Häst som skrapar när man kör?

J

Jardina

Har en tävlingshäst som är snäll att lasta, hon är snäll att lasta ur och står som en gud i transporten trots många timmars väntetid på tävling.
Problemet är att när man kör så står hon och skrapar med ena framhoven, inte hela tiden, mest när man saktar ner.

Har provat att köra brett, smalt, hänga plast (sån man har i mjuka mellanväggar) i frambommen men inget hjälper.
Nu har vi en hel skiva fram, och hon kan inte gräva HÅL (har kommit ner till golvet nu), men hon har kommit på ett sätt så att hon inte slår i benet i skivan utan bara hoven.
Det som fungerade bäst är att ha ponnyn med, hon skrapar ändå, men inte riktigt lika mycket tycker jag.

Så är det någon som har något tips på vad vi kan göra för att få bort detta?
Någon gång har hon stressat upp sig av allt skrapande, men långt ifrån varje gång. Vi tror mest på att det är att hon är otålig och vill vara framme, för det är bara när man saktar in som hon börjar, och hon har skrapat en hel del i stallgången osv när det inte går tillräckligt fort eller när hon blir uttråkad, det har jag korrigerat så att nu räcker det med ett röstkommando för att hon ska sluta med det, men vad gör vi åt transportprolemet?

Sv: Häst som skrapar när man kör?

Jag vet att man använt "bojor" på hästar som sparkar mycket med bakbenen i transporten. Jag vet inte om man får använda det, men det är som vadderade handbojor med en kedja emellan, inte jättekort men ändå så att de inte kan sparka/skrapa. Kanske kan funka?

Prova med något som kan få henne att tänka på något annat, ha med ponnyn - sätt lite mat m.m. se till att inte köra för långa sträckor. Om hon är uttråkad, försök ge henne nått som hon kan uppehålla sig med! Lycka till :)

Har en tävlingshäst som är snäll att lasta, hon är snäll att lasta ur och står som en gud i transporten trots många timmars väntetid på tävling.
Problemet är att när man kör så står hon och skrapar med ena framhoven, inte hela tiden, mest när man saktar ner.

Har provat att köra brett, smalt, hänga plast (sån man har i mjuka mellanväggar) i frambommen men inget hjälper.
Nu har vi en hel skiva fram, och hon kan inte gräva HÅL (har kommit ner till golvet nu), men hon har kommit på ett sätt så att hon inte slår i benet i skivan utan bara hoven.
Det som fungerade bäst är att ha ponnyn med, hon skrapar ändå, men inte riktigt lika mycket tycker jag.

Så är det någon som har något tips på vad vi kan göra för att få bort detta?
Någon gång har hon stressat upp sig av allt skrapande, men långt ifrån varje gång. Vi tror mest på att det är att hon är otålig och vill vara framme, för det är bara när man saktar in som hon börjar, och hon har skrapat en hel del i stallgången osv när det inte går tillräckligt fort eller när hon blir uttråkad, det har jag korrigerat så att nu räcker det med ett röstkommando för att hon ska sluta med det, men vad gör vi åt transportprolemet?
Har hästen hö att äta hela resan?
Vi har en häst som inte gillar när det blåser i huvudet på honom. Då står han och stammpar/skrapar och är allmänt orolig.
gulan

Jag vet att man använt "bojor" på hästar som sparkar mycket med bakbenen i transporten. Jag vet inte om man får använda det, men det är som vadderade handbojor med en kedja emellan, inte jättekort men ändå så att de inte kan sparka/skrapa. Kanske kan funka?

Hobbles heter dom.

Ar inte helt lagliga att nyttja, lite grazon eftersom man i sverige inte far inskranka hastens rorelsefrihet genom att binda ihop benen ex. (om jag minns mina lagar ratt da va..)

Later ganska farligt att lasta en hast i svenskt slap med hobbles pa... nog battre att lata den veva lite med frambena...

*kl*

Hobbles är inte aktuellt för då kommer fröken att få frispel.
En s.k fölvägg under bommen hjälper mot det värsta skrapandet, men då kickar hon med båda bak istället när hon blir uttråkad eller upprörd.
Hon har bomull i öronen, mat så att det räcker och det drar inte kring huvudet eftersom hon inte tycker om det.

Med ponnyn i så gör hon ingenting, så nu får ponnyn tävla lite storhästklasser så kanske detta lugnar sig.

Min häst gör också så, alltså skrapar med hoven i transporten. Hon har hö men ändå så skrapar hon.

Står fint när man binder upp hon, leder ut hon osv. men när man kör så börjar hon skrapa. :crazy:

Försök bara att ignorera problemet i alla situationer, säg inte att du redan testat det, för du sa själv att hon slutade om du sa till hon på stallgången, du ger henne uppmärksamhet och det var exakt det hon sökte efter = beröm/eftergift.
Då kommer det förhoppningsvis till slut även att försvinna i transporten.

Nu när du säger det, min häst skrapar med hoven i stallgången så fort hon blir otålig!
Men slutar när jag säger åt hon.

Att ignorera var det första jag provade när hon började skrapa i stallgången. Det hjälper inte det minsta, hon gör så när hon har tråkigt, eller när hon är otålig. Det är inte ofta hon gör det i stallet mer och då räcker det med ett "sluta" för att hon ska lägga av.

Testa att köpa en spegel och sätt i släpet, vet att det har hjälp hästar som inte vill åka själva...
Biltema har okrossbara speglar som man ska ha om man behöver byta glas i backspeglarna på bilen, dom är billiga dessutom!
Jag har duttat till på bromsen när min häst har börjat skrapa i släpet, det behövdes inte många gånger innan han slutade!

Hej!

Har du testat att inte ha hönät när du åker?

En av mina gamla favoriter var helt hopplös att köra med hönät, men så fort vi tagit bort det stog han som ett ljus.

/Lavinia

Min pålla är exakt lika dan ..... Hon blir lite bättre när hon har bollar i öronen ( sådana man har till travare ) med flughuva över

Jag har provat utan hönät också, ingen skillnad. Då tröttnar hon snabbare.

Att bromsa funkar inte, då blir hon förbannad på riktigt och kör kosparkar.

Bomull och huva har hon redan på sig.

Hon såtr som ett ljus när ponnyn är med, så det är väl så det får bli nu ett tag så att man bryter hennes beteénde.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla bukisar! Har ett litet problem med min nya häst (sedan 3 veckor). Detta kan blir lite långt men ska försöka få ihop det! Jag...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 528
Hästhantering Jag har två frågor: 1) Det ena gäller tips på hur jag för ponny syr sluta skrapa transporten. (Läs nedan) 2) Någon som provat First...
Svar
7
· Visningar
2 100
Senast: mackan
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 748
Hästmänniskan I mitt stall står ett av en familj, nyinköpt halvblod. Enligt reklamen var hästen inte så utbildad, därför billig. Den hade i princip...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 908
Senast: Tennessee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar