Häst som skakar!

A

Aliva

Vi har en häst på ridskolan som igår började skaka. Alltså, ni vet hur hästarna skakar när de ska skaka av sig en fluga eller liknande, precis så skakade hon, mest över länd, kors och ner över bakbenen, men även fram från hals, bog och ner över frambenen.

Vet kom och gav henne en spruta med metacam (tror jag det var iaf) och hon fick gå ut i hagen. Där är det inga problem. Hon är feberfri men loj. Äter och bajsar som hon ska.

Verkade pigg igårkväll och imorse, men började skaka igen i samband med att stallpersonalen skulle ta tempen. Fick metacam igen, lugnade ner sig. Senare fick hon betfor med extra mkt vatten, blev då frustrerad (?) och började skaka igen.

Vet har inget svar på vad det kan vara, men vi ska fortsätta med metacam ett par dagar framöver. Någon här som varit med om ngt liknande?

Sv: Häst som skakar!

Jag hade åkt in på klinik med hästen - om det är möjligt att transportera d v s.

Konstigt att veterinären inte verkar ha ngn som helst teori eller rek på vad som bör göras framöver:confused: Att bara ge en spruta och sen ut i hagen verkar märkligt tycker jag.

Veterinären borde ju undersöka hästen ordentligt tycker man.
Även om hon är feberfri, så kan hon ha fått bakterier i blodet och frossar av det.
Iallafall som människa kan man ju frossa men ändå inte tempa. Är det rejäl frossa så bör man blododla och ge antibiotika.

Vi har en häst på ridskolan som igår började skaka. Alltså, ni vet hur hästarna skakar när de ska skaka av sig en fluga eller liknande, precis så skakade hon, mest över länd, kors och ner över bakbenen, men även fram från hals, bog och ner över frambenen.

Vet kom och gav henne en spruta med metacam (tror jag det var iaf) och hon fick gå ut i hagen. Där är det inga problem. Hon är feberfri men loj. Äter och bajsar som hon ska.

Verkade pigg igårkväll och imorse, men började skaka igen i samband med att stallpersonalen skulle ta tempen. Fick metacam igen, lugnade ner sig. Senare fick hon betfor med extra mkt vatten, blev då frustrerad (?) och började skaka igen.

Vet har inget svar på vad det kan vara, men vi ska fortsätta med metacam ett par dagar framöver. Någon här som varit med om ngt liknande?

Det är så att en häst i mitt stall skakar också så som du beskriver. Men ägarna har kollat upp honom och enligt Veterinären så är det en närv som är i kläm. Men han har det ibland men det är inget man kan göra något åt.

Kan hon röra sej? Är hon låst nånstans?
Hon rör sig, åtminstone vad vi kan se, utan problem. I hagen springer hon och rör sig helt normalt.

Jag hade åkt in på klinik med hästen - om det är möjligt att transportera d v s.
Konstigt att veterinären inte verkar ha ngn som helst teori eller rek på vad som bör göras framöver:confused: Att bara ge en spruta och sen ut i hagen verkar märkligt tycker jag.
Vi har fortsatt kontakt med vet och hon får metacam morgon och kväll, om jag inte minns fel. Ska ha det veckan ut iaf, så vi får väl se om det blir nån förändring.

Korsförlamning?
Vi funderade också på det, men det är väl mer ihållande? Detta släpper ju och sedan återkommer det senare.

Det är så att en häst i mitt stall skakar också så som du beskriver. Men ägarna har kollat upp honom och enligt Veterinären så är det en närv som är i kläm. Men han har det ibland men det är inget man kan göra något åt.
Ja, en nerv skulle det ju kunna vara. Hur gör de när han skakar då? Rider de ändå, eller låter de honom vila, eller vad händer?

Hon rör sig, åtminstone vad vi kan se, utan problem. I hagen springer hon och rör sig helt normalt.

Vi har fortsatt kontakt med vet och hon får metacam morgon och kväll, om jag inte minns fel. Ska ha det veckan ut iaf, så vi får väl se om det blir nån förändring.

Vi funderade också på det, men det är väl mer ihållande? Detta släpper ju och sedan återkommer det senare.

Ja, en nerv skulle det ju kunna vara. Hur gör de när han skakar då? Rider de ändå, eller låter de honom vila, eller vad händer?

Om hon skulle haft korsförlamning så skulle hon inte kunna/vara ovillig till att röra sej.. Tycker det påminner lite om nervskada/borrelia?

Hur visar sig borrelia, och vad innebär det? Jag är dålig på det

Svaret har kommit på vad vår stackars ponny har råkat ut för.... Gräsbetessjuka... Hon har fått dropp idag, men blir hon inte bättre i helgen så är det nog inte så mkt att göra...:cry:

Usch vad tråkigt att höra!:( Är det ngn växt i hagen hon reagerat på eller vad är det som orsakar sjukdomen?

Jag vet faktiskt inte exakt vad det beror på, vi har hört/läst olika... Tydligen så finns det "sjukt gräs" på ett fåtal ställen i sverige, det är någonstans i skåne, strömsholm och vid vår anläggning. Vi har en hage som vi vet är "sjuk", och den kan vi inte använda på försommaren.
Teorierna som vi hört är att det antingen är sporer från en svamp som växer upp över en grästuva och gör den sjuk, eller att det är någon typ av larv som smittar gräset. Det är dessutom inte hela hagen som blir sjuk, det kan vara en liten tuva gräs, 16-17 strån kanske, sedan kan det vara 50m eller mer till nästa sjuka tuva. Gräset blir iaf giftigt för hästen, de blir uttorkade, smärtpåverkade och är det riktigt allvarligt så dör de inom 48h. Vår Fredag (hästen heter så) har fått en mer långdragen variant, men veterinären ger henne inte så stora chanser.. Han har redan pratat med Agrias veterinär och förberett dem för att vi troligtvis kommer måsta ta bort henne. Det finns hästar som överlevt, men det verkar inte vara jättevanligt...

Hur som helst, jag vet inte till 100% att det jag skrivit stämmer på sjukdomen, men det är så jag har uppfattat det. Någon som har bättre koll kan gärna få förtydliga

Ledsen att höra att din häst lider av grässjuka. Har själv förlorat en ponny i samma sjukdom för 15 år sedan. Ytterligare två hästar dog av samma sjukdom efter att flera år senare gå i samma hage som min.
Här finns det väldigt bra och informations rik sida på engelska.
Equine Grass Sickness Fund.
Där kan du också fylla i ett formulär om du har haft en häst med grässjuka, det hjälper till i forskandet.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 591
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 443
Senast: Zetly
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
560
Senast: Grazing
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V