Häst som självdött?

Sv: Häst som självdött?

åhh.. jag blir helt rörd när jag läser detta. men det låter iaf som att de flesta får ett lyckligt slut=)

Fast det finns faktiskt en hel del exempel på hästar som i hög ålder dör knall och fall, utan att ha blivit speciellt skröpliga innan. Så är det helt enkelt.

Självfallet ska man som djurägare ta ansvar och ta bort hästen om den p g a hög ålder (eller annat obotbart) inte mår bra och är tillfreds med sitt hästliv längre, men att förkasta att det händer att hästar som mår bra in i det sista faktiskt självdör i bland och dessutom känga till ägarna till dessa (vilket jag upplever att Du gör) tycker jag är onödigt.

För att spetsa till det lite: Jag har ett 22- årigt D- ponnysto som fortfarande är vid full vigör, och som rids 3-4 ggr i veckan (skulle kunna gå ännu mer om tiden fanns). Vore det rätt att ta bort henne NU, trots att hon är pigg och frisk och kanske kan leva ett shysst hästliv i uppemot tio år till bara för att risken faktiskt finns att en häst som blivit över 20 trillar i hop och dör av sig själv?

Blir tårögd när jag läser alla inlägg! Har aldrig hört eller varit med om en häst som självdött faktiskt.. Men det känns lite som om det här är ett sådant slut man själv vill att ens häst ska ha om en massa år.. få somna in i hagen utan ett endaste bekymmer i världen.

Men det är klart, om hästen inte kan ha ett riktigt hästliv, så kan man inte behålla den bara för sin egen skull. Hade en ponny, inte sådär jättegammal, men han hade en cysta som satt så illa att han hade ont hela tiden. De andra hästarna i hagen märkte att han inte hade långt kvar, en dag när han kom in hade han sår över hela kroppen (huvud, hals, rygg, ben osv).. Och beslutet om avlivning var nog egentligen det lättaste jag gjort i hela mitt liv. Man verkligen såg hur han led, och jag grät varje gång jag såg honom lida. Han fick trots allt ett bra slut, avlivning i hemmiljö när han tuggade havre och gräs. Jag grät i veckovis, men visste att vi gjort det enda rätta.

nu har min första häst lämnat in 35 år pigg i det sista...känns hårt

nu NU?!?!

stackare!!! men ändå, lyckos dig som fick ha en vän sååå länge!!!

tänker på er idag! :bow:

Mina släktingars 24-åriga holsteinare Hanseman hittades död i hagen nu den 4/4 på min födelsedag:cry: ! Var hur glad och pigg som helst dagen innan:cry: ... Fick nog hjärtfel... Ägarens "förstahäst" Calle hittades död i hagen i aug förra året :cry: . Den hade iof börjat visa tecken på att den inte var riktigt ok, men att Hanseman skulle dö nu, det trodde ingen! Förra vintern avlivades också calles dotter pga av att hon hade en tumör på halsen som bara växte:cry: ! Nu har de bara en häst kvar o den är gammal o tandlös så den får en massa lusern för att kunna få i sig ngt, men pigg o glad för övrigt. Bara inte han dör nu också!!! Stackars ägare!!! Tre hästar som måste dö på två år, varav två självdör!! Det måste väl ändå vara mkt otur?!

*knapplån*
Min gamle shettishingst "Rasken" dog i höstas en morgon med huvudet i mitt knä!:cry: :love: Han var pigg kvällen innan och jag hittade honom liggandes i boxen stönande på morgonen, veterinären han inte ens ut innan det tog slut! Jag har lite blandade känslor för det lite otäckt att sitta där med sin bästa vän sedan 25 år och desperat be honom att inte lämna mig, samtidigt som det är skönt i hela mig att jag var där hos honom! Jag fick ett stoföl efter honom igår morse en ljuvlig varelse med massor av pappas humör/vilja redan:D :love:

Jag måste nog hålla med senaste inlägget. Har varit med om flertalet avli´vningar men också när hästar självdött. Avlivningarna har med säkerhet varit helt smärtfria för hästarna då vi använt slaktmask. Hästen är borta innan den hör smällen. Underbart fort och säkert! Vid självdöd har det oftast varit brusten kroppspulsåder. Det är inte säkert att hästarna har haft särskilt ont men de hinner mycket väl känna döden krypa in. Svårt att säga naturligt men inte så fort...

Avlivningsvätska...USCH!!! Min hingst nödslaktades med det och visserligen föll han efter ett par minuter och var borta efter ca 30 minuter men puls och andning fortsatte i 3,5 timmar!!! Han var en riktig urtidshingst som höll ett strikt kungarike i stallet. Han var kung och min tävlingsvalack var hans största fiende. Han hade en knäskada med pålagringar. Dessa pålagringar förändrade hans benställning kraftigt och när en tredje kotledsinflammation (på 3år) började komma beslutade vi att låta honom gå vidare. Han var en så stolt hingst att det inte fanns på kartan att låta honom förlora någon värdighet. Försäkringsbolaget vägrade döma ut honom men vem F-N bryr sig om pengar i ett sådant läge?!?!?

Jag och min veterinär var överrens om att avlivning var det bästa trots att hältan ännu endast var 1 grad i traven. Han skulle aldrig bli bättre så det var bäst att sluta när han var på topp!

Morgonen efter skulle Nödslakten komma och när jag kom upp till stallet var han blockhalt. PÅ TVÅ BEN! Så fort kan det gå... Bråttom att stoppa hans lidande. Nödslakten var försenad, minst 6 timmar sa de, och ingen slaktare fanns att tillgå. Han led för mycket så det blev avlivningsvätska. Men han vägrade släppa taget. Han kämpade emot i 3,5 timme och jag har aldrig varit så frustrerad. Men nu är han återförenad med sin ena fru, dock hoppas jag att det dröjer många år innan hans "Drottning" vandrar vidare...

Snälla, avliva hästarna i tid!!! Jag ville göra det i god tid men se hur j-a fort det kan gå. Knappt halt ena dagen och halvdöd andra...

Många hästar lider i livet och allt för många ger hästarna "en andra chans". Låt de somna snabbt, smärtfritt och under ordnade former med stoltheten i behåll!!!

INGEN HÄST LIDER AV ATT AVLIVAS! Det är det enda sättet vi helt säkert kan avsluta deras smärta, plåga, lidande och med säkerhet veta att de inte kommer lida igen!!!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
353
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
453
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 430
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 621
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar