Häst som skenar/sticker

Gullan86

Trådstartare
Okej skulle behöva lite råd från er här till en vän som har problem med sin Islandshäst.
jag har testat att rida den så jag vet lite hur den kändes efter det.
tjejen som köpte islänningen kallar vi karin då...och min kompis(som har sina hästar i samma stall och hjälper "karin" med sin islänning)kan vi kalla Sara.

Karin köpte hästen för ca 2-3månader sen och har bara ridit på vanlig ridskola i ett år innan men även lite turridningar och kom då på den brilljanta iden att köpa en islänning :crazy:.
Men som så många andra tror så trodde hon ju att islänningar skulle vara jättelätta på alla sätt.

men iallafall i början gick det jättebra tydligen med hästen som är en 15årig valack.
när jag följde med i början så fick hon rida lite för mig och då hade hon inte någon sadel så hon fick rida utan jämt och det märktes att tjejen lärde sig snabbt så det är inga problem med det.

när jag sen testade honom kändes han mkt stel (hade tydligen gått sparsamt innan) och det tog rätt länge innan han böjade lossna och då gick han riktigt riktigt bra i traven och man kände riktigt "kuddarna" i ryggen.
men tölten var svårt att lägga han i han tog hellre grisepass och jag märkt det att han kunde bara "turridnings tölt" alltså sänkt rygg huvudet i vädret och underhalsen fint spänd :crazy: .
även de gick lite hackigt. galoppen kändes riktigt stel på nåt sätt fick jag för mig att han skulle kunna vara stel i korset/bakdelen.

Men nu på senare tid har han börjat skena för Karin när hon rider ut(har sadel nu, och då tänker man genast kanske nåt fel på sadeln men vad jag vet så är det en duktig tränare som passat ut den)
men han skenar INTE med min kompis, sara.

det jag vet om hans liv var att han kom till sverige som 6åring och kom då till en turridning sen såldes han runt till lite olika folk bla en tjej som upptäckte hans specialitet, att skena med folk :crazy: ... men hon fick bukt på det(och då tänker man ledarskap) men sålde honom till tjejen som ägre han innan Karin då...och den tjejen vart jätterädd och mesred honom bara så länge hon ägde honom.

så när karin kom och provred så var han ju jätteseg och ur kondition så hon tyckte han var perfekt :angel: .

vad tror ni då är fel?

jag vet att hästen söktes genom av den förre ägaren hon kollade igenom ALLT på hästen, tänderna, equterapeft, veterinär m.m m.m. och det var inget som helst fel på honom...

vad ger ni för råd till tjejen att träna med hästen för att få bort skenandet + stelheten???

tacksam för svar :bump: :bow:

Sv: Häst som skenar/sticker

Hej Gullan!

Eftersom du skriver att man har kollat igenom allt på hästen, så är det bara en sak som jag kommer på, och det är att när hästar sticker /skenar så kan det även bero på att vi ryttare gör att de tappar balansen. Min tränare lärde mig det häromdagen, och när du skriver att det fanns en tjej som kunde rida honom utan att han stack, så kanske hon var duktig på att sitta centrerad och stilla på ryggen på honom. Så kanske lite träning i centrerad ridkonst skulle kunna vara en god ide. Finns böcker av Sally Swift som är jättebra.

Lycka till!

Mari

tack ett jättebra svar ska fråga dom det...idag tränade de tydligen lite mer på ledaskap och "sara" visade "karin" hur hon skulle göra för att hästen skulle se henne som ledaren och ägaren satt upp då och då började hästen skena runt(i paddocken vad jag fattade det som)

ägaren fick stopp på hästen (drog i ena tygeln) hoppade av och backade hästen några steg och sen fram och sen backa gjorde så några gånger( "saras ide") sen hoppade ägaren upp igen och hästen stack igen och hon gjode om backningsproseduren och så höll det på några gånger sen helt plötsligt gcik hästen utan att sticka med henne och hon kunde t.o.m galoppera nåt varv i full kontoll=)

så det går iaf framåt ska bli spännande och höra om det är det som är felet eller om det är som du säger att den ovana ägaren ev tappar balansen för det kan jag med tänka mig, att hon kanske spänner sig och lutar sig framåt så hästen sticker iväg.

jag vet inte om den är så hög i rang normalt lite mer än det kanske men den går med 2shettisar just nu.

Hon är inte hård i handen då? Min häst drar gärna med vissa men har aldrig gjort det med mig eller sin förra ägare. De som råkat ut för det har vi i efterhand konstaterat har ridit med hård hand och hästen försökte springa ifrån eländet....

Det jag fick upp i mitt lilla huvud är bettet har någon kollat om bettet passar hästen eller om han sätter tungan över bettet.

Om man då är hård i handen så har vissa hästar för vana att lägga tungan över för att slippa undan bettverkan i munnen.

Om hästen då känner nått obehag i från bett o den hand som håller i så blir hästen automatiskt stell o försöker springa ifrån obehaget.

Eller om "karin" nu kanske har blivit lite "rädd" vilket är vanligt vid såna situationer, det känner ju hästen vid all hantering o rid mässigt oxå, vilket kan vara en stor faktor i det hela eller kanske en kombination av det hela.
Eftersom då "sara" rider hästen utan problem som då inte är "rädd" o vågar vara lite tuffare mot hästen.

Det är vad jag kan komma på!

Är hästen spattröntgad i samband med köpet? I vilka situationer springer den (i början/slutet av ridturen, på ridvolten, från skritt eller från snabbare gångarter)?

hm ska fråga om hon blir hård i handen när hon blir rädd och hästen sticker...antagligen har hon rätt hård/stel hand där hon inte ger nån eftergift, det kan jag iaf tänka mig på en nybörjare som blivit rädd.

2 isisar:
ska kolla bettet lite nogrannare när jag kommer dit, som de sagt iaf så har de kollat hästen hos en tandläkare så den borde ju ha kollat bettet oxå om det inte var en vanlig vetrinär som så gladeligen huh "raspade" tänderna *ryser*.

ja han lägger kanske tungan över bettet ska säga till dom att testa att dra åt remontnosgrimman lite mer. (de har den väldigt löst åtsatt).

Líf : det vet jag inte ska fråga...antagligen inte. den springer va jag fattat det som mest hela tiden när de red i paddocken stack han ju iväg direkt i galopp tydligen. men jag tror oxå att han lär sig, så fort hon blir rädd så kan han sticka iväg.

skulle vara intressant o höra i vilka situationer spatthästar springer då?
han sticker mest från skritt tror jag iaf...men innan de blev såhär så stack han mest när hon skulle galoppera.

skulle vara intressant o höra i vilka situationer spatthästar springer då?

Den kan springa i den situation som det gör ont i, vilken är olika från fall till fall. För en häst blev problemen så stora när han vände att han stack då, för nästa vid galoppfattning och en annan när han gick på böjda spår.

aj aj usch stackars häst=( usch finns vilken hemsk sjukdom som canser hos människor...förresten kan hästar få canser det är inte så vanligt va? man hör ju inte om det så ofta förutom tumörer kanske som tex canser i 3:e ögonlocket....

Ja hästar kan få cancer.

Det finns så många hästar som springer för att de har ont!

/Malin

Freyr skrev:
Ja hästar kan få cancer.

Det finns så många hästar som springer för att de har ont!

/Malin

Min sprang pga munnen, och att testa, "om jag springer kanske jag får gå hem, JA det funkar".. men inte nu längre... så jag väntar snällt på att en tandis ska komma upp hit *suck*

jasså berätta mer om "munnen problemet"? hur har du kommit fram till att det är det m.m? min häst hade problem med munnen när jag köpte honom men han sprang inte ifrån det utan krullade ihop sig och la tungan över bettet istället sån tur är så har han litat på mig från första stund så han har aldrig skenat med mig lr likande knappt ens blitvit rädd för saker med mig *lycklig* trots sin ringa ålder 5år=)

Det är oerhört olika hur hästar reagerar på obehag/smärta, vissa springer och genom det försöker de springa ifrån problemet. Ganska naturligt egentligen, eftersom hästen är ett flyktdjur.
Andra stänger sig inne, kan verka nästa slöa och lata. Att krulla ihop sig är ett sätt att undgå obehag.

Som Boj säger är det olika, men min kille sprang för alla anledningar han kunde hitta, bilar, spöken, sig egen skugga osv... var väldigt stressad.

Jag var på väg att sälja honom, men en kompis ville se honom och ev. hjälpa mig bygga upp förtroende till han igen, när hon såg han gick hon igenom munne, satte ett hackamore (han hade kommit in i en vana att bete sig som han gjorde) och han gick som en prins. nu rider jag på ett sidepull i väntan på att en tandis ska komma hit.. inte lätt att bo i norrland hela tiden..

fråga på mer om det är ngt du undara över..

okej intressant...du PMa mig när ni vatt hos tandläkaren för det skulle vara intressant att veta va som är felet i hans mun... har han magrat av nåt? va skönt att ni kom på att det var tänderna så du inte sålde han ja tror jag såg annonsen på honom.

va hittade din kompis förresten när hon tittade i munnen?
jag kan bara rekomendera Torbjörn i söderköping och det är värt all möda och alla pengar attt åka dit jag låvar det finns ingen annan som kan kallas sig hästtandläkare....det flesta som säger att de kan kolla är veterinärer som ofta bara kör in en stor rasp i munnen på hästen och raspar bort viktiga saker som ofta förkortar hästens liv med flera år.....synd men det är så=(....snälla ta inte bort detta inlägget det är viktig att veta om.

Jag har just dröjt med tänderna pga att jag vill inte ha en vanlig vet i munnen...

Hon hittade ärrbildningar i munnen, precis på kinden (invändigt).

Kan du inte PM:a mig om denna torbjörn?? hemsida/namn/telefon osv..

Hullet har han hållit hela tiden, men nu när jag vet om det och han strhemma tycker jag att han tuggar saktare än dom andra..

islands_lover skrev:
Hon hittade ärrbildningar i munnen, precis på kinden (invändigt).
Min häst hade också det nu när tandläkaren var hos oss, det hade med ett förstort bett att göra. Vi fick besked om att vi hade. De har legat och "gnagt" honom på kinden invändigt.

/Emma

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 092
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 167
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 182
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat