har en flock med islandshästar i en hage, de är 4 stycken. den som är lägst i rang tycker jag har sett lite låg ut de senaste dagarna, men tänkt att det kan bero på att de nu börjat få utfodrat hö istället för fri tillgång som de haft tidigare.
Vi upptäckte en dag att de andra hästarna iaf 2 av dem stod och luktade väldigt mycket på hans bakben och slickade på honom, vi kollade och hittade ett sår och smörjde på det så att de inte skulle slicka mer där.
Men då slickar de på andra ben istället. Han tycker inte om det men säger inte ifrån heller så snäll som han är.

Igår fick han byta hage till en 3årig hbl korsning, och det första 3 åringen gör är att han ställer sig och slickar på hela isisen, alltså nu var det inte bara benen utan han slickade på bogen, magen, överallt. 3 åringen är högre i rang än islänningen.

Vad tror ni detta beror på? Har aldrig tidigare sett hästar slicka på en speciell individ på detta sätt!?

Okej om någon enstaka individ får för sig att den ska slicka på allting men nu har alltså 4 av 5 hästar slickat på 1 individ.. Hmm

Kan ni hjälpa mig att reda ut detta tror ni?
Jag äger inte hästen men äger stallet som den står i.

Sv: Häst som slickas på

Överlag så är ju djur grymt mycket bättre än människor att se när någon är sjuk/skadad, de upptäcker det mycket tidigare. Tex ena hunden vägrade gå ut och promenera med en viss person, så fort hunden träffade den människan skulle den upp i knät och gosa och kela som den aldrig gjort annars. Personen ifråga visade sig också senare vara sjuk.

Så jag skulle säga att det är något som är annorlunda/"fel" med hästen, inte att den behöver vara sjuk/dålig men något har ju helt klart förändrats. Vad eller hur man skulle kunna lösa det har jag dock ingen aning om? Är hästen allmänpåverkad, mer än lite hängig? Feber? Reagerar i pälsen/jobbigt med fällning nu på våren? Kanske fått någon brist om nu foderstaten ändrats?

Hoppas det löser sig!

Överlag så är ju djur grymt mycket bättre än människor att se när någon är sjuk/skadad, de upptäcker det mycket tidigare. Tex ena hunden vägrade gå ut och promenera med en viss person, så fort hunden träffade den människan skulle den upp i knät och gosa och kela som den aldrig gjort annars. Personen ifråga visade sig också senare vara sjuk.

Så jag skulle säga att det är något som är annorlunda/"fel" med hästen, inte att den behöver vara sjuk/dålig men något har ju helt klart förändrats. Vad eller hur man skulle kunna lösa det har jag dock ingen aning om? Är hästen allmänpåverkad, mer än lite hängig? Feber? Reagerar i pälsen/jobbigt med fällning nu på våren? Kanske fått någon brist om nu foderstaten ändrats?

Hoppas det löser sig!

Ja denna teori har jag också funderat på, att någon är fel på honom även om han inte är sjuk. Idag verkade han dock pigg och alert men fortfarande slickar de på honom. Släppte in min gamling till dem idag också och tom han börja slicka på han, men mest på bakbenen. Har aldrig tidigare sett hästar vara så fixerade av ett litet sår, om det nu är det som de är så intresserade av.. Och denna gamling brukar aldrig ens bry sig om andra hästar.

Den individen kanske har svettat mer och smakar salt.

Njae, vi har haft super kallt och snö senaste dagarna när detta har skett så han har snarare frysit än svettats.. Och han rids inte så han blir svettig heller.. :/

Jag har sett detta några gånger. De gångerna är det hästar som är extremt låga i rang som blir slickade på, alltså ett slags dominansbeteende från de andra.

Mitt shetlandsföl blev slickad på av en islandshäst och han var och blev aldrig sjuk :) De två hästarna var jättetighta, jag tror att islänningen tog hand om honom helt enkelt.

om man verkligen utesluter allt som har med sjukdomar att göra så skulle jag också kalla det dominansbeteende... de behandlar honom som ett föl helt enkelt. Fast det verkar underligt att samtliga hästar i stallet gör så, både nya och gamla hag-kompisar... och ganska direkt efter presentationen också som jag uppfattar det?

Har ni möjlighet att ge hästen ett ordentligt bad för att se om det är något i pälsen som de andra reagerar på? Det kan ju inte vara så kul för hästen att bli behandlad som en allmän polkagris... :angel:

om man verkligen utesluter allt som har med sjukdomar att göra så skulle jag också kalla det dominansbeteende... de behandlar honom som ett föl helt enkelt. Fast det verkar underligt att samtliga hästar i stallet gör så, både nya och gamla hag-kompisar... och ganska direkt efter presentationen också som jag uppfattar det?

Har ni möjlighet att ge hästen ett ordentligt bad för att se om det är något i pälsen som de andra reagerar på? Det kan ju inte vara så kul för hästen att bli behandlad som en allmän polkagris... :angel:

Ja jag tycker också detta är underligt och gamlingen som blev presenterad sist är väldigt låg själv i rang så jag har svårt att tro att han skulle börja med dominansbeteenden..

Ännu är de lite för kallt för ett bad men det får han nog senare när det blivit bättre temperaturer :) Tror iaf de hästar han går med nu inte slickar på honom lika mycket som i förra hagen, så jag håller tummarna att han slipper vara stallets polkagris ;)

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
982
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 649
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 096
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10