Häst som slår med frambenen.

I

Ida

Har ett treårigt sto som mycket ofta står och slår/krafsar i golvet med frambenen när hon står uppbunden, bla i stallgången. Brukar även stå och slå i boxdörren när hon vill ut..:crazy:
Har försökt att ignorera henne helt och hållet, men hon kan alltså stå och hålla på så i över 40min.. har även försökt med att säga åt henne så fort hon börjar, dock krafsar hon som en galning så fort hon får chansen då.. Man vill ju gärna få henne att lägga av med de fasonerna. Både för att hon sliter ned hovarna alldeles tokigt och för att det är ganska störande..
Har någon några förslag på vad man kan ta sig till för att få henne att sluta lite åtminstone??
Jätte tacksam för alla svar!:bump:
Mvh Erika

Sv: Häst som slår med frambenen.

Köp en bit gummimatta och lägg i boxen + där hon står på gången. Det minskar ljudet och på samma gång lite av det roliga. Sedan säg till henne varje gång hon försöker, och beröm när hon står bara still. Jag brukar faktiskt kasta något "lätt" på hästen på håll om den sätter igång när jag går iväg, istället för att gå tillbaka och säga till, alternativt "skrika" som jag inte tycker är en bra lösning. Det fungerar bättre för hästen får tillsägelsen på en gång då och typ en piggborste gör inte någon skada heller.
Man får vara konsekvent. Min häst började skrapa i boxen och fick då en matta - slutade. På gången räckte det med en borste i bringan på håll ett par ggr, numera brukar jag bara säga "sluta" och hon ställer då ner benet om hon försökt göra något. Hon är också 3 år.

Sv: Häst som slår med frambenen.

jah alla tycker vu juh olika om det här med hantering av unghästar osv. mitt 3 åriga sto är likadant, brukar också annvända den metoden att man kastar något lätt mot hästen/benet, brukar funka, det e viktigt att ge mkt beröm medans hästar bara e stila och väntar, jag själv tränade min häst med ett dressyr spö, varje gång hon började. åetade jag på den hoven/benet som hon sprapade med, och sa sluta eller Nej, så fort hon sluttade, fick hon massor av beröm, hon kom snabbt på, att det var roligt att stå stil och istälet få massor av mys och beröm. Har endast behöft ta till spöet hårdare en gång då hon tröttande och reste sig i stallgången, då vart jag arg! det är juh så. nästan alal hästar går eller har gått den hårda skolan, tar man inte itu med det nu, så blir allt mkt farligare och väre när dom blir större samt äldre, men man måste gå lite efter indevid också. :)

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 748
Hästhantering Hej allihopa. Jag har ett problem med mitt 6-åriga halvblodssto som jag köpte i december. Hon är världens finaste häst att se på (ja...
2 3
Svar
47
· Visningar
15 811
Senast: BobberiBoo
·
Hästhantering Har en nybliven 6-åring som fram tills 4 års ålder var både lätt att lasta och köra. Som 3-åring fick hon en större sårskada och fick...
2
Svar
27
· Visningar
4 214
Senast: Rugge
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama